Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 5 |
Mobilspel
Pågående | 19 602 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Mouche - Administratör | 2007-06-05 06:58 | |
![]() | Fästingar...ett gissel för mänskligheten! Västsverige översvämmas av dessa vidriga små odjur i år! De finns i oerhörda mängder och man står sig ganska slätt mot dom ärligt talat. Jag plockar säkert 15-20 fästingar/hund/katt och varenda gång så ber jag en tyst bön om att de inte ska ha orsakat någon av de där otäcka sjukdomarna det talas om, på mina djur. Även människor i trakten blir ovanligt mycket bitna i år för övrigt. Är det någon som har något bra knep om hur man slipper dessa sommar-förstörare? Mouche | |
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2007-06-05 07:34 | |
![]() | Man flyttar till stan | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-06-05 07:43 | |
![]() | Mmm mina barn fick 7 st för 2 helger sedan, i stan. Hatar de små krypen, och så ska man gå i veckor efteråt och oroa sig för om barnen blev sjuka eller inte av nån överförbar sjukdom från fästingarna. Det sägs att vitlök ska vara effektivt. Kanske svårt att få i djuren dock. Nåt reportage om folk i en trädgårdsanläggningsfirma som varje somrar blev så fästingbitna. Men så började dom äta vitlökskapslar och i stort sett minimerades fästingangreppen. Myt eller Sanning? Jag får inte i barnen mer vitlök än i maten, så jag kan inte testa... | |
RedlineRocks - Ej medlem längre | 2007-06-05 07:51 | |
![]() | min hund har dragit på sig 8-10 st redan och det trots att hon har fästinghalsband, jävla luredrejeri! | |
Nemi | 2007-06-05 08:25 | |
![]() | tsarraz: haha, ja det är tyvärr det enda som hjälper lite grann. Mouche: du får sätta på djuren höga sociplast typ :) Tyvärr är det inte mkt annat som hjälper mot de små parasiterna | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-06-05 08:26 | |
![]() | Mouche, flytta till Norrland! Du är så välkommen! | |
Falcon_fla | 2007-06-05 09:25 | |
![]() | Människor kan vaccinera sej mot följdsjukdomar orsakade av fästingbett.... För djuren finns ju olika medel som man kletar mellan skulderbladen men betänkt att det är nervgift och att dom inte ska bada i sjöar efteråt för fiskarna kan dö!? Själv använder jag inte detta medel för just den sakens skull..Rottisen är inga problem o ge vitlök men katterna är värre....vet inte heller om det hjälper för jag plockar fästingar hela hela tiden.... | |
Gariam - Ej medlem längre | 2007-06-05 09:35 | |
![]() | Fästingen - en blandning av spindel och parasit utan uppenbar given plats i universum. ;o) sv.wikipedia.org/wik...C3 %A4sting | |
mamman - Ej medlem längre | 2007-06-05 10:10 | |
![]() | Fästingar är äckliga och är en stoooor del av anledningen att man inte vill flytta söderut. Fästingar bor upp till Sundsvall, men mellan Gävle och Sundsvall bär de inga sjukdomer (kostigt...). Annars finns, som sagt, vaccin för oss människor och djur ska inte kunna få dessa sjukdomar (fast jag hör om en hund med borrelis, tror jag det var) | |
coupland | 2007-06-05 10:27 | |
![]() | Jag ger min hund vitlökspulver i maten. Hon tycker att maten blir lite äckligare, men vänjer sej fort. Vitlöken hjälper faktiskt rätt bra. Mycket färre fästingar biter sej fast och de som ändå sätter sej, lossnar lättare. Dessutom är ju vitlök mycket billigare än de flesta andra fästingpreparat och innehåller ju inga konstiga kemikalier. | |
falafelibröd | 2007-06-05 12:01 | |
![]() | Människor rekommenderas bara att vaccinera sig om man är extra utsatt. Det en människa kan göra för att skydda sig är att ha långbyxor instoppade i stövlar, långärmat och använda myggstift. För hundar och katter finns halsband och droppar att använda. | |
Mouche - Administratör | 2007-06-05 13:57 | |
![]() | Ska prova vitlök i deras mat. Har jag inte ens tänkt på själv. De där svindyra fästinavstötande halsbanden är värdelösa och som det skrevs här ovan..dropparna man har i nacken på hunden är ju otroligt giftiga. Så...vitlök får det bli. =) Tack för alla råd... Mouche | |
andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-06-05 14:07 | |
![]() | "Falcon- Människor kan vaccinera sej mot följdsjukdomar orsakade av fästingbett...." Nja, mot TBE kan man vaccinera sig, men inte borrelia som är den vanligaste sjukdomen tyvärr :( Mouche, lycka till med vitlöken =) | |
Falcon_fla | 2007-06-05 14:13 | |
![]() | OK...så är det kanske.. men borrelia kan man väl få antibiotika mot om man nu skulle få det..men det gäller o upptäcka det i ett tidigt stadium... | |
Lillråttan | 2007-06-05 14:14 | |
![]() | Det finns fästingar ända upp till Umeåtrakten. Men det stämmer nog att risken är mindre här att smittas av sjukdomar. | |
nicke_bagare | 2007-06-05 14:23 | |
![]() | håller inte med.har fästing halsband på min golden å hon gör inget annat än rullar sig.men hon har inte fått en fästing på två. jag hade dropparna innan å dom hjälpte därimot inte. så jag hejar på fästinghalsbandet halsbandet. 167 spänn för halsbandet som håller i 6 månader,bästa investering någon sin | |
nicke_bagare | 2007-06-05 14:23 | |
![]() | på två år ska det va:) | |
Mouche - Administratör | 2007-06-05 14:29 | |
![]() | Vilken sort av halsband Nicke? Köpte nåt grönt elände som stank nån konstig blandning av eucalytus och eter, förra sommaren. Hundarna (och jag) avskydde dom...och inte funkade de heller. Mouche =) | |
Wilma u-a | 2007-06-05 14:31 | |
![]() | Känner mej väldigt osäker på både fästinghalsband och andra medel som man sätter på.. det är ju gifter som går direkt ut i blodet... Min mamma fick borrelia förra sommaren och hon har inte återhämtat sig ännu, vet inte hur många kurer med penicillin som hon har fått... | |
Sylva | 2007-06-05 21:32 | |
![]() | Det värsta är ju att man inte blir immun mot borrelia heller. Man kan få det varje sommar om det vill sig illa. Båda mina föräldrar har haft det flera gånger de senaster åren, och som Wilma skriver kan de ta tid att hämta sig från det. Missarna som släpar in alla fästingar verkar dock klara sig rätt bra, men de där "doftande" gröna halsbanden verkar inte hjälpa dem nåt större heller. | |