Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 11 |
Inloggade | 30 |
Mobilspel
Pågående | 19 344 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
odin - Administratör | 2007-07-10 20:40 | |
![]() | ryggknäckare (aka kiropraktor) Någon som har efarenhet av detta? Har inga problem på dagne men när jag vaknar så har jag en molande värk i ryggen (nedre, ländrygg?). Vad tror ni? Är det värt att gå till en kiropraktor? Hit me med era kunskaper :-) | |
Jesper M | 2007-07-10 20:42 | |
![]() | ut och träna lite och byt till en hårdare säng så löser det sig nog | |
illiterate - Ej medlem längre | 2007-07-10 20:43 | |
![]() | Enligt ett par av mina klienter så kan deras kiropraktor göra underverk. Jag tror dock att du skulle må bättre av att byta till en hårdare säng. | |
odin - Administratör | 2007-07-10 20:46 | |
![]() | Ut och träna? hehe, jag kör typ 3 pass i veckan på gym, kanske lyft fel :D | |
Lillråttan | 2007-07-10 20:49 | |
![]() | Jag skulle också börja med att prova en annan säng. Sen är det ju ingen garanti att man slipper ryggproblem bara för att man gymmar.... Man kan dras med spänningar i ländryggen för det, så du kunde be en sjukgymnast kolla ditt rörelsemönster. | |
Lill Strumpa | 2007-07-10 20:57 | |
![]() | -pajade själv ryggen på styrketräning men fick hjälp av naprapat-trodde jag var vältränad och stark! - det var dyrt men värt att slippa ryggont- fick rörelser jag skulle göra hemma och tips för träningen! Fast en bra säng är aldrig att förkasta.... | |
Sylva | 2007-07-10 20:58 | |
![]() | Flera på jobbet har provat en naprapat som hjälpt dem med ryggproblem, och de är närmast lyriska. Hittar man nån som är bra tror jag absolut det kan vara värt ett försök. | |
Miss_jk | 2007-07-10 21:08 | |
![]() | Vad sjukt... Tänkte imorse på att jag skulle starta en exakt likadan tråd... Har oxå ont i ryggen på morgonen, men inte annars, och ville veta lite om koripraktorer. Läbbigt! =) | |
Taverna | 2007-07-10 21:25 | |
![]() | Ofta beror ryggvärk i ländryggen på att man helt enkelt ligger stilla för länge i samma ställning. Kan vara bra att, om man lider svårt av problemet, exempelvis ställa klockan på någon tid mitt i natten och bara sträcka på sig lite. Många glömmer dessutom att en bra kudde, kuddar, är minst lika viktig som en bra madrass. Stjärten, med vidhängande ländrygg, ska inte ligga vare sig högre eller lägre än huvudet, gör den det belastas givetvis ländryggen genom att den får "hålla emot" resten av kroppen. Sjukdom som kan tänkas uppstå i ländryggspartiet är t.ex lumbago (ryggskott) vilket mycket väl kan ha uppkommit genom felaktiga lyft eller rörelser. Vila, sjukgymnastik är vad som då gäller tills besvären är borta. Regel nummer Ett är, som alltid när man har sjukdomsbesvär av bestående slag, att man alltid först tillfrågar läkare som gör en undersökning. | |
Miss_jk | 2007-07-10 21:27 | |
![]() | Om man har ont typ under skulderbladen då? Där man ser revbenen som mest om man säger så... Lunghöjd. *Har lite svårt att förklara...* | |
Nemi | 2007-07-10 21:29 | |
![]() | netdoktor.passagen.s...te mID=5507 där står det massor av klokt :) /Nemi - har tack och lov inga problem med ryggen (*tar i trä*) | |
y not | 2007-07-10 21:35 | |
![]() | smärta iu ryggen kan ha flera orsaker som dålig säng, olämplig arbetsställning mm. Men det kan också bero på muskler som inte vilar. Alltså muskler som hela tiden är kroniskt spända. Det finns skäl till att muskler arbetar trots att de borde vila. De gör ett arbete. de håller tillbaka något. Det kan vara intressant att ta reda på vad detta hållande beror på och vad som ligger bakom. Den metod som tilltalar mig mest här är rosenmetoden, www,rtr.se, men det finns mängder av mer eller mindre seriösa sätt att nå dit och olika metoder passar olika människor. Naprapaten är väl känd för att vara lite försiktigare och mer inkännande än kiropraktorn men bägge är kraftfulla fysiska metoder som med manipulation lägger ryggen tillrätta. Att alltid vid sjukdomsbesvbär först uppsöka läkare håller jag inte med om. De är oftas lldeles för snabbas att ordinera medicin mot symptom istället för att söka orsak. Sen finns det givetvis mer eller mindre seriösa även där. | |
Taverna | 2007-07-10 21:35 | |
![]() | Om man är frisk för övrigt så är även där sänkning av huvudets höjd under vilan att tänka på. Har man många kuddar till exempel så kan man själv, när man väl verkligen tänker efter, inse att just axelpartiet, ner mot skuldrorna är det som ligger i en något "galen" vinkel. Särskilt de människor som sover med huvudet högt, och som sover på mage eller i fosterställning, brukar känna av just den sortens besvär. Ryggen är till brädden fylld av muskler som, om oturen är framme, kan orsaka oss både smärta, irritation och oro. | |
y not | 2007-07-10 21:37 | |
![]() | www.rtr-se.org/ | |
sushifish | 2007-07-10 23:04 | |
![]() | jag hade ont ont ont i ryggen (typ vid skulderbladet) pga för fålig arbetställning vid datorn - hade konstant ont i sex år! funderade tom på att sadla om helt och ge upp min karriär. Testade allt, sjukgymnastik, akupunktur, naprapat, feldenkresich rörelseterapi, massage etc etc. Inget funkade. Sen tipsade en kompis mig om en kiropraktor och jag tänkte jag kunde testa. Han varnade rakt av efter att ha undersökt mig att jag måste gå minst ett halvår två gånger i veckan (=dyrt) för att räkna med att bli bra och desperat som jag var gjorde jag det. Har gått där ett år och är nästan helt återställd!! Går nu bara en gång i månaden för att kolla att allt är schysst och göra mindre justeringar om det behövs. Jag tipsar alla om honom, hör av er om ni bor i stockholm så får ni telnr. Det som är så bra var att han inte bara fokuserar på var jag hade ont utan tittae på hela ryggen, höfternas rörlighet mm som kan påverka andra delar av ryggen. | |
hon | 2007-07-11 09:11 | |
![]() | Kiropraktor is the shit! Finns lite olika dock att gå till och de varierar hur bra det är från fall till fall. Har själv gått hos två olika. Annars är naprapat något att rekommendera med. | |
klarkan - Ej medlem längre | 2007-07-11 14:47 | |
![]() | 3 lätta övningar för att få igång ryggen, gör dessa 3ggr om dagen 5x5sek eller då du känner dig trött i ryggen. Spänn skinkorna så hårt du kan i 5sek upprepa 5 ggr. Blås ut all luft och spänn magmusklerna i 5sek upprepa 5ggr. Spänn filéerna i ryggen (kan vara svåra att hitta i början) 5sek upprepa 5ggr. Dom här övningarna är bra då man kan göra dom vart som helst, har själv haft svåra problem med ländryggen förut och gör dessa då ryggen känns lite hängig med gott resultat.men tänk på att detta inte är en mirakel kur bara ett hjälpmedel på vägen. Lycka till eller som Sussane Lanefelt skulle säga KNIIIIP | |
y not | 2007-07-11 19:35 | |
![]() | när du skriver filéerna menar du då iliopsoas, slltså den muskeln som är den samma som filén på en oxe, eller menar du baksidan spinea erectus, ryggsträckaren? Väldigt mycket bersvär orsakas just av iliopsoas som sitter en bit upp på ryggraden ner till insidan på lårbenet. Den svankar ryggen, kniper kring genitalier och lyfter låret. Nån läkare här får gärna rätta mig mer exakt. | |
Vankelmod | 2007-07-11 20:31 | |
![]() | nja....quadratus lumborum är ett större problem...alltid engagerad vid lumbago..... | |
Lillråttan | 2007-07-11 20:53 | |
![]() | Naprapater, kiropraktiker och gym i all ära - men får man problem tex med ont i länd- eller bröstrygg (och det inte beror på nån annan sjukdom) så hänger det ofta i hop med livsstil. Man är för passiv eller för ensidig i sina vardagliga rörelser. Att styrketräna är inte allena saliggörande, styrketräning kan ibland förstärka felaktiga rörelsemönster och spänningar. Och man blir bra på det man tränar: springer man blir man bra på det och får allmänkondition. Lyfter man skrot blir man stark i de muskler man tränar. Ofta missar vi den mjuka rörelse- och smidighetsträningen som ger avspänning, balans och harmoni i kroppen. | |