Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 24 |
Mobilspel
| Pågående | 18 762 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-07-30 11:03 | |
![]() | Ingmar Bergman ...är död. Men hans filmer lever ju vidare. Vad har ni för minnen och så till hans verk. Jag somnade när jag såg "Fanny och Alexander". Men mitt största minne är att jag har sett honom två gånger. Dels på Fårö och dels i samband med att diverse Bergmanfilmer visades i Visby då även flera av hans mest anlitade skådespelare var på plats. | |
| passus - Ej medlem längre | 2007-07-30 12:04 | |
![]() | Jag minns när jag såg Nattvardsgästerna på filmklubben i Uppsala någon gång i början av 80-talet, med rullbyte och hela baletten. Den var bara förbryllande och beklämmande. Tyckte jag då, iallafall. Det blev något krångel med rullarna igen mot slutet, och där satt vi, alla filmintresserade kulturnördar, och ingen visste om filmen var slut eller om det var något nytt tekniskt fel ... Efter fem-tio minuter av generat harklande och gnessande på stolarna reste sig någon som inte var så rädd om sin prestige, och sedan blev det rusning mot utgången. Vet fortfarande inte om filmen var slut, för jag har aldrig sett om den. Däremot tycker jag mycket om Smultronstället och komedierna. Kanske skulle se om Nattvardsgästerna nu i mognare ålder och se om mitt sinne är öppnare för religiösa grubblerier. | |
| leather-face - Ej medlem längre | 2007-07-30 17:02 | |
![]() | Jag är inte överförtjust i hans filmer men har väl inte riktigt gett dom en chans. RIP Ingmar. | |
| gubbi | 2007-07-30 18:07 | |
![]() | Jag har sett mycket av Bergman och har totalt ändrat uppfattning. Från början var jag skeptisk, men det var i ärlighetens namn med ett mycket begränsat underlag att uttala mig ifrån. När jag nu sett en hel del så är jag mycket imponerad. Det finns dessutom en bredd i hans filmer som sällan kommer fram tycker jag. Han placeras ofta i ett enda fack - oftast av folk som knappt sett något av honom. | |
| gubbi | 2007-07-30 18:07 | |
![]() | Persona är en av de svenska filmer som berört mig mest. | |
| Äppelkatten - Ej medlem längre | 2007-07-30 18:12 | |
![]() | Jag finner hans filmer boring men så är jag också en sån som glor på "Evil Bong" och "La Haine". Fast nu när han är död så kan man se ett par filmer till, ge honom en chans - som ni andra sagt... :) | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-07-30 18:15 | |
![]() | Tråkigt att han är död, han har varit en utmärkt ambassadör för Sverige och Svensk film. Men ärligt talat är inte det mesta han gjort rätt trist? | |
| gubbi | 2007-07-30 19:15 | |
![]() | Det beror väl på vad man menar med trist. Det finns filmer såsom "Sommaren med monika" och "Gycklarnas afton" som klingar i durtoner. Allt Bergman har gjort är inte blytungt och existentiellt. | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-07-30 19:18 | |
![]() | Nä, verkligen inte! Men jag menar att hans verk kanske har överskattats en aning ibland...Gillar iofs "sjunde inseglet", men ett sånt mästerverk som det utmålats att vara kan jag inte riktigt skriva under på att det är... | |
| eviltass | 2007-07-30 19:52 | |
![]() | Sveriges hjälte. | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-07-30 22:08 | |
![]() | nej minns ingen film. minns bara en mycket blöt maskerad då "ingmar berggman" gick till sängs med en ängel. | |
| le-lou | 2007-07-31 00:29 | |
![]() | har inte sett en enda film, endast början på nåt som var svartvitt och verkade så hemskt deprimerande att jag inte stod ut mer än en kvart. Ärligt talat, det kanske är väldigt intelligent att säga att man gillar Bergman-filmer, men jag skulle tippa på att det är fler som inte hajar vitsen med dem, än tvärtom. Hur det än må vara, så var han känd och bra PR för Sverige. Alltid sorgligt när folk dör, vilka de än må vara. | |
| Dyslekso | 2007-07-31 11:32 | |
![]() | "Hets" är en fin gammal klassiker som varje betapetare bör se. I Sjöbergs regi men Bergman skrev manus. | |
| tifina | 2007-07-31 20:33 | |
![]() | Jag började grina när jag läste om honom och hans liv i DNs kulturdel imorse | |
| myrgapet | 2007-07-31 21:00 | |
![]() | en stor person har dött han har betytt massa för svenska film | |
| Miss_jk | 2007-07-31 21:06 | |
![]() | Har tyvärr ingen erfarenhet av honom eller hans filmer, men som le-lou sa tidigare; alltid tråkigt när någon går bort! Vila i frid | |
| haha | 2007-07-31 21:21 | |
![]() | ähum...visste inte om honom innan jag såg artikeln. Kände bara igen namnet lite. Egentligen, varför bryr ni er om honom? Ok hans filmer är väl bra men bara för det så är jag inte intresserad av vad han har för sig. "lev ert eget liv, för ni ska dö er egen död!" | |
| IckeSacka - Ej medlem längre | 2007-07-31 21:30 | |
![]() | Bryr oss om? Det finns väl en mängd människor man tycker är intressanta, olika från person till person, men som man ändå inte vill leva sitt liv som. Och nog hämtar jag inspiration från en mängd personer (författare, äventyrare, musiker, journalister, regissörer, idrottsmän etc). Och är också nyfiken på vad andra har för åsikter om personers verk eller om personerna över huvvud taget. Jag har inte kollat hur gammal du är och inget om din bakgrund, men de allra flesta svenskar i "någorlunda ålder" vet nog mer än att de bara kände igen namnet lite. | |
| myrgapet | 2007-07-31 21:43 | |
![]() | bergman e känd över hela världen för sitt arbete. det är en man som verkligen gjort ett avtryck i den kulturellaeliten i världen... | |
| China Doll | 2007-08-01 13:37 | |
![]() | Tror inte att det idag går att riktigt fatta hur jävla sensationella hans filmer faktiskt var när dom kom. Blir man inte träffad rakt enda in i hjärtfibrerna av en film som Persona eller Fanny och Alexander så måste man nog vara fruktansvärt känslokall. Man kan tycka sämre eller bättre om filmerna, eller bara tycka om nån film (Han regisserade drygt 50 långfilmer, drygt 10 TV-produktioner och mer än 120 teaterföreställningar. Allt kan inte vara mästerverk.). Men säger man att han inte alls var någon speciell filmskapare så ska man nog ta med sig sitt huvud till närmaste hjärnkirurg och få muttrarna bättre fastskruvade. | |