Spelrum
Giraffen | 14 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 5 |
Inloggade | 19 |
Mobilspel
Pågående | 19 647 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Pim_ | 2007-08-24 18:23 | |
![]() | Hållbarhet på lådvin Tjo alla vindrickare! Har två bag-in-box vin av drickbar röd kvalisort som är öppnade i början på sommaren stående i bokhyllan. På den ena står det att öppnad box skall drickas inom 4veckor, på den andra inget utom bäst-före. Frågan är alltså hur man märker att vinet är "dåligt" och vad dåligt vin kan orsaka förutom allt alkohol i vanliga fall orsakar? | |
blue_moon | 2007-08-24 18:29 | |
![]() | Förvara dom hellre i kylen, det ökar hållbarheten. Sen kan du dricka vinet så länge du tycker det smakar bra. Gammalt rödvin blir som vinäger och färgen övergår i brunt. | |
Spiderpig | 2007-08-24 18:32 | |
![]() | Hm, bara att hälla ut i vasken enligt mig. Trots större mängd konserverande ämnen så håller inte öppnade boxvin så länge. | |
Pim_ | 2007-08-24 18:40 | |
![]() | Rödvin i kylen? Då måste man ju vänta på tok för länge när man blir sugen på ett glas, men jag förstår tanken. Så det går bra o dricka utan oanade konsekvenser så länge man inte tycker det smakar vinäger? Var på väg att hälla ut i vasken men upptäckte att den ena nästan var full o då satte snåltarmen sig på tvären även om jag just köpt massa nytt gott vin, så jag var tvungen att rådfråga lite :) | |
blue_moon | 2007-08-24 19:22 | |
![]() | En länk om förvaring och vintemperatur: www.vinnytt.nu/Vinte...er atur.htm | |
Pim_ | 2007-08-24 19:31 | |
![]() | Bockar o bugar | |
blue_moon | 2007-08-24 19:39 | |
![]() | Varsågod. :-) Du gjorde rätt som inte hällde ut vinet. Du kan ju alltid använda det i matlagningen, köttfärssås eller en god gryta. | |
Spiderpig | 2007-08-24 19:43 | |
![]() | Hm, angående matlagning så håller jag med kocken/skådespelaren Per Moberg. Billigt/dåligt vin gör ingen god maträtt. | |
blue_moon | 2007-08-24 19:58 | |
![]() | Don efter person. Alla är inte gourmeter. :D | |
sannaminaord | 2007-08-24 20:17 | |
![]() | drick vinet så länge det smakar bra, det håller sig längre än man tror med hjälp av vacumeffekten i påsen :D | |
Gharmon | 2007-08-24 20:52 | |
![]() | Har det stått "för länge" i hyllan kommer det smaka lite mindre mums om du dricker det som det är (utan mat), men drick det lite kallare än vanligt och ta ett par glas extra så är det inget som stör. Men några veckor eller en månad i bokhyllan är inget ett vin lider av, så du kan gott klunka din "drickbara röda kvalisort". ;) | |
sarlina | 2007-08-24 21:27 | |
![]() | Fascinerande - har aldrig någonsin råkat ut för att något vin, oavsett förpackningen, hunnit åldras till odrickbarhet. Ingert ont som inte har något gott med sig! | |
PelleKalsong - Ej medlem längre | 2007-08-24 23:02 | |
![]() | Häll ut vinet! Det smakar inte bra med vin, varken nytt eller gammalt :P Köp istället en trevlig likör att smutta på eller "svepa" :D Det är mums det! | |
IMO 1punkt2 - Ej medlem längre | 2007-08-26 05:52 | |
![]() | Skulle i detta fall vilja citera min granne: "Det står: Räcker i minst sex veckor - men så länge har det hittills aldrig räckt..." | |
Forky - Ej medlem längre | 2007-08-26 17:14 | |
![]() | Står det på vinet att det räcker i minst sex veckor? Hrm, är det Socialstyrelsen som skrivit det, eller? | |