Spelrum
Giraffen38
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
38
Inloggade80
Mobilspel
Pågående19 275

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sarlina2007-08-29 00:35
Antal inlägg: 1035

Grotesk mat
För några år sedan blev jag bjuden på något som kallades "oxfilefrossa" på en turistfällekrog på skånska sydkusten. Man fick käka hur mycket oxfilé man ville, där fanns hav av bernaissås och drivor med råstekt potatis - det var så jävla äckligt! Oxfilen var mör o skär, såsen med en
pregnant karaktär av pulver och konstensgivare. Potatisen slutligen brun och flottig med lite kladdig salt stekyta. Det var hemskt, för det va ju så jävla billigt - så trots att det faktiskt mest smakade sladdrig råstekt potatis och pulversås så drämmer man i sig tre fyra portioner av ren jävla snålhet

Jag hävdar att den här sortens, i ordets rätta mening, slafsiga födofester
nog kan ha sina rötter tusentals år tillbaka.När det fanns överflöd av kött, då frossade man och detr var folket väl unt.Men nu tycker jag att det vilar ett kommersielt drag över sådana krögarspektakler, slugt vädjande till vår reptilhjärna, som vid åsynen av all denna mat reagerar efter programet
"Mera mat, mera mat, mera mat"
Nu ser jag till min häpnad i det lokala bladet att en krog skall ordna "Gourmetfrossa", smaka på ordet kära vänner, Gourmetfrossa. Något säger mig att frossan berör oxfile, gravlax och möjligen musslor, baljor med feta pulversåser och bunkar med majonäs, Efteråt någon eländig brylepudding(om inte kocken från Järvsöbaden var utlånad, där kan man göra brylépudding som duger åt en kung.)

Fram med exempel på mer äcklig och grotesk krogmat! Vi lär varandra och kan tom varna för särskilda snuskställen

oeronbarn - Ej medlem längre2007-08-29 02:03
Antal inlägg: 2288

det var rätt äckligt när de koreanska gästerna blandade fisk och glass på samma tallrik i somras. de blev tydligen så överväldigade av all mat att de kände sig tvungna att ta allt på en gång genast. finns inte buffékonceptet i Asien?

brava2007-08-29 02:20
Antal inlägg: 1636

Jag har varit på två olika "ät så mycket du vill" ställen. Lammet och grisen på Öland där man utfodrades lite på löpande band och där de hade använt för lite salt eller nåt så att det blev rätt smaklöst det hela. Kallt fårfett är ingen höjdare det heller.

Det andra var på Middag med andarna som var en helafton där två killar hade en slags show med fakirinslag och annat blodigt och inte alls aptitretande inslag.

I båda fallen betalade man hyfsat mycket och åt hyfsat lite - bra biznizz

massamark2007-08-29 03:16
Antal inlägg: 238

Inte överflöd av kött. Utan en balans mellan människa o djur.

Vlken skolmat som helst, somd et inte finns någon kärlek elelr känsla i är grotesk!

passus - Ej medlem längre2007-08-29 14:50
Antal inlägg: 69

Jag tycker nog det värsta är det stilla (i-lands)lidande som många lunchätare utsätts för dagligen: vem har inte suttit på något ställe och ätit överkokt pasta med stabbig vitsås med något fåtal vattniga burkräkor, med en assiett brevid med en blandning av sallad och konserverad majs i sin egen pöl av vatten från den oslungade salladen. Eller osmaklig potatis med skinn tillsammans med någon svåridentifierad köttfärsprodukt under beteckningen järpe och en geleig klick så kallad lingonsylt med en lingonkoncentration på ett bär per deciliter. Det finns några få lunchställen där det serveras utmärkt lunchmat, med perfekt kokt potatis. Ett exempel är Kungsgrillen i Uppsala. Maten kostar kring 60-65 kronor där också, och det är alltid fullt kring lunch. Men varför är det undantaget och inte regeln? Vad är det för mening med att driva restaurang om man inte ens försöker servera god mat? Det går ju uppenbarligen att få lönsamhet även med vällagad mat, som varken kräver dyra råvaror eller gourmetmatlagningskunnand e. En sjysst kålpudding är inte dyr, och även potatis av god kvalitet är billig jämfört med många andra livsmedel.
Några andra ställen jag vill rekommendera är Café Jansson i Säter (lunchställe), M-A:s konditori i Säter (samma problem med kondis tycker jag - enorm kvalitetsvariation), Almas konditori i Borlänge, Savoy på Ringgatan i Uppsala (klassiska mackor med leverpastej/köttbullar och rödbetssallad/ägg och ansjovis etc., som någon ställer sig och gör i köket när man beställer) och en thairestaurang som ligger längs huvudstråket genom Sala. Minns inte vad den heter, men den ligger längs en gata som går parallellt med den stora vägen och det står en skylt utanför när de har öppet. Där kan man äta mat som är så god att man nästan börjar gråta till det facila priset av 65-70 kronor, även kvällstid.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?