Spelrum
Giraffen52
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
53
Inloggade106
Mobilspel
Pågående21 701

Forumkategorier

Användare Inlägg  
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-22 23:24
Antal inlägg: 48

En ny form av spelbräde önskas
Jag saknar ett spelbräde där ens verkliga ordkunskaper sätts på prov, och att den som har bäst ordkunskaper kommer vinna i slutändan. I nuläget så vinner i stort sett den som får flest brickor med höga siffror och som lyckas lägga dessa på flest antal färgade.
Jag skulle vilja se ett spelbräde utan några färgade rutor så man får se vem som är bäst "egentligen" siffrorna på brickorna måste va kvar antar jag för de kan nog va rätt svårt att ändra de till 1 poängare allihopa?? nån som tycker som mig? För jag hatar verkligen att se mig förlorad för att någon lagt rö, tö, ty, by och liknande medan jag själv har större ordkunskaper...jaja...så här tycker jag..
 
HumbleBug2005-11-22 23:34
Antal inlägg: 1836

Men Betapet handlar ine=te bara om ordkunskap. Jag tror det är omöjligt att hitta ett sätt som bara testar ordkunskap och inget annat. Det blir ett helt annat spel. Säg att både du och din motspelare får x antal brickor som är precis likadana och den som får ut flest svåra ord får mest poäng, det skulle vara ett rent ordspel. Men så länge du har en bricka finns alltid taktik med i bilden och taktik och ordkunskap är inte samma sak.
 
DomPérignon - Ej medlem längre2005-11-22 23:40
Antal inlägg: 48

Alltså när finner du att taktik är nödvändig om man har ett bräde utan färgade rutor och endast 1 poängsbrickor?? Den som lagt mest och längst ord vinner ju?? Vart är taktiken? Ja kanske att lägga mest och längst ord...men de är ju de enda!?
 
Blue Ztar2005-11-22 23:44
Antal inlägg: 1065

Ju längre ord man lägger ju fler möjligheter för motspelaren generellt.
 
HumbleBug2005-11-23 00:12
Antal inlägg: 1836

Det finns alltid möjligheter att blockera och stänga in motståndaren. Är inte detta taktik?
 
Blue Ztar2005-11-23 00:12
Antal inlägg: 1065

Jag ser scrabble som ett spel där det gäller att bygga så smart som möjligt för att få tillgång till rätt rutor vid rätt tillfälle utan att motspelaren får det, orden är bara ett verktyg.
 
david_i2005-11-23 00:19
Antal inlägg: 373

Boggle är ett roligt spel där det gäller att hitta ord på bokstavstärningar. Alla får försöka hitta orden på samma tärningar så där är det nog ren ordkunskap och anagramförmåga som avgör.
Jag har försökt hitta spelet i affärer nu men det verkar vara lite svårt. Borde gå att köpa second hand iaf. Eller kanske göra ett själv.
 
Legobiten2005-11-23 01:38
Antal inlägg: 617

Jag och några kompisar har helt inofficiellt bildat "Svenska Boggle-Akademien" :)
Det är ett grymt roligt spel men tillverkas tyvärr inte längre på svenska. Man kan hitta det begagnat om man har tur. Eller så kan man köpa ett engelskt och klistra på egna bokstäver på tärningarna. Om någon råkar vara intresserad så har jag gjort så, och kan meddela hur många bokstäver av varje man bör ha och hur de skall sitta för att få en bra variation som är anpassad efter det svenska språket.

Länge leve Boggle!
 
Måns_E2005-11-23 03:21
Antal inlägg: 11969

Om man skall ha ett nytt spelbräde som gynnar långa ord så bör man också stryka bokstaven Z:a. Hur många slutspel har inte gått ut på att taktiskt blockera för att få ut Z:a?
 
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?