Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade0
Mobilspel
Pågående19 658

Forumkategorier

Användare Inlägg  
VaKul2007-10-05 12:00
Antal inlägg: 641

SLUMP????
Jag har spelat cirka 15000 matcher här på re olika nick. Men jag har ALDRIG kommit över 2650 poäng på nåt av mina nick! Det första nicket hade jag nära 8000 matcher, men inte över 2500 poäng nån gång!
Hur är detta möjligt???
Vissa spelare har inte ens 100 matcher men långt över 4-5000 poäng???
Och detta ska kallas slumpen)
Idag har jag spelat 13 matcher och f;rlorat ALLA !!!..ja, utom en och d[ vann jag 2 po'ng!!
Bra slumpspel detta ! ! ! !
Not !
Och ja! Jag kan hoppa av, men vill ge det en ny chans...och en ny chans...men inte...Sluta kalla det ett slumpspel ! ! !

Bror Mu - Ej medlem längre2007-10-05 12:10
Antal inlägg: 921

Jag håller med om att det inte är slumpen som styr slump.
I övrigt har dina hästar sparkat sig ut ur stallet och skenar vilt genom skogen.

Sockerdricka - Ej medlem längre2007-10-05 13:08
Antal inlägg: 400

Anledningen till att vissa är så högt rankade trots få matcher beror antagligen på att dom har andra konton här också och redan är duktiga. Eventuellt är dom IRL-spelare som precis börjat med Betapet. Den sista och minst troliga anledningen är att dom är naturbegåvningar ;)

vulcan2007-10-05 13:42
Antal inlägg: 7666

Detta är bara en variant på det klassiska argumentet "Varför ska dom alltid ge nobelpriset i litteratur till nån som ingen jävel hört talas om" (Läs: Ingen kan antas besitta större förmågor eller bildning än argumentatören själv)

Slumpen ger inte den jämna fördelning av exempelvis brickor i scrabblepartier som lekmannen tror. Över en längre tid så kommer man att uppleva vissa perioder då endera väldigt bra matcher eller dåliga matcher brickmässigt dominerar. Från mitt eget spelande under snart 5 år har jag gjort reflektionen att sådana perioder av större avvikelser från det mer vanliga mönstret brukar komma ett par gånger om året och kanske vara 1-2 veckor långa. Jag har nyligen haft en sån bra period och gått upp till all-time-high i rating.

MEN: Den faktiska brickfördelningen är bara den ena verksamma komponenten. Den andra är hur man faktiskt hanterar de brickor man får. Här spelar två huvudfaktorer in

1) Allmän skicklighet i spelet. Här är det helt enkelt så att riktigt bra spelare också behärskar konsten att hantera knepiga brickor och undvika knepiga brickor (mycket genom hur man brickbalanserar och när man väljer att byta). Det är en variant på den gamla idrottsklyschan "Bra spelare har turen med sig". Duktiga spelare blir helt enkelt mindre utlämnade åt oturen tack vare sin bättre taktiska spelförståelse.
2) Hur man psykologiskt hanterar motgångar. Ju mer frustrerad man blir - desto sämre spelar man och kommer därmed lätt in i en ond cirkel. Jag hade själv en period i vintras med ovanligt besvärliga brickor i många matcher där jag helt tappade stilen och lirade helt utan fokus och skärpa och fylld av frustration. Naturligtvis sjönk jag ner under det intervall på mellan 3200 och 3700 där jag i vanliga fall befinner mig och var nere och dippade på runt 2700.

Att döma av det här och liknande inlägg som den här spelaren har skrivit så är det ganska uppenbart att han råkar ut för något liknande när det går lite emot.

Sen vet jag inte vem som kallat det för ett slumpspel. Ingen seriös spelare jag känner i alla fall. Det här är ett skicklighetsspel med en slumpfaktor som inverkar i den enskilda matchen men som i långa loppet jämnar ut sig. Trådstartaren kan lugnt utgå från att det inte är slumpen som gör att vissa spelare har 1000 mer eller mindre i rating än honom själv. Och att det inte finns någon inbyggd "hemlig" funktion i spelet som med jämna mellanrum slår till och slänger på honom särskilt illvilliga brickor. Även om jag förstår att det kan kännas så ibland... :)

Bror Mu - Ej medlem längre2007-10-05 14:00
Antal inlägg: 921

Jag minns din svacka Vulcan. *ler*
Se till att ladda upp nattygsbordet med hurtiga självhjälpsböcker i populärpsykologi till nästa nervpåfrestning, så att du inte sjunker djupare än ner i de ändå ganska små svackor som sannolikheternas distributionskurva ritar upp.

Vigdir2007-10-05 14:37
Antal inlägg: 3722

Jag har spelat nästan 1500 matcher med mitt enda nick, och varit uppe i som mest dryga 1800 i rating. Just nu ligger jag hyfsat, men rasar litet för varje match. Delvis för att det råkar slumpa sig så att jag mest får skruttbokstäver i dumma kombinationer, men mestadels för att min rating motsvarar ungefär hur pass skicklig jag är - samt hur mycket jag koncentrerar mig på matchen (inte alltid så väldans, oftast spelar jag med ett öga på spelet och ett på något helt annat).

Så det kan ju faktiskt tänkas att det är så för fler spelare - rating motsvarar (som Vulcan skriver) hur pass bra man är och hur man hanterar det givna läget. För det kan välan inte bara vara jag som faktiskt spelar utifrån min egen skicklighet och alla andra som gynnas/missgynnas av slump eller elakheter?

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-10-05 15:06
Antal inlägg: 3298

Jo. Det är ju faktiskt så. Vi som övervakare kollar på matcher och väljer ut personer som vi vill att det ska gå riktigt dåligt för. Så väljer vi det i en speciell funktion. När vi valt så kommer den personen alltid få Z och C i slutet, bara konsonanter hela spelet, och vi ger alltid motståndaren de bästa bokstäverna som J och Y. Vi ser också till att den vi gillar får starta på bästa spelplanen.

Eller... var det kanske inte så? Nej jag var såklart ironisk. Min sambo brukar muttra liknande saker om att det inte kan vara slumpen... och det är ju så att det är samma plan och bokstäver för alla. Sen handlar det om personen som spelar.

brava2007-10-05 15:51
Antal inlägg: 1636

he he jag fattade frågan som att spelaren spelade "slumpat" bräde och trodde att det betydde ungefär att hela betapetandet skulle vara ett spel helt beroende av slumpen som lotto ungefär.

Ruhrgebit - Ej medlem längre2007-10-05 16:38
Antal inlägg: 339

Allt är ditt fel, Staffan Westerberg.

grönöga - Ej medlem längre2007-10-05 16:52
Antal inlägg: 5570

Vissa spelare är helt enkelt bara bättre än andra ... livets tuffa lära - Tugga och svälj ... ;)

Gentiana2007-10-05 17:53
Antal inlägg: 297

Aha där har vi förklaringen till att jag aldrig varit över 2000 i rank, andraideal!!
Det var det jag anade...

Har spelat under tre nick och aldrig varit över 1900. På snart två år!
Jag är helt enkelt inte bättre än så. När jag börjar närma mig 1900 blir motspelarna så mycket bättre och vips dyker jag ner i 15-1600-träsket.

Men jag har märkt att om jag någon gång haft tid o lust att sitta lite extra vid datorn så har jag faktiskt kunnat bli lite lite bättre så sakteliga. Men min drömgräns 2000 lär dröja...

Spelar bara slumpat f ö och långsamhetens lov, dvs 30minmatcher.

Gentiana2007-10-05 17:55
Antal inlägg: 297

Jag tyckte förresten att trådskaparens ruta VaRiktigtKul! Dagens skratt!

nicke_bagare2007-10-05 18:02
Antal inlägg: 324

slump e mycket roligare än standard.
man kan +100 men lika lätt minusa 100.
lite av tjusnigen tycker jag.
länge leve slump

Elmis2007-10-05 18:50
Antal inlägg: 2916

Jag köpte mig fri från slumpen. Dyrt men det var värt det. ;)

IMO 1punkt2 - Ej medlem längre2007-10-05 18:56
Antal inlägg: 1033

Sa jag inte att du skulle satsa på Rysslandsfonder istället?

(Visst kom du ihåg att ringa Bilprovningen idag, Elmis.)

odin - Administratör2007-10-05 19:25
Antal inlägg: 7442

VaKul, nej det är inte ett slumpspel. Dina matcher specialbevakar jag och när du loggar på upptäcks detta och slumpläget stängs av. När du sedan spelar genererar jag riktigt dåliga bokstavskombinationer enbart för dig.

Game on och jag hoppas du trivs här!

Elmis2007-10-05 19:26
Antal inlägg: 2916

Nej, jag åkte och rev betongfundament på provbilningen istället...

*roll*

Ninnin2007-10-06 00:41
Antal inlägg: 332

VaKul!
Ge inte upp, min vän. Ibland är Odin på gott humör och han låter oss komma över till och med 2800. ;-) *Tips* Passa på att spela när Odin är på semester. Kram

Ninnin2007-10-06 00:47
Antal inlägg: 332

Håller verkligen med Nicke Bagare. Ibland får man offra -100 bara för att det är superkul med slump.

Morristown - Ej medlem längre2007-10-06 11:27
Antal inlägg: 7710

Slump är kul i kombination med hets. Annars är det aptråkigt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?