Spelrum
| Giraffen | 13 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 17 |
Mobilspel
| Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ämmapämma | 2007-10-17 16:33 | |
![]() | hur bör chefen vara? Idag när jag var på jobbet så slogs jag av en tanke: det måste vara riktigt svårt att vara chef. INte pga alla arbetsuppgifter utan hur man ska vara . Man ska ju inte vara för snäll, det är då våran chef visat mycket uppriktigt. men jag tycker ändå inte att man ska visa sin dominans, utan vara som vilken anställd som helst! hur är era chefer? | |
| betaguld | 2007-10-17 17:23 | |
![]() | En chef bör vara en god ledare. En ledare som ser till företagets ägares intressen i första hand, dvs. vill öka företagets räntabilitet snarare än att se till egna särintressen. Om företaget ska fungera bra behöver medarbetarna vara produktiva, dvs. trivas och må bra. Chefen bör odla kompetensen inom företaget på ett effektivt sätt, dvs. att medarbetarna växer med tiden och uppgifterna de får. Att det finns ömsesidig respekt och ömsesidigt förtroende. Sedan kommer ledarstilen variera beroende på personegenskaperna hos chefen i fråga. Personligen gillar jag justa chefer som ställer rimliga motiverande krav, att man känner att man är på samma nivå, att chefen har förmåga att anpassa sitt beteende och bemötande beroende på person och situation. Är det storkris kan chefen få vara åt det diktatoriska hållet, är det vardagslunk får chefen gärna vara soft. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2007-10-17 17:54 | |
![]() | *Ställer mig bakom betaguld och nickar instämmande ...* | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-10-17 17:59 | |
![]() | me to | |
| Moet - Ej medlem längre | 2007-10-17 18:17 | |
![]() | Så länge en chef har god insikt (+erfarenhet) av de flesta aretsuppgifter på företaget, är han/hon nog en bra chef. | |
| honkan01 | 2007-10-17 18:32 | |
![]() | är offentligt anställd inom vården och möter ett antal människor dagligen....fick ett kurserbjudande för några år sen som verkade intressant..kursen hette hur man hanterar besvärliga människor... hade förväntningar på tips om förhållningssätt och hur man skulle kunna tänka..... kursen leddes av en fd bilförsäljare......och handlade uteslutande om elementär gruppdynamik....den riktade sig ffa till arbetsledare och chefer och de besvärliga människorna var således anställda... konkret...vilken typ av ledarskap behövs i olika skeden av gruppdynamikprocessen.... | |
| brava | 2007-10-17 18:48 | |
![]() | Jag tror att en viktig egenskap hos en bra arbetsledare är att vara tydlig och rak. Sen tror jag att en bra chef kan locka fram människors (dolda?) talanger och outnyttjade egenskaper så att man känner att man utvecklas. Framförallt är en bra chef närvarande på arbetsplatsen och delaktig i det som händer och får inte vara rädd att ta tag i konflikter. | |
| Ruhrgebit - Ej medlem längre | 2007-10-17 19:50 | |
![]() | Heinrich, förmannen i kolgruvan här i Ruhrområdet, kommer väldigt bra överens med både mig och hela nattskiftet. Vi har tapetserat väggarna med utvikningsbrudar och motvilligt släpper vi in de polska städerskorna en gång i månaden vilket gör att stämningen blir förtroligt intim som den bara kan bli i genuint manliga miljöer. Om någon tant från lönekontoret förvillar sig ner till fikarummet och rynkar på näsan åt interiören brukar Heinrich knäppa upp en bärs, ta en tugga från blodkorvsmackan och mumla: Hit till underjorden kommer aldrig den där feminismen att nå, det ska jag se till. Så ska en chef vara. Döv inför samtidens nycker, rakryggad mot tillfälliga politiska vindar, hånskratta åt powerpointbilder och tomt managementtugg, ringa och skrika en i örat även när man är däckad av angst och influensa. Järn slipar järn. Någon slipsnisse har vi aldrig sett till. Här skyfflar vi kol, mer dynamiskt än så kan det inte bli. | |
| klatschtwo - Ej medlem längre | 2007-10-18 21:00 | |
![]() | håller med Ruhr..... | |
| stefanf | 2007-10-19 00:13 | |
![]() | Som chef behöver man normalt inte vara "chef" så väldigt ofta egentligen. Merparten av tiden så är man helt enkelt (?) ledare, inspiratör, lyssnare och utvecklare med överblick åt alla håll och samtidigt "örat mot marken" för att känna av om något är på gång. Denna del av jobbet är nog så svårt och en hel del ödmjukhet är nog oftast en förutsättning - kanske beroende på vilken typ av företag och situation. När man ibland intar en direkt "chefsroll", dvs. att man företräder arbetsgivarens intressen som kan antas stå (mer eller mindre) i konflikt till medarbetarens är det givetvis oerhört viktigt att man är tydlig. Hellre ett tydligt nej (ibland) än en massa luddiga ja-svar från en konflikträdd myschef. Jag tror det är ytterligare massor av egenskaper som gynnar en chef. Att verkligen tycka om sitt jobb är mycket viktigt (i alla jobb men särskilt när andra människor är beroende av dig, gäller även inom skolan, vården och liknande) samt att man verkligen visar sina medarbetare respekt och förtroende. Egenskaper som jag själv uppskattat/uppskattar hos mina chefer - och som jag försöker leva upp till själv (även om det kan vara svårt) är att alltid hålla vad man lovar och aldrig lova något man inte kan hålla. Det är jätteskönt att veta att chefens ord gäller och håller, tycker jag. Då kan jag rent av (lättare) ta ett nej då och då - och upplever att mina medarbetare ser det på samma sätt. Intressant tråd. | |
| stefanf | 2007-10-19 00:23 | |
![]() | Jag tror för övrigt att en bra chef KAN och BÖR vara snäll - men kanske inte på det sätt som man lätt tänker sig ordet "snäll".. :) De flesta associerar kanske ordet snäll till: dum, godtrogen och mesig - och i så fall håller jag med. En annan (lika gångbar) tolkning är: God, vänlig, empatisk, generös och humanistisk. Då är plötsligt "snäll" inte så dumt längre (tycker jag). Det står inte på något sätt i motsats till: Tydlig, rak, målmedveten och kritisk.. Tror dessvärre att det finns en del chefer som hamnar i någon av dessa ytterligheter, kanske för att man inte reflekterat över sånt här tillräckligt. Man kanske intar en tuff attityd och bröstar upp sig - av rädsla för att annars uppfattas som obeslutsam och mesig. I själva verket förlorar medarbetarna respekten och du får motsatt effekt. Den andra ytterligheten är inte mycket bättre, att man försöker vara en snäll trivselfarbror/tant som fixar, pysslar bjuder på små saker och försöker lätta upp stämningen - men samtidigt glömmer vad företaget egentligen ska producera.. Underskatta inte ordet "snäll" men fråga gärna: hurdå snäll..? | |