Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 781 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Imsevimsan | 2007-10-25 11:14 | |
![]() | Byta jobb! Hej! Jag blev färdig sjukskötare 1996 och har sedan dess jobbat inom demensvård/åldringsvård. De senaste två åren har jag dock känt att jag börjat längta efter mera sjukvård i mitt jobb och nu har jag gjort slag i saken och bytt jobb! Förra veckan började jag jobba på bäddavdelningen här på orten... Allt bra så långt... Det som dock är jobbigt är detta att komma in i sjukhusvården igen. Eftersom jag varit borta så länge från sprutor, injektioner och infusioner känns allt främmande igen. Jag vet ju att jag har grunden från skolan någonstans i ryggmärgen, men oj vad jag känner mig osäker! :( Jag fick 4 dagars inskolning (att gå bredvid en annan sjukskötare), men idag ska jag börja jobba på egen hand! Jag är sååå nervös... Avdelningen sköter allt från åldringsvård (vilket jag kan) till terminalvård av cancerpatienter, postoperativa patienter samt blodtransfusioner. Någon annan här som just gått igenom samma sak (byta jobb) och har några råd om hur man tar sig igenom de första månaderna med nytt jobb och nya arbetskamrater? Hur dölja osäkerheten men ändå klara av ett jobb man inte ännu känner sig kompetent till att sköta? HJÄLP!! | |
| Bitte - Administratör | 2007-10-25 11:36 | |
![]() | Lycka till med det nya,, tror att det viktiga är att INTE dölja sin osäkerhet och nervositet ,, bättre att fråga och be om hjälp.. Berätta att det är länge sedan du jobbade med just dessa saker.. varm i kläderna och säker på din sak det blir du med tiden kram och lyckatill Bitte | |
| blue_moon | 2007-10-25 11:40 | |
![]() | Fyra dagar är verkligen inte mycket till bredvidgång - du borde fått åtminstone två veckor! Inte konstigt att du känner dig nervös. Det gör man ju ändå på en ny arbetsplats. Hoppas du har förstående och hjälpsamma kollegor som hjälper dig tillrätta. Mitt råd är: ha en ödmjuk hållning och fråga hellre en gång för mycket om det är något du är osäker på. Det blir så lätt fel annars. | |
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2007-10-25 12:48 | |
![]() | Först så ska du inse att dom har valt dig! Dom är nöjda med dig och vill ha dig där. Den vetskapen ska du ha med dig. Sedan så är det inte alls dumt att ärligt säga "du kan du visa mig..." om det är nåt. Folk tycker inte du är en idiot, och du kommer snart känna dig säker igen. Det är dumt att dölja osäkerheten. Var rak och förklara, eller be direkta saker. "Jag vet hur man gör men det var länge sedan, jag vill att du visar mig en gång". Jag har inte nyss bytt jobb men nyss fått ett, och är placerad på många olika platser. Det som stärker mig mest är just tanken på att dom har valt mig av många andra. Lycka till :) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-10-25 17:09 | |
![]() | Har själv bara kommit nästan 2 terminer (snarare 1,5...) på utbildningen, så jag har inga direkta tips till dej. Jag vill bara önska LYCKA TILL!!! Jag tror det kommer gå så bra och snart går det "som på räls"... ;-) | |
| Pim_ | 2007-10-25 21:22 | |
![]() | Sjukvården är sjuk...att låta personer som inte är fullt säkra på sin uppgift ta hand om människor är helt fel imo. Inte ditt fel Imsevimsan, att ge personer mer vägledning och tid borde vara en självklarhet när det gäller ett så viktigt arbete. Lycka till. | |
| tuta | 2007-10-25 22:56 | |
![]() | grattis till nya jobbet :) o som ni andra har sagt ska man inte vara rädd att be om hjälp.. om du känner dej osäker på uppgifterna så kan du faktiskt be om mer intro. dom kan inte kräva att du kan allt på 4 dagar. den handledande sjuksköterskan ska se till att du e redo för att gå själv. o om inte du känner dej de e de viktigt att säga de så du kan få mer intro. men som sagt, kunskapen ligger nog nånstans innom dej o den kommer nog fram så fort du kommer igång med nya jobbet :) llycka till :) | |
| getramses | 2007-10-25 23:38 | |
![]() | med erfarenheten från sjukvården borde det inte vara så svårt att starta en lönsam kvacksalveriverksamhet. eget företagande ligger dessutom i tiden. go for it! | |
| Imsevimsan | 2007-10-30 10:17 | |
![]() | Hej! O tack för alla goda och vänliga ord. Efter snart två veckor på nya jobbet kan jag meddela att det hittills faktiskt har gått riktigt bra. :) Jag har otroligt snälla och hjälpsamma medsystrar som gärna visar och förklarar om det är ngt jag undrar över. Jag märker att jag blir mer säker för varje dag som går och att den kunskapen jag har sakta men säkert kryper fram igen. Och jag är verkligen glad att jag tog steget in till sjukvården nu, för jag länner verkligen att det är här jag hör hemma! Imsevimsan | |
| blue_moon | 2007-10-30 18:42 | |
![]() | Roligt att höra. Lycka till! | |
| Bitte - Administratör | 2007-10-30 19:22 | |
![]() | Gött det , alltid kul då nya vägar i livet blir bra Bitte | |