Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade12
Mobilspel
Pågående21 505

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diplopopi2005-11-30 02:01
Antal inlägg: 69

Kul folk eller uppslagsböcker?
HUr kommer man i kontakt med folk som har lite humor och tar spelet med en klackspark. Har mött både trevliga och kul folk, men många verkar helt associala, som uppslagböcker. Torra som fnöske.
Har alltid älskat alphapet när jag spelat med vänner. Denna site har nästan tagit död på det, med alla sina regler. (Ord som ingen använder godkänns, men inte helt vardagliga ord) Är du nu än TORRIS så börjar du försvara spelet med grammatik. VAR TAR GLÄDJEN I SPELET VÄGEN?
Skulle vilja ha olika rum för olika typer av folk. Skydda mig från dom som låter som fyrkantiga lärare.
Detta är första dan jag är på denna sidan. Som sagt älskar alphapet..men vet inte om jag älskar uppslagsböcker.
 
eurythmech - Ej medlem längre2005-11-30 02:21
Antal inlägg: 567

Det skulle kännas oseriöst att spela scrabble på en sida där folk premieras för sitt undermåliga ordförråd.
 
diplopopi2005-11-30 03:07
Antal inlägg: 69

Är det seiiöst att sitta uppe på natten och spela datorspel ;)
 
IMO - Ej medlem längre2005-11-30 03:36
Antal inlägg: 1766

nope, det är hjärncellöst
 
Legobiten2005-11-30 03:47
Antal inlägg: 617

Men hur i hela friden skulle det gå till?? :)
Några regler för ord måste det ju finnas... eller hur tänker du?
Sen att inte "vardagliga" ord godkänns kan ju tyckas tråkigt. Men då kan man få spy lite galla i någon av de andra trådarna som berör ord som "borde" finnas... :)
 
Vigdir2005-11-30 10:26
Antal inlägg: 3722

Jag funderar mycket över vilka regler du vill ska gälla, diplopopi? Kan du förklara dig?

Att använda scrabble-förbundets regler tycker jag är kanon - då slipper man diskutera regler inför varenda match (något som fått mig att sluta spela scrabble IRL faktiskt). Och tyvärr, vissa vardagliga ord står inte i SAOL än, och andra, rätt ovanliga i dag, finns där. I går lade jag DUKT, bara som en ren chansning och det gick hem. Därmed fick jag också lära mig att en DUKT är en av trådarna i en tross (slog upp det efteråt. Om detta nu gör mig till en trist uppslagsbok bjuder jag på det!
 
NylleRobin - Ej medlem längre2005-11-30 10:36
Antal inlägg: 173

En av poängen med att spela såväl scrabble som Alfapet är just att lära sig nya ord!


Blir lite nyfiken på din tanke om ett rum för spelare som liksom du vill lägga vardagliga ord som inte är godkända. Menar du på fullaste allvar att de ansvariga här skulle göra så att i "alla rum utom Strutsen så är det här ordet icke godkänt. Att det är godkänt där är för att spelarena i det rummet vill sticka huvudet i sanden när det gäller vissa ord"? :-)

Å andra sidan, en sådan möjlighet finns ju indirekt. Om det här liksom på Ordspel fanns "Utmaning-spel". Fast då gäller det ju å andra sidan att spela mot sådana som också tycker att vardagliga men icke godkända ord är okej, eller sådana som helt enkelt tror att dessa är okej.
 
diplopopi2005-11-30 11:56
Antal inlägg: 69

Hej på er. Jag förstår att jag uttryckt mig oklart.
Vad som fått mig att reagera är mest de jag spelat med.De flesta är väldigt trevliga. Men när jag förtvivlat försöker knappa in lite ord, men får de avslagna, så tar det ju lite tid. Några har jag då upplevt som lite otrevliga. När jag jag då beklagar mig över att det är svårt att veta vilka ord som godkänns, det är då "uppslagsböckerna" dyker upp.

För de avser med "uppslagsböcker" är inte nödvändigtvis de duktiga. Eller de "kul" är inte de dåliga. En av de absolut duktigaste jag spelat mot, var mycket uppmuntrande och hjälpsam. Nej, med "uppslagsböcker" menar jag folk som inte kan visa förståelse och som bara hänvisar till regler.

Ord som jag reagerat på att de inte tillåts är t.ex. ÄR och HAR. Men ÄH är ok. Är HA och HI det också. Vore kul iså fall.
Nu färvärras detta av att jag har en lindrig form av läs och skrivsvårigheter. Det ser ni säkert i min text. Men kontigt nog brukar det vara en fördel annars. Man är ju liksom van att se bokstäver omkastade.

Förslag till regel är, om man nu inte vill ha en scrabblesida, att man vi som spelar kan skriva upp, nånstans på denna site, vilka ord vi tycker bord få vara med. Blir det då tillräckligt många som tycker samma, kan det ordet godkännas.
Men självklart ska ovanliga och svåra ord vara med. Det är ju kul och man lär sig nya ord. Detär inte det jag har nåt emot.

Som sagt jag uttryckte mig oklart. Min ton var inte att aklaga, men det hörs ju inte när man skriver. Kanske inte de, som jag tyckte var nedlåtande, ville vara det. Men torra var de. :)

 
Vigdir2005-11-30 12:20
Antal inlägg: 3722

Bra att du förtydligar dig, tack! Jo, nog kan det finnas en och annan nedlåtande typ här också och det är synd. Men som du själv säger, de flesta menar nog bara att vara allmänt upplysande - men torra... Jo, hmmm... *rodnar* Det har nog hänt. ;-) Att folk gnäller över att det tar tid tycker jag du ska ge högaktningsfullt fanken i - spela normal och ta den tid du behöver på dig!!!

Ang just detta med ÄR och HAR - scrabblereglerna godkänner bara grundform av ord, alltså i verbfallet ord du kan sätta "att" framför. Grundformen av ÄR är VARA och grundformen av HAR är just HA. HI är faktiskt också godkänt. Det finns alltså en orsak till att det ser ut som det gör, inte bara något mysko som sidans konstruktörer kom på en mörk natt (Jösses, det där lät drygare än jag menade det!!! Ibland är det inte helt lätt).

Nu har jag varit litet besserwissig igen - borde nog byta nick till Besserwisser1 eller nåt sånt... Ta det för vad det är, jag lovar att om vi spelar bits jag _inte_ om du tar tid på dig eller undrar över ord. Torr? Ja, jo, det händer ;-)
 
Blue Ztar2005-11-30 12:29
Antal inlägg: 1065

diplopopi: Om du vill veta vilka ord som är godkända så kan du du läsa längst ner på följande sida:

www.scrabbleforbunde...;I temid=39
 
Legobiten2005-11-30 17:08
Antal inlägg: 617

Med risk att låta som en besswisser kan det nog bli svårt, för att inte säga omöjligt, att få igenom en framröstad lista över ord som borde finnas. Då är nog "utmanings-funktionen" på ordspel (som nämndes ovan) en bättre lösning om man vill spela "kompisspel" bara för skoj skull...
Tror att utmaningsfunktionen är på gång även här på Betapet :)
 
AkiR2005-11-30 23:24
Antal inlägg: 7

Utmaningsfunktionen vore strålande när man spelar mot folk man känner och kanske vill tillåta lite roliga ord.

Att spela med teman och tillåta tveksamma ord kan faktiskt vara riktigt roligt :)
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-12-01 00:28
Antal inlägg: 2288

det är ju skitball att lära sig gamla knasord. istället för att diskutera hur man ska anpassa spelet och ordlistan tycker jag alla ska att omforma sitt språk med SAOLs hjälp.
många obskyriteter går utmärkt att använda dagligdags, gärna i utrop av diverse slag
ex)
"tjena din gamle efor!"
eller
"det var väl själfva håken!"
 
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?