Spelrum
Giraffen60
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade92
Mobilspel
Pågående19 815

Forumkategorier

Användare Inlägg  
odin - Administratör2007-11-05 22:46
Antal inlägg: 7442

boktips
Behöver boktips. Vad jag gärna vill ha är,

- Mystery/Deckare
- Fantasy

Vad jag gillar,
- Dennis Lehanes böcker
- Leif GW Perssons alla böcker
- Stieg Larssons
- Sagan om Ringen (duh!)

Gärna engelska, och hyfsat nyutkomna, hit me! :-)

Nemi2007-11-05 23:38
Antal inlägg: 5952

Jag fick tag på Stieg Larssons första i millenietrilogin idag på engelska ;) (förhandsex) Interested? ;)

Tycker du ska läsa Peter Robinson, han har en detektivserie.

superarne2007-11-06 03:19
Antal inlägg: 34

naninaninananani, naninanianinana naninanananinanana nanananani
Boktips; Ingrid får plåster, författare okänd. Men finns att beställa bland årets julböcker!

raringen2007-11-06 06:59
Antal inlägg: 323

Harlan Coben, P.J. Tracy (har iofs bara läst "Monkeewrenchmorden" men den var bra), Lee Child, Håkan Östlundh och Peter Robinson

-JK-2007-11-06 08:52
Antal inlägg: 409

Stuart Woods filmatiserade bok "Delano, Georgia USA" (filmen heter Chiefs). Suverän bok som handlar om en massmördare som gäckar delstaten under 40-talet år. Filmen är inte heller så pjåkig. Man kan säkert hitta boken billigt på nätet eller på nåt antikvariat.

Vigdir2007-11-06 09:24
Antal inlägg: 3722

Ingrid får plåster av Katarina Janouch är en alldeles utmärkt barnbok, ges med fördel i julklapp till något smått i familje- eller vänkretsen, dottern fick den förra julen och älskar den.

Men jag gissar ju att Odin vill ha litet mer att bita i. På deckarfronten gillar jag Donna Leons böcker samt den svenska författarduon Roslund/Hellström. Reginald Hill är ett annat tips. Leon och Hill skriver på engelska, så dem kan man läsa i original. Arne Dahl (Jan Arnald) är ytterligare en bra svensk deckarförfattare (även om jag blir litet trött på alla konspirationsteorier när jag sträckläser serien...) Arnald har för övrigt givit ut romaner i eget namn också, de är helt klart läsvärda,

yayasout - Ej medlem längre2007-11-06 10:18
Antal inlägg: 1408

varför inte snabba cash av jens lapidus? riktigt spännande och aktuell. började läsa den i fredags och var klar i går morse. kunde inte sluta läsa.
www.svd.se/kulturnoj..._3 3464.svd

Jo-na-tan - Ej medlem längre2007-11-06 11:54
Antal inlägg: 1955

Håller med yoyo, snabba cash är grym

Cras2007-11-06 12:36
Antal inlägg: 2

inge haj på deckare, men läser mycket fantasy däremot. Rekommenderar författaren Robin Hobbs trilogi den gyllene mannen på svenska eller the golden man på engelska, suverän serie! tyvärr en uppföljare till en annan trilogi men jag tyckte den var jättebra fast jag läste dem i omvänd ordning. rekommenderar också Dragon Master av Chris Bunch. :)

Nemi2007-11-06 16:18
Antal inlägg: 5952

Jag tänkte nästan stänga denna tråd efter odins första inlägg eftersom vi redan har ett antal trådar om böcker, men då han har en mer specifik fråga om deckare så har jag låtit den vara öppen (och även skrivit i den själv).
Om ni vil recensera och prata böcker mer allmänt så vill jag hänvisa till exempelvis denna tråd: www.betapet.com/inde...am p;page=0

Mvh,
Nemi - boktok men även forumsordningspedant

brava2007-11-06 16:54
Antal inlägg: 1636

Fantasy: En författare som heter Robin Hobb har skrivit 3x3 böcker som enligt mig är helt fantastiska. Det börjar med Royal assasin, Assasins apprentice och Assasins quest (har glömt inbördes ordning). Sen Ship of magic, Ship of destiny och the mad ship, slutligen 3 böcker om the Fool. Jag sörjer fortfarande att jag har läst dem redan. De är alla underbart tjocka också.

Trevlig resa!

brava2007-11-06 17:01
Antal inlägg: 1636

Deckare: Min favorit är Minette Walters, bör läsas på orginalspråket och är mkt njutbart för hon är en sann stilist. Hon är dessutom rätt mycket för att ge olika infallsvinklar så att det inte alltid är så självklart vem som är mördaren och vem som är offret... Man kan kanske säga att hon använder sig av deckargenren för att föra samhällsdebatt i olika frågor.

myran_64 - Ej medlem längre2007-11-06 18:02
Antal inlägg: 3157

förhandsex låter som något som INTE har med böcker att göra om man som jag är trött när jag läser =)
Själv läser jag massor men gillar Reginald Hill, Åke Edvardsson, Henning Mankell,...
I FAntasygenren David Eddings!!

Kängan2007-11-06 21:11
Antal inlägg: 160

Håller med Nemi att Peter Robinson skriver bra deckare. En annan favorit är Stephen Booth

odin - Administratör2007-11-06 21:23
Antal inlägg: 7442

Snabba Cash har jag läst, ja den är grym.

Roslund/Hellström tycker jag inte är så bra, Box 21 var OK men inget mer.

Araya2007-11-06 23:04
Antal inlägg: 5

Fantasy:
- George R R Martin, bästa fantasy jag någonsin läst.
- Robin Hobb som redan hunnits nämna.
- Neil Gaiman.
- Terry Pratchett
Deckare/fantasy/: Sookie Stackhouse-serien av Charlaine Harris (om vampyrer).

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?