Spelrum
Giraffen60
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade92
Mobilspel
Pågående19 815

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Cassano2007-11-06 17:09
Antal inlägg: 335

Privata samtal
Får ni ringa privata samtal från jobbet?

Det har vi alltid kunnat göra...tills nu. En medarbetare blev inkallad till (nye) chefen för att hon ringt privatsamtal från jobbtelefonen.

Ajjabajja!

Moet - Ej medlem längre2007-11-06 17:15
Antal inlägg: 91

Ja om det är viktigt.

myran_64 - Ej medlem längre2007-11-06 17:55
Antal inlägg: 3157

vi ringer och sms:ar privat så mycket vi vill, även på arbetstelefonen..

mamman - Ej medlem längre2007-11-06 22:38
Antal inlägg: 6379

Är det viktigt kan man göra det, men inga långsamtal...
Beroende på var jag jobbar kan jag ha på min egen mobil, annars har även familjen numret till jobbet... om något händer hemma...

odin - Administratör2007-11-06 22:45
Antal inlägg: 7442

Jag kan ringa privatsamtal och det är ingen som "övervakar" mig. Skulle så vara fallet skulle jag allvarligt fundera på att byta jobb...

Kallar chefen in mig för att jag ringer privatsamtal (i lagom omfattning) skulle jag säga hej då ;P. Inte riktigt kanske men skulle iaf inte bli vänligt inställd till personen

stefanf2007-11-07 08:28
Antal inlägg: 1744

Har exakt samma situation och åsikt som odin.

Förutsättningarna varierar givetvis beroende på vilket jobb man har men jag brukar säga (och anser) att jag är anställd för att producera ett arbetsresultat, inte för att avverka tid. På gott och ont har min fritid i viss mån vuxit ihop med jobbet (vilket innebär att jag kollar mail och är tillgänglig på kvällstid också). Detta gynnar min arbetsgivare långt mycket mer än man förlorar på de minuter som jag gör annat på arbetstid..

Som tur är har jag en bra chef som helt har insett detta och backar upp mig bra. Om något så leder min fria arbetssituation till att jag jobbar MER än jag skulle göra om det blev mer strikta ramar.

-JK-2007-11-07 09:13
Antal inlägg: 409

Jag kan ringa privatsamtal och även surfa på arbetstid men jag gör det i mån av tid. Chefen både surfar och ringer betydligt mer än jag så han skulle då inte klaga. :)

le-lou2007-11-07 11:08
Antal inlägg: 17500

tycker man ska få ringa privatsamtal i lagom längd, men inte så att jobbet blir lidande. Finns tyvärr alltid anställda som utnyttjar det, liksom chefer som är för nitiska.

Jobbar2007-11-07 21:46
Antal inlägg: 503

Om det inte är bestämt att man får ringa privatsamtal så är det tekniskt sett stöld från arbetsgivaren, även om man gör det på sin egen tid (annars stjäl man både tid och pengar). De flesta brukar dock se mellan fingrarna om det är en rimlig omfattning på ringandet. Förresten skulle väl skattemyndigheten bli intresserad om det var tillåtet med privatsamtal.

YamahaJet2007-11-07 21:55
Antal inlägg: 2239

Skulle ni säga upp er om ni inte fick ringa privatsamtal med jobbtelefonen??? Säg upp er redan nu, om arbetsgivaren betalar er så dåligt att ni inte har råd med era egna telefonsamtal...

"Förutsättningarna varierar givetvis beroende på vilket jobb man har men jag brukar säga (och anser) att jag är anställd för att producera ett arbetsresultat, inte för att avverka tid."

Hehe :D Du är skarp!

mamman - Ej medlem längre2007-11-07 22:15
Antal inlägg: 6379

Tänk om alla hade varit lika smart som du jamaha.. då hade alla haft oklanderligt rykte, värsta braa moralen och en enorm rikedom!

Tufflan2007-11-07 22:24
Antal inlägg: 1254

Beror väl på omfattningen av det hela. På mitt förra jobb hade vi en dator och en telefon på 16 personer i arbetslaget. Det var inte i första hand rektorn som reagerade på privata samtal och privat surfning på nätet det var vi andra. Inte nog med att personen i fråga i mitt tycke stal tid av arbetsgivaren, genom att bla sitta och surfa istället för att rastvakta, den personen stal även tid från oss andra iom att prov och annat som kunde gjorts på apf tid fick förläggas till kvällar i hemmiljön. Klart man ska få ringa hem på arbetstid om man har ett ärende, men jag tycker inte det är självklart att man får sitta och _prata_ eller chatta med sin sambo på arbetstid. Sen finns det ju situationer som måste lösas, men när det blir en ovana som går ut över arbetsinsatsen och arbetskamraterna så tycker jag faktiskt inte det är okej.

skåldå - Ej medlem längre2007-11-07 22:31
Antal inlägg: 521

jag håller med tufflan. det beror på jobbet. precis som med att chatta. man gör det om man har möjlighet inget fel alls då. men om det stör ens arbete eller andras arbete så är det inte okej. alla har ju olika sorters arbeten ochm öjligheter till sådant. men samtidigt om det var okej innan så borde det vara okej numed. så länge det inte går till överdrift.

levakdörB2007-11-07 22:47
Antal inlägg: 1471

Folk ringer mig på jobbet! Kan brukar bara ringa till Monica (North Trade) samt till kollegorna om jag behöver hjälp! Aldrig att jag skulle ringa o prata skit om grannen med en kompis under arbetstid. Menmen det är jag. Det gånger jag faktiskt skickat SMS har det alltid kommit en kolega som omöjligjort fortsatt SMS:ande...

Millenium - Ej medlem längre2007-11-07 23:20
Antal inlägg: 48

Ett och annat samtal någon gång då och då på arbetstid och med arbetstelefonen är väl ok. Det kan vara att något viktigt händer, familjen behöver ha tag på en eller man själv behöver få fram ett meddelande, ringa och beställa tid hos läkare eller tandläkare o dyl - sånt är väl ok och jag tror ingen arbetsgivare misstycker till sådant. Tror att de flesta har denna känsla för vad som är ok och vad som inte är det. Men tyvärr finns det folk som sitter och ringer till kompisar, föräldrar, moster och broster i Amerikat, pratar och pratar privat på arbetstid var och varannan dag - kvartar som timmar. Det brukar vara samma männskor som sitter o surfar på nätet eller spelar spel på nätet. Sen gnäller de på att de inte får den löneförhöjning de förtjänar eller att arbetstiden inte räcker till så de behöver jobba övertid...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?