Spelrum
| Giraffen | 60 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 92 |
Mobilspel
| Pågående | 19 815 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2007-11-09 16:58 | |
![]() | Bröstsim Är knappast den första att märka att det går snabbare att simma bröstsim när man använder en frisimsinspirerad paddelrörelse med benen, eller för den delen det fjärilsimliknande bentrycket, i stället för grodsparken. Möjligen, men bara möjligen, är detta lite mer energikrävande, och det skulle väl i så fall vara anledningen till att den lite mindre effektiva grodsparken används. Eller vet någon varför bröstsim ska utföras med grodspark? Vi låter väl inte gamla dogmer styra vårt simmande? | |
| TomasLeonard | 2007-11-09 17:07 | |
![]() | I crawl är det framförallt armarna som driver framåt, bensparken hjälper inte mycket till, förutom på kort distans & vid spurt. Bensparken är otroligt energikrävande & ger snabbt mjölksyra i benen, den sätter oerhörd stress på den raka lårmuskeln som snabbt blirt uttröttad. Jag tror inte att bensparken tillnärmelsevis är lika effektiv som grodsparken. isåfall bara vid kortare ruscher. | |
| TomasLeonard | 2007-11-09 17:09 | |
![]() | Fördelen med grodsparken är att den belastar benets muskulatur på ett mycket effektivare sätt alltså, precis som när man går eller springer, medan bensparken isolerar benet och sätesmuskulaturen kopplasifrån, varvid mjölksyra snabbt uppstår. | |
| Dyslekso | 2007-11-09 17:14 | |
![]() | Ok. Hur ser du på fjärilsimstrycket då? Samma sak där? Jag tycker nog att det är lite mindre ansträngande än paddelrörelsen, då den ju sker mindre frekvent (en spark per armrörelse, som med grodsparken), men ändå mer vägvinnande än grodsparken, åtminstone för undertecknad. Vill också tillägga att jag inte är säker på att "grodspark" är den korrekta termen. | |
| käftentack - Ej medlem längre | 2007-11-09 17:16 | |
![]() | Tror det handlar om ett simsätt som är anpassat för att lära sig. Första gången man ska simma så har man säkerligen en tendens att sprattla hejdlöst med benen för att inte sjunkatill botten. Så den mest naturliga rörelse är nog då grodsparken. | |
| Forky - Ej medlem längre | 2007-11-09 17:19 | |
![]() | Käften på dig själv... ;-) | |
| Dyslekso | 2007-11-09 17:19 | |
![]() | Det kan det säkert ligga någonting i. Synd att plåga barnen med mjölksyra-övningar när de ska lära sig simma:). Fast om fjärilsimssparken funkar bättre tycker jag den kan användas av vuxna. Ständigt det där momentet med beröringsskräck när man passerar en bröstsimmar som fäktar vilt med sina ben. | |
| TomasLeonard | 2007-11-09 17:48 | |
![]() | Visst är det så att bröstsim är ett "amatörsimsätt" så att säga... Det krävs inte ngn vattenvana el. ngn atletisk fysik & huvudet är ovanför vattenytan. Otränade människor har iaf hyfsat starka ben iom att de trots allt måste knata omkring på dem, därför är bröstsim bra ...det är det simsättet där benen står för framdriften till allra största delen. Grodsparken tror jag är den för benen enskilt effektivaste framdriften, men den kan inte kombineras med andra rörelser...men den största nackdelen med grodsparken är att framåtrörelsen bromsas när benen förs fram igen...så att framdriften sker i pulser & inte konstant, på det sättet är ju de andra simsätten överlägsna ...framdriften är konstant, men kräver å andra sidan då mer ork också. | |
| snucke16 | 2007-11-09 18:33 | |
![]() | Bröstsim är den överlägset tekniskt svåraste grenen in simsporten. Samt den minst naturliga grenen. Lättast att lära sig är: 1 ryggcrawl 2 crawl 3 fjärilsim 4 bröstsim dvs helt korrekt teknik. | |
| TomasLeonard | 2007-11-09 20:54 | |
![]() | Svårast att lära sig perfekt är hundsim & kattsim. | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-11-09 21:58 | |
![]() | Inte om man är hund. Eller katt. Och så ett par högst amatörmässiga reflektioner... Bröstsim är svårare än fjärilssim? (Håller ju inte jag med som behärskar nr 1, 2 och 4 med hyfsat gott resultat men närapå drunknar då jag försöker mig på fjärilssim *s*). Verkar lite mysko - varför lär sig inte barn det i simundervisningen då? Iaf inte långt senare än bröstsim och crawl. Det måste jag nog undersöka. Har man lärt sig bröstsim med grodspark (även om den är tekniskt svår att få till på "rätt sätt") så är det kollossalt svårt att simma bröstsimarmtag (kan det heta så??) med frisimsspark! Det var iofs inte svar på Dysleksos fråga, men det är ju inte så konstigt - jag har ju inget... *svamlar* | |
| Dyslekso | 2007-11-10 16:53 | |
![]() | Håller med om att fjärilsim känns svårare än bröstsim - man är ju helt slut efter 25 minuter. Sen beror det på vad man menar med tekniskt fulländat bröstsim. Men själva sparken från fjärilsim, d v s håll ihop benen, böj dem och sparka ut, är för mig mer kraftfull än grodsparken, och iom att den utförs en gång per armtag är den inte så uttröttande som frisimmens paddlande. Testa får ni se! | |
| Dyslekso | 2007-11-10 16:54 | |
![]() | Haha..."25 minuter" ska vara "25 meter". 25 minuters fjärilsim skulle ju vara en Ironman-gren. | |
| seas | 2007-11-11 17:33 | |
![]() | I andra länder än Sverige så är det inte ovanligt att barn lär sig crawl före bröstsim. Varför barn lär sig bröstsim före Crawl i Sverige kan jag dock inte svara på. | |