Spelrum
| Giraffen | 48 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 888 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2007-11-14 10:31 | |
![]() | Astrid Lindgren 100 år ... det kan väl förtjäna en egen tråd? Fritt fram att skriva om favoriter bland hennes verk, eventuella möten/kontakter man haft med henne eller minnen och erfarenheter som är förknippade med henne och hennes böcker/filmer. | |
| TopBanana | 2007-11-14 10:37 | |
![]() | Bröderna Lejonhjärta som bok! | |
| Kogo | 2007-11-14 10:37 | |
![]() | Emil filmerna är så underbara... | |
| Vigdir | 2007-11-14 10:46 | |
![]() | Åh!!! Jag är så pass Astrid Lindgren-fan att jag läst varenda liten bok, inklusive okändheter som "Noy bor i Thailand" och dramatiseringarna, och kan nog fortfarande namnen på alla fattighjonen som får komma på julkalas till Emil och vad Eva-Lottas fantasisyskon heter i Mästerdetektiven Blomqvist lever farligt. Med mera, med mera... Men favoriten är nog den underbara sagosamligen Sunnanäng och kanske allra mest sagan om Junker Nils av Eka. Bara inledningen till dessa sagor är underbar: "För länge sedan i fattigdomens dagar..." Min dotter, dryga tre, är även hon Lindgren-fantast. Just nu läser vi som kvällssaga samlingsvolymen om Barnen i Bullerbyn. På cd-spelaren i bilen snurrar Emil och dockorna får namn efter diverse Lindgren-figurer. Nallen heter exvis Pelle efter Pelle på Saltkråkan. Jag skulle kunna skriva volymer, men det ska jag inte. Än. Lindgren - still going strong! | |
| Bitte - Administratör | 2007-11-14 10:48 | |
![]() | Jag älskar RONJA,, en tuff brud Bitte | |
| Moet - Ej medlem längre | 2007-11-14 10:57 | |
![]() | Bullerbyn va helt klart favoriten när jag va ung. | |
| ögor | 2007-11-14 11:04 | |
![]() | Jag har vuxit upp med Astrid Lindgrens sagor och berättelser. Det fanns bl.a. Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga, Pomperipossa, Madicken i hemmet. Som liten tyckte jag Astrids berättelser var otäcka! Men, Astrids böcker har givit mig så mycket, de har lärt en hur man ska vara, uppträda bland främmande folk, varför det är mindre bra att hissa nån upp i flaggstången.. =) Astrid Lindgrens böcker har även översatts till finska. Peppi Pitkätossu, Vaahteramäen Eemeli, Madikken, för att nämna några. | |
| Vigdir | 2007-11-14 11:14 | |
![]() | Fast Pomperipossa skrevs av Axel Wallengren, mer känd under pseudonymen Falstaff Fakir. Om menar originalsagan förstås och inte Astrids "Pomperipossa i Monismanien" som stod införd i Expressen inför valet 1976. Sade den petiga... | |
| Basta - Ej medlem längre | 2007-11-14 11:14 | |
![]() | Karlsson på taket däremot tyckte jag illa om redan som barn, han är en riktigt dryg översittare. | |
| ögor | 2007-11-14 11:26 | |
![]() | Jo, Karlsson på taket, glömde jag. Den översattes också till finska - Kattokassinen. :) Jag kan inte se vem jag skulle likna mig till för Lindgren-skapelse. | |
| sakoline | 2007-11-14 11:42 | |
![]() | Tycker mycket om Astrid Lindgrens verk. Minns t.ex. Sunnanäng som fick mig att gråta, och jag och min grannkompis älskade att sitta och titta på Saltkråkan och Pippi under regniga dagar! | |
| Miss_jk | 2007-11-14 11:50 | |
![]() | Allt jag läst/sett av Astrid är mina favoriter! Helt underbara berättelser! | |
| Dyslekso | 2007-11-14 11:55 | |
![]() | Hörde ett reportage som tog upp att Astrid Lindgren var med i radions Tjugo frågor för länge sedan. Hon var grymt smart. Gissade rätt på Erik XIV på typ 5 frågor har jag för mig. Prove me wrong: www.sr.se/cgi-bin/Ma...gr upp=4403 | |
| lellemor | 2007-11-14 11:57 | |
![]() | Pippi var favoriten som liten och det var väl inge fel på henne tyckte jag, men som vuxen och sitta första gången med ungarna och se henne. Då upptäckte jag att jag hade blivit vuxen. Hujeda mig vilken unge. Ett kok stryck skulle hon ha (om hon inte var så stark):) | |
| sakoline | 2007-11-14 12:05 | |
![]() | dyslekso: Ja. jag har hört klipp med henne förut, hon och en annan man som hon satt med tror jag, var otroligt kvicktänkta och snabba. Finns det med på länken du skickar? | |
| Dyslekso | 2007-11-14 12:09 | |
![]() | Precis. En bit ner på sidan. Kan tyvärr inte själv höra på den då jag sitter med en antik mediaspelare. | |
| Dyslekso | 2007-11-14 12:10 | |
![]() | Berätta gärna hur det var med Erik XIV.:) | |
| vulcan | 2007-11-14 12:50 | |
![]() | Galen och omgiven av dåliga rådgivare kan jag inte annat än beklaga honom, var det inte så det var? :) | |
| vulcan | 2007-11-14 12:50 | |
![]() | ... nu ska jag inte spamma min egen Astridtråd. Det är nog jag som borde ha ett kok stryk snarare än Pippi! | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-11-14 12:55 | |
![]() | Astrid Lindgren, denna underbart fantastiska människa - tänk så mycket glädje man haft av hennes böcker och filmer. Och har! Fortfarande när favoriterna Saltkråkan, Madicken o Ronja visas, så tittar jag och får angenäma nostalgitrippar. Dessutom har jag nog aldrig hört en människa med en så behaglig röst som Astrids. :D | |