Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade71
Mobilspel
Pågående19 920

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mina1112007-11-17 12:38
Antal inlägg: 85

Canasta?
Ikväll ska jag och min gubbe få godo vänner på middag. Alltid kul och trevligt.
Men nu är det så att de skulle vilja spela canasta med oss och varken min man eller jag kan detta kortspel. Jag har dragit ut regler som jag har hittat här på nätet men de verkar så krångliga att förstå sig på.

Nu undrar jag om nån av er här på beta kan ge mig en förkortad version och lättförstålig förståss. Just så att vi kanske iallafall kan försöka att spela detta.
tack på förhand

Lillråttan2007-11-17 13:01
Antal inlägg: 4623

Det brukar ändå vara enklast att lära sej nya kortspel IRL, tycker jag. Kan ni inte helt enkelt säga som det är, att ni inte kan spela canasta, och be dem lära er?

mina1112007-11-17 13:22

jomen det är ju klart att vi kan . givetvis . det var bara det att kunde vara kul att kunna lite om det innan men de lär oss ju så gärna. och det är ju inte så att vi tvunget ska spela detta men som sagt det kunde ju vara kul att veta lite mer om det ändå

mina1112007-11-17 13:24

De vet redan att vi inte kan det så de har ju tänkt att lära oss detta spel

david_i2007-11-17 13:34
Antal inlägg: 373

Ni kanske kan pröva att spela online innan? Exempelvis här:

uk.games.yahoo.com/o...na sta.html

david_i2007-11-17 13:35
Antal inlägg: 373

Här verkar det också gå att spela gratis:

www.kurnik.org/intl/...v/ canasta/

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-11-17 18:56
Antal inlägg: 4814

Canasta är en klassiker.

en.wikipedia.org/wiki/Can asta

mamman - Ej medlem längre2007-11-17 20:00
Antal inlägg: 6379

När vi (jag och min sambo) lärde oss det var det med min syster och svåger. Vi delade in lagen så att vi spelade tjejerna mot killarna. Just för att en "rutinerad" skulle vara med ett blåbär....
Det är jättekul att spela, synd bara att vi spelar/träffas för lite...

Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2007-11-18 00:02
Antal inlägg: 4814

Rummy är en annan lite elakare variant. Gillar Canasta bättre dock.

Samba-Canasta låter lite häftigt. Måste provas nån gång...

mina1112007-11-18 01:12

tack för alla svar på detta inlägg.
vi har nu spelat i några timmar och det var ett riktigt kul spel. det tog ett litet tag innan vi hade fått kläm på det hela men sen var det ju hur kul som helst.
det var bara en av våra vänner som hade spelat det förut men det var när hon var i tonåren och nu är hon medelålders. så det tog lite tid innan hon kom in i det för henne med.
det var inte sista gången vi spelade kom vi överens om.

det är kul med kortspel o sällskapspel med goda vänner.

Pialina2007-11-18 07:50
Antal inlägg: 665

Japp, det är det. Och Canasta är ett mycket trevligt spel. Farmor och farfar lärde brorsan och mig spelet och om vi besökte dem någon gång utan att vi spelade så var det en misslyckad gång. Vi måste ha varit förvånansvärt små när vi lärde oss det. När jag var 14 och vi tillfälligt bodde långt från famo och fafa (kändes konstigt att skriva farmor och farfar, det är ju andras, inte mina :) ) spelade vi canasta när vi träffades, men det var så konstigt. Vi hade ju spelat det massvis med gånger, men famo kom inte ihåg reglerna och trots att vi förklarade så gjorde hon samma miss eller frågade samma sak på nytt flera gånger. Det var första gången jag tydligt märkte att något inte var som det skulle med famos minne. Sedan blev hon ganska snabbt rejält dement :(

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?