Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 095 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tilltrasslad | 2007-11-21 09:52 | |
![]() | Smör vs. margarin Det är dags att klargöra begreppen. Smör Margarin Bordsmargarin För mig är smör ordet för det man har på mackan. Men det finns ett Smör i "blockform" också. Är inte det som vilket Milda/ Carlshamn margarin som helst? Smakar det annorlunda? Används det till annat än de andra blockförpackade margarinerna? Ja, det är en mycket viktig fråga... Och var bör den inte tas upp om inte här? heh =) | |
| Lillråttan | 2007-11-21 10:01 | |
![]() | Smör är gjort av mjölk/grädde Margarin är gjort av vegetabiliskt fett Bordsmaragrin är ett margarin som har gjorts bredbart, dvs inte är stenhårt när man tar det ur kylen. That´s it! | |
| tilltrasslad | 2007-11-21 10:04 | |
![]() | Aha! Ja då är det ju en betydlig skillnad mellan Smör och de andra margarinerna. Då kan jag känna mig ägd... =/ | |
| Lillråttan | 2007-11-21 10:08 | |
![]() | Jepp! Och så finns det blandningar förstås, Bregott till exempel är en blandning av smör och margarin. | |
| Nemi | 2007-11-21 10:27 | |
![]() | Jag hade en liten debatt med min sambo i fredags om just detta :) Jad honom att köpa margarin och då sa han att vi ju redan hade becel hemma. Då förklarade jag att margarinet ska vara till bakningen och då svarade han att det ju ska vara smör till sånt.. Jag säger smör angående bordsmargarinet och margarin till det som bakas. Har alltid valt märken med mkt vegetabiliskt i sig och inte tänkt på att det finns smör att baka med. Nu har vi rett ut benänmingsförvirringen och kan tolka inköpslistorna rätt :) | |
| Nemi | 2007-11-21 10:30 | |
![]() | Ah! Wikipedia till min räddning "Margarin är en matvaruprodukt som försöker efterlikna smör. Margarin är en emulsion mellan vatten och en kombination av vegetabilska oljor och animaliskt fett (mellan 3% till 15%)." sv.wikipedia.org/wik...i/ Margarin "Smör är en mejeriprodukt som består av 80 % mjölkfett, andra mjölkämnen samt vatten. Smör är i fast form vid rumstemperatur men smälter till en tunn vätska vid 32°C-35°C." sv.wikipedia.org/wik.../S m%C3%B6r | |
| skogstorparn | 2007-11-21 17:05 | |
![]() | smörstekt..mmm! margarin är en skitprotukt som hängt kvar sen ransoneringstiden . mera smör!! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-11-21 17:07 | |
![]() | Smör i kakor är godare än margarin. Alltså när det nu lackar mot jul och julbak. Baka med SMÖR!!! | |
| BosseBolle | 2007-11-21 17:34 | |
![]() | kan bara hålla med mamman....Våga vägra margarin! | |
| HannaSofia | 2007-11-21 18:15 | |
![]() | Vill också ha smör i i mina bakverk, det är skillnad i smak. Gör en sats småkakor t.ex. vardera med smör och margarin. Kör ett blindtest så ska ni få se vilken skillnad det är. Jag tar hellre en kvalitetskaka än fem skitkakor. | |
| yrlis | 2007-11-21 18:46 | |
![]() | Det är inte bara smaken som skiljer sig till bakning. Även kakornas sprödhet blir annorlunda med smör. Har varit och blindtestat mejeriprodukter och smör hela dan idag (mår lite illa faktiskt). Smörets vara och icke vara är en smaksak, men kan ge stor skillnad på slutprodukten. Det fett vi ska välja är idag en het debatt och det är inte lätt att hänga med i alla svängar vilket man ska välja. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-21 19:23 | |
![]() | Smör är nyttigare än margarin, eftersom det innehåller mättat animaliskt fett, vilket är nyttigt, trots den rådande myten om att det skulle vara onyttigt med mättat fett. I själva verket omvandlas mättat fett långsamt till nyttigt fett i kroppen, och skyddar cellmembranen mot fria radikaler, förhindrar cancer och inflammationer. Margarin å andra sidan är omättat fett, men därmed inte nyttigt. Det består nämligen av härdat vegetabiliskt fett (läs: transfetter och andra onyttigheter) som orsakar för tidig död. | |
| yrlis | 2007-11-21 19:33 | |
![]() | Var har du lärt dig detta Illiterate? Alla margariner innehåller inte transfetter. Det gör däremot smör, alltid!. Jag har inte någon stans i forskningen sett att mättade fetter skulle kunna skydda mot fria radikaler eller förhindra cancer eller inflammationer. Det enda fett som är bevisat att vara antiinflammatoriskt är de långa omega 3 fetterna. Jag vill däremot gå så långt i debatten som att helt förkasta fett även om många väljer den vägen. Jag väljer däremot olika fetter för olika tillfällen och jag tror på en bra balans. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-21 19:47 | |
![]() | Det finns en mängd publikationer om detta, men de flesta finns bara tillgängliga i framtiden. Här finns en artikel du kan läsa om du orkar: www.freerepublic.com...98 85/posts Men egentligen behöver man bara reflektera över det faktum att mättat fett inte härsknar lika lätt som omättat och fleromättat fett. Härsknat fett är inte bra för hälsan. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-21 19:57 | |
![]() | Här finns lite mer: The public has been fed a great deal of misinformation about the relative virtues of saturated fats versus polyunsaturated oils. Politically correct dietary gurus tell us that the polyunsaturated oils are good for us and that the saturated fats cause cancer and heart disease. The result is that fundamental changes have occurred in the Western diet. At the turn of the century, most of the fatty acids in the diet were either saturated or monounsaturated, primarily from butter, lard, tallows, coconut oil and small amounts of olive oil. Today most of the fats in the diet are polyunsaturated from vegetable oils derived mostly from soy, as well as from corn, safflower and canola. Modern diets can contain as much as 30% of calories as polyunsaturated oils, but scientific research indicates that this amount is far too high. The best evidence indicates that our intake of polyunsaturates should not be much greater than 4% of the caloric total, in approximate proportions of 1 1/2 % omega-3 linolenic acid and 2 1/2 % omega-6 linoleic acid.30 EFA consumption in this range is found in native populations in temperate and tropical regions whose intake of polyunsaturated oils comes from the small amounts found in legumes, grains, nuts, green vegetables, fish, olive oil and animal fats but not from commercial vegetable oils. Excess consumption of polyunsaturated oils has been shown to contribute to a large number of disease conditions including increased cancer and heart disease; immune system dysfunction; damage to the liver, reproductive organs and lungs; digestive disorders; depressed learning ability; impaired growth; and weight gain.31 One reason the polyunsaturates cause so many health problems is that they tend to become oxidized or rancid when subjected to heat, oxygen and moisture as in cooking and processing. Rancid oils are characterized by free radicals—that is, single atoms or clusters with an unpaired electron in an outer orbit. These compounds are extremely reactive chemically. They have been characterized as "marauders" in the body for they attack cell membranes and red blood cells and cause damage in DNA/RNA strands, thus triggering mutations in tissue, blood vessels and skin. Free radical damage to the skin causes wrinkles and premature aging; free radical damage to the tissues and organs sets the stage for tumors; free radical damage in the blood vessels initiates the buildup of plaque. Is it any wonder that tests and studies have repeatedly shown a high correlation between cancer and heart disease with the consumption of polyunsaturates?32 New evidence links exposure to free radicals with premature aging, with autoimmune diseases such as arthritis and with Parkinson's disease, Lou Gehrig's disease, Alzheimer's and cataracts.33 från: www.westonaprice.org...ki nny.html Vidare studier kan för den intresserade göras med hjälp av Google och sökningar på "saturated fat" etc. | |
| yrlis | 2007-11-21 20:01 | |
![]() | Jag måste säga att jag skiljer ganska hårt på vetenskap och populärvetenskap. Den artikeln klassar jag nog som det senare. En del som skrivs där kan jag hålla med om annat är rent skitsnack. Det är alltid lika kul att diskutera detta för ALLA har en åsikt oavsett om man kan nåt eller inte. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-21 20:04 | |
![]() | Då kanske du kan tipsa om någon vetenskaplig studie som visar på motsatsen, eftersom du råkar vara expert? | |
| y not | 2007-11-21 20:19 | |
![]() | smör så klart, på bröd, i matlagning, i bakning | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-11-21 20:34 | |
![]() | Kan hålla med y not... smör till det mesta... Vad man får cancer av varierar ju från år till år känns det som... | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-21 20:34 | |
![]() | "Ät så mycket smör som man bör innan man dör för att bli mör" brukade min kloka far säga till gödkalven. | |