Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade58
Mobilspel
Pågående19 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lellemor2007-11-22 13:25
Antal inlägg: 341

Harry Porters nya bok
Nu har jag läst ut boken köpte den i går.
Vad tycker ni om den?

zacco2007-11-22 13:26
Antal inlägg: 218

släpptes den inte typ igår?

hijashaitaan2007-11-22 13:27
Antal inlägg: 28

Vem är Harry Porter? Nån ny stjärna som man ska känna till?

lellemor2007-11-22 13:28

Jo
gissa vad jag har gjort i två dar?

GERILLA2007-11-22 13:37
Antal inlägg: 9

Hur ska någon annan ha hunnit läsa den då om du sträckläst den sen den släpptes och ge dig feedback? För det andra är inte Harry Potter en barnbok?

lellemor2007-11-22 13:41

Nån måste väl vara den som startar en tråd. Och det spelar väl ingen roll om den är en barn bok, när även vuxna kan få behållnng av den.

emmylicious2007-11-22 13:58
Antal inlägg: 4501

Jag visste inte att han hette Harry Porter, han som skriver Harry Potter-böckerna. Trodde det var en kvinna vid namn JK Rowling

emmylicious2007-11-22 13:58
Antal inlägg: 4501

Med andra ord... Det är JK Rowlings nya bok OM Harry Potter.

Jo-na-tan - Ej medlem längre2007-11-22 14:04
Antal inlägg: 1955

Eftersom alla förstår vad lellemor menar spelar det väl ingen roll, ordmärkeri blir bara drygt

Lillråttan2007-11-22 14:48
Antal inlägg: 4623

Jag är vuxen och har läst alla Harry Potter-böckerna .... Det skulle jag kanske inte gjort om vi inte köpt dem till våra barn, men eftersom de var så förtjusta så började jag också bläddra, och blev fast.
Den senaste, och alltså sista i serien, läste jag på engelska så fort den kommit ut. Men jag ska ta och läsa den på svenska nu också.

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-11-22 15:00
Antal inlägg: 476

Funderar på att läsa dem. Jag är dock inte så mycket för fantasy och dylikt. Lite mysticism kan vara okej dock, annars gillar jag mest böcker om "riktiga" människor och levnadsöden.
Så, vad handlar Potterböckerna om egentligen. Vänligen upplys mig. :-)

le-lou2007-11-22 16:02
Antal inlägg: 17500

Här är en segpotta. ....jag köpte den som kom innan den nya ...igår. Så spoilera inte sagan i förtid snälla :)
Eddie: Jag är inte heller mkt för det där med fantasy men Harry Potterböckerna är lättlästa, svåra att släppa och helt omöjliga att inte älska. Svårt att förklara vad de handlar om, de handlar väl om Harry och hans vänner, om hans fiender och om den världen de lever i. Harry är btw trollkarl och har ett tragiskt familjeöde i bakfickan. Dock är han mäktig hur som haver.
Han pluggar trolldom på en skola som är allt som inga andra skolor är, med drakar i skogarna runtomkring och döda andar på toaletterna.
Det underliga är att hur suspekt den där världen är, den han lever i så finner man den ytterst normal när man väl läser. Man kastas verkligen in i boken, och det säger en del om hur välskriven den är.
Dessutom kan de vara rejält ruggiga, läskiga och roliga på samma sätt. Många ggr gapskrattar man.

Provläs!

Gentiana2007-11-22 17:12
Antal inlägg: 297

Läste den när den kom på engelska (det är enkel engelska i Potter-böckerna) och ja, nu är sagan slut efter alla dessa år, men vi har ju resten av filmerna att se fram emot!

Nemi2007-11-22 18:35
Antal inlägg: 5952

Det är inte jätteenkel engelska i dom måste jag säga (och jag är bra på engelska), den blir ju mer och mer avancerade ju äldre Harry blir. Det finns ju en hel del ord i böckerna rörande häxbrygder, odjur, frötrollningar och liknande som inte är så vanligt för en svensk att ha lärt sig på engelska exempelvis. Men jag skulle absolut rekommendera att läsa den på engelska, man behöver ju inte fastna och slå upp vartenda ord man ej känner till utan de flesta kan man faktiskt ana vad de betyder.
Jag tyckte att det var en okej avslutning av en charmig serie böcker, men det allra sista kapitlet önskar jag att jag inte läste. Vill kunna fantisera fram sånt själv men man kan inte få allt :)
För de som tycker att det är barnböcker kan jag meddela att det är en snittålder på 30 år på de som köper/läser böckerna där jag jobbar. Harry Potter har lyckats fascinera både gammal som ung.
De första tre böckerna är lite mer "barnböcker" än de andra, men det beror ju mer på att en 7-9åring inte riktigt kan göra alltför ruskiga trollformler eller ha mycket komplicerade relationer än att tonen och språket är "simpelt".

/Nemi

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-11-22 18:52

Okej, tackar! Jag ska kolla upp dem. :-)

andraideal - Spelvärd/Forumvärd2007-11-22 18:59
Antal inlägg: 3298

Håller med dig i allt faktiske Nemi :) Speciellt det om sista kapitlet. Läste boken på engelska då den kom i somras. Det ordet jag egentligen bara hade problem med var "squib".

Silverin - Ej medlem längre2007-11-22 19:07
Antal inlägg: 1760

Är lite som Eddie, gillar inte fantasy direkt.

En polare har alla Potter-filmer som getts ut. Funderar på att låna dom istället.
Det är ju något man SKA ha läst/sett. Liksom Sagan om ringen. Som jag inte heller gett mig på...

Tar du med popcornen Eddie? ;-)

le-lou2007-11-22 21:08
Antal inlägg: 17500

varning för filmerna dock... de känns otroligt mer barnsliga än böckerna. Böckerna ska läsas, ej ses :)

Silverin - Ej medlem längre2007-11-22 21:29
Antal inlägg: 1760

Men le-lou... nu sabbade du ju en filmhelg (med eller utan popcorn). ;-)
Jag kommer aldrig att ha en Potter-historia att dela med mig till framtida barnbarn. För böckerna får va hur bra som helst, jag har redan halva pockettoppen som ligger o väntar jue...

Jag som hade tänkt ta den lätta vägen. :-(

EddieTheHead - Ej medlem längre2007-11-22 22:46

De kanske finns som som ljudböcker. Då kan man ju lyssna medan man B-pettar. ;-)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?