Spelrum
| Giraffen | 14 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 20 000 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| fabukaz - Ej medlem längre | 2007-11-24 10:06 | |
![]() | Ironi överlag Är det inte ironiskt att ordet för personer som har skriv- och lässvårigheter är dyslexi? Kunde man inte ha tagit ett enklare ord? Eller vad sägs om ordet läspning? Läspning innebär ett felaktigt uttal av ord eller stavelser med konsonanten s. Var ordet då tvunget att innehålla just ett s? Är det också ironiskt att en otroligt ironisk person som jag själv väldigt ofta inte förstår ironi när jag utsätts för det av andra? Sist skulle jag vilja berätta om en kinesik utbytesstudent som jag stiftat bekanskap med på min skola. Han påpekade en gång att vi svenskar var väldigt svåra att förstå. "Ni säger saker ni inte menar. Ni säger elaka saker till era vänner. Ni blir arga utan anledning. Och så skrattar ni efteråt!" Så kan det vara... :) | |
| emmylicious | 2007-11-24 10:49 | |
![]() | Har hört flera utländska människor påpeka det där med att vi säger elaka saker som vi inte menar.. | |
| Mick E - Ej medlem längre | 2007-11-24 11:18 | |
![]() | Jag har en väldigt stor ovana att ofta uttrycka mi,g ironiskt och sarkastiskt, vilket många gånger kan missuppfattas. Nu var jag inte ironisk... | |
| vulcan | 2007-11-24 11:26 | |
![]() | Metaironi=Att vara ironisk om att man är ironisk Metametaironi=Att vara ironisk över att man är ironisk om att man är ironisk. Etc etc... När jag flyttade upp till Stockholm igen 94 efter många års boende på bystan så var en av de saker jag upplevde i början att folk generellt hade en mer ironisk jargong. Det irriterade mig i början, men jag vande mig snart och är förmodligen varken bättre eller sämre än nån annan. Det som triggar min ironi mest är chefer/byråkrater som lever i sin egen värld av administrativa rutiner och meningslös uppföljning och vet föga om den verkliga verksamheten och vad som krävs för att få lite flyt i den. | |
| Silverin - Ej medlem längre | 2007-11-24 11:31 | |
![]() | vulcan: det är inte ironi - från deras sida alltså. Det är en sjuklig åkomma som utvecklas allt mer ju högre det klättras på stegen... | |
| De Facto - Ej medlem längre | 2007-11-24 11:34 | |
![]() | Nu pratar du om mig igen Silverin, börjar tappa tålamodet. | |
| Silverin - Ej medlem längre | 2007-11-24 11:43 | |
![]() | Hit me, hit me - hit me with your rhythmstick! | |
| vulcan | 2007-11-24 11:49 | |
![]() | Kivens icke nu. | |
| Silverin - Ej medlem längre | 2007-11-24 11:52 | |
![]() | Bråkar, ere nån som bråkar... Handlade inte tråden om ironi? | |
| fabukaz - Ej medlem längre | 2007-11-24 12:54 | |
![]() | Är det inte lite ironiskt att tråden som skulle hanlda om ironi inte handlar om ironi...? hahaha | |
| De Facto - Ej medlem längre | 2007-11-24 12:56 | |
![]() | nu är du säkert ironisk | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-24 15:34 | |
![]() | Hur skiljer man mellan ironi och sarkasm? | |
| Minta | 2007-11-24 15:43 | |
![]() | Sarkasm kan aldrig vara positivt menad, men det kan ju ironi - om den inte är cynisk. Sarkasm: yttrande som innehåller skarpt ironisk eller hånfull kritik vanl. av föga konstruktivt slag Ironi, i allmänt språkbruk term för yttrande eller framställning där upphovsmannen säger motsatsen till vad han verkligen menar men med avsikten att åhörare eller läsare skall inse detta. T ex konstären Jonathan Swift i "A modest proposal". | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-11-24 15:45 | |
![]() | Tack Minta, jag hittade ett bra diagram som kan vara till hjälp vid vidare studier i ämnet: www.etymonline.com/i...te rm=humor | |
| Minta | 2007-11-24 16:38 | |
![]() | That pretty much sums it up. | |
| Minta | 2007-11-24 16:42 | |
![]() | Fast i "A modest proposal" är nog Jonatan Swift ganska sarkastisk mot Engelsmännen. | |
| Dyslekso | 2007-11-24 17:15 | |
![]() | En hel berättelse kan man nog inte säga är sarkastisk. Det gäller nog mer enstaka yttranden. Satir är väl en mer passande term. | |
| Pim_ | 2007-11-24 17:18 | |
![]() | Ironi får mig att genomlida dagarna. | |
| MatsJoel | 2007-11-24 17:34 | |
![]() | "Har hört flera utländska människor påpeka det där med att vi säger elaka saker som vi inte menar." I japan å andra sidan är folk konstant trevliga fast de inte menar det. Jag gillar den svenska modellen bättre för då är folk minst så snälla som de verkar =) | |
| Gentiana | 2007-11-24 22:28 | |
![]() | Det finns å andra andra sidan "utländska människor" som är betydligt elakare mot varandra än "svenskar i allmänhet" fast de inte menar det utan tycker att det är hur kul som helst. | |