Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 20 035 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -JK- | 2007-12-09 01:02 | |
![]() | Klyftpotatis Hur gör ni er bästa klyftpotatis? Det är väldigt intressant att läsa om de olika recepten under spaghetti och köttfärssås-tråden och vill förstås utöka mitt förråd av recept på goda klyftpotatisrecept. Mitt är som följande: Klyfta potatisarna oskalade (skalen ger extra smak), lägg i en bunke och häll nån skvätt olivolja, en-två nypor flingsalt, en hel del torkad dill och persilja och den obligatoriska slängen av paprikapulver. Blanda väl med en sked och häll över i en ugnssäker form. 225 grader i ca 20 minuter och här har ni gudamat tillsammans med valfritt kött. En annan god variant är: klyfta den oskalade potatisen, häll över i en ugnssäker form, pensla med hälften soja o hälften smält smör, krydda med torkad dragon, paprikapulver och lite salt. Också supegott! | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2007-12-09 01:07 | |
![]() | Jag skalar potatisen och klyver den i sex eller fyra delar beroende på omfång. Därefter spolar jag den under kallt vatten några minuter. Sen torka på papper... Häller några klunkar olivolja i en bunke.. fyller på med diverser torkade eller färska örter... lägger i potatisen och rör om rejält så att oljan verkligen tar. Sen in i ugn.. Kanske lite riven ost på... Vad kan det ta 20-25 min... brukar stänga av ugnen efter en kvart så tar jag ut dem när resten av maten är klar... | |
| -JK- | 2007-12-09 01:10 | |
![]() | Stektiden i ugn kan variera beroende på ugn har jag upptäckt sedan vi flyttade och skaffade ny ugn... mellan 20-35 min i ugn för klyftpotatisen när det gäller vår ugn. :) | |
| Gunilla N - Ej medlem längre | 2007-12-09 01:15 | |
![]() | Mja... bara potatis gör ingen lycklig. Skalad och klyftad potatis i all ära, men det måste också finnas med morötter, röd lök, purjo och ett antal färggranna paprikastrimlor, som får vara med o mjukna lite eftersom (beroende på den tid var o en behöver) i de där 225 graderna. Ja, oljan och saltet är förstås självklara! | |
| Tufflan | 2007-12-09 01:16 | |
![]() | Med skal ska det vara, klyfta upp dem i lagom jämna bitar med ca 3 cm rygg, torka av dem, ner i frittösen 10 min, upp låt svalna och ner i frittösen igen ca 10 minuter till. Asterix är klar favorit till klyftpotatis, men en bra King går också utmärkt! Gör jag dem i ugn vill jag gärna ha olivolja, blandar dem i bunke så alla får på sig lite, och lite grovt havssalt ovanpå när det är dags att servera! | |
| bosie | 2007-12-09 01:39 | |
![]() | Små potatisar kan med fördel helstekas. Lägg dem i saltat kallt vatten 10 minuter. Ta upp dem, penslar dem lätt med olivolja och stek i ugnen. Annan variant är att saltbaka dem, lägg potatisarna hela på en bädd med grovsalt i en ungssäker form. De kan med fördel dela utrymme med hela små rödbetor och rödlökar (små rödlökar behöver mindre tid än potatisen och rödbetorna). Enklaste sättet att göra goda klyftpotatisar är att skära dem i klyftor och ungsteka dem naturella (med lite salt) utan något fett eller andra kryddor, det blir riktig god skorpa på dem ändå. Om man vill kan man ha på olivolja. | |
| partyfralla | 2007-12-09 01:53 | |
![]() | Ett tips är att koka den skalade och klyftade potatisen några minuter, hälla av vattnet, sätta på locket och skaka potatisklyftorna hårt i kastrullen så att stärkelsen i potatisen kommer upp till ytan på klyftorna, detta gör att man får fina gyllenfärgade potatisklyftorna. Olja och salt innan dom åker in i ugnen. | |
| le-lou | 2007-12-09 02:01 | |
![]() | Samma som -JK- ungefär, skala, skiva och sen i med Milda flytande smör, och en del salt. Sen är det ugnen och frossa som gäller. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2007-12-09 03:00 | |
![]() | Jag brukar koka potatisar (med skal) i 5-10 minuter (beroende på storlek), sen skölja i kallt vatten, skära i åtta klyftor per potatis och steka i olja tills de blivit gyllenbruna och knapriga på ytan och friterade inuti, tar väl ungefär 5-10 minuter. Detta är den snabba varianter och det blir ganska gott, särskilt om man serverar med hot chilisås. Anledningen till att jag börjar med att koka dem är främst för att det tar evigheter att steka dem annars. Anledningen till att jag började med detta påfund var att våra förra ugnar var värdelösa, så det skulle tagit två timmar. | |
| veggie_d | 2007-12-09 03:04 | |
![]() | Jag brukar sätta mig i soffan och glo på teve alt. spela WoW. Efter en stund är de klara, exakt hur det går till har jag inte riktigt kommit underfund med ännu men de blir hur som helst sju mått godare än om jag skulle försökt göra dem själv. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-12-09 19:18 | |
![]() | skala eller behåll skalet på. klyfta i jämntjocka klyftor. stoppa dem i en bunke och häll över lite olja, salt och svartpeppar. in i ugn. klart | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2007-12-09 20:21 | |
![]() | Håller med Gunilla, det måste vara mer än bara potatis. Varför inte medelhavspannan som jag säkert redan har rekomenderat här en gång eftersom jag försöker pracka på den till alla jag känner... Den innehåller: Potatis, squash, paprika efter smak, torkade aprikoser, rödlök och cashewnötter. Skär i jämnstora klyftor. Ringla över olivolja, krydda med havssalt och färsk rosmarin. Det där med grader och tid vet man bäst själv ;) När det är klart kommer det bästa, nämligen fetaosten som bara ska smälta lite lätt på tallriken. | |
| -JK- | 2007-12-10 12:09 | |
![]() | Att spela WoW medan maten sköter sig själv är givet. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-12-10 12:31 | |
![]() | Ni menar väl att man hinner spela lite Betapet....? | |
| Mercedes | 2007-12-10 13:40 | |
![]() | Jag brukar vända klyftorna (med skal på) i en ugnsform med olja, salt, timjan och dragon. Ibland varierar jag och har enbart grillkrydda i oljan. Ofta brukar jag också lägga både marinerade biffar eller grisfilé eller kassler och morötter och andra grönsaker i samma ugnspanna och in i ugnen med hela ekipaget. Varmluftsugn ca 200 gr och nästan en timme så blir det supermört och riktigt gott. | |
| veggie_d | 2007-12-10 15:51 | |
![]() | tror det är dags för vissa att lära sig laga mat *sparkar på veggie_d* | |
| veggie_d | 2007-12-10 15:53 | |
![]() | *har ont, fler sparkar på veggie_d nu* kärlek och klyftpotatis gör ont har jag lärt mig. :) | |
| GunLar | 2007-12-11 00:03 | |
![]() | håller med folk som vill koka potatisen en stund innan.. har gått kockutbildning, men för det innebär det inte att det jag säger är rätt, för man få göra precis som man vill.. men på utbildningen i samband med antal gäster vi hade i restaurangen så kokade vi en hel del potatis innan vi stekte potatisklyftorna.. (det sparade tid) man kan också dela dom i klyftor innan man kokar (och steker) så blir det ännu mindre koktid innan stekningen. och det är gott med paprika o sånt.. brukar ta olika rotfrukter o rödlök.. inte så ofta paprika men det tycker jag funkar.. om nån vill ha matlagningstips så får ni gärna fråga mig, jag har jobbat som kokerska en tid plus att jag på kvällarna håller i matlagningskurser. det finns så otroligt mycke kul man kan göra med maten! jag älskar mat, tycker det är tråkigt att så många nuförtiden kör på all sorts hämtmat som finns.. men det är enkelt och gott, och inget man dör av så gör som ni vill egentligen | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-12-11 00:38 | |
![]() | Jag tar tacksamt emot tips och recept på lättlagad mat UTAN en massa konstiga ingredienser.. vi har aldrig balsamvinäger eller sånt hemma. Har en son som är "allergisk" mot konstig mat eller när man tvingas blanda mat (undantaget min egen pytt-i-panna) och såsen ska ligga på sidan. SUCK! | |
| mamman - Ej medlem längre | 2007-12-11 00:41 | |
![]() | PS tycker det kan vara jobbigt att börja koka potatis när man kommer hem och gör att middagen bli så sen... så tips om det också... Känns ibland som om man kokar potatis i timmar.... | |