Spelrum
Giraffen29
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade65
Mobilspel
Pågående22 500

Forumkategorier

Användare Inlägg  
diplopopi2005-12-04 22:02
Antal inlägg: 69

Lägga kompakt?
När man spelar med någon som lägger brickorna enbart kompakt, är det sååå tråkigt. Man bjuder ju inte på nåt.

Befriar mig bara från en känsla. puh!
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-12-04 22:04
Antal inlägg: 2977

Taktik hur man spelar är olika mellan alla spelare
 
Beta-Alkis - Ej medlem längre2005-12-04 22:19
Antal inlägg: 21

hets ? standard ? slumpat bräde ? förklara mer tack
 
tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2005-12-04 22:50
Antal inlägg: 2977

när man bara fyller luckorna och spelar snålt med sina bokstäver
 
Perpersa - Ej medlem längre2005-12-05 08:33
Antal inlägg: 2193

Äsch... kom igen... spelet är inte så ensidigt att man spelar kompakt eller inte... Ibland krävs det ena eller andra... och det beror på situationen... vilken i sin tur är ganska så varierande...
 
TomasLeonard2005-12-05 19:48
Antal inlägg: 1563

Jag tror det är ett nybörjarproblem ....det lönar sig inte att försöka hindra den andre förrän i slutet av spelet, möjligheterna är för många, fullt ös bara och var glad om motståndaren stirrar sig blind på att försöka stoppa dig
 
nobie2005-12-06 00:22
Antal inlägg: 23

bra sagt tomasleonard!! men det värsta är att dte ofta är dom med mellan rankning som gör det så kompakt....
 
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2005-12-06 00:24
Antal inlägg: 4814

häftigt ibland när det blir så kompakt att det blir nästan omöjligt att lägga, då blir man tvungen att hitta den enda lösningen
 
diplopopi2005-12-06 14:25
Antal inlägg: 69

Det är häftigt när det blir så mot slutet tycker jag också. Inte så häftigt när hälften av brickorna är kvar. Det är så kompakt att inte ens den som är så "duktig" på att lägga kompakt inte heller vet var man ska bygga vidare.

Det var det som hände, som föranledde mitt första inlägg. Jag försökte skapa "luft", den andre kom på nåt smart sätt att få mycket poäng och lade kompakt, så att ord bildas åt många håll samtidigt. Det tycker jag också är kul att göra. men om man gör det hela tiden finns det snart ingenstans att lägga nåt kul på.
Jag tröttnade på att vara "Hare" och gjorde likadant. Hur kul var det? Inte för nån av oss.
Men de flesta spelare har mångsidig spelstil, just som Perpersa säger.

Men allt är nog för att jag har "fel" synsätt. Jag har spelat för mycket med med familjen och mina vänner. I de sammanhangen är jag ofta den som är mest framgångsrik. Men jag känner ingen glädje i att se andra misslyckas. Ofta hjälper vi varann. Jag tror jag/vi ser "spelplanen" som motståndaren. Jag är nog inte tillräckligt tävlinginriktad. Vill bara ha hjärnstimulans, utmaning och glädje.
 
Christer - Spelvärd/Forumvärd2005-12-06 14:38
Antal inlägg: 218

För mig är Beta en underbar kombination av strategi och ord. Jag bjuder ogärna kontrahenten på något, för vätar å anda sidan inte heller att jag bjuds på något.

Klurandet är verkligen en del av nöjet. Om jagöppnar gör jag det för att jag tror att jag kommer tjäna på det.

Älskar den hjärngymnastiken
 
Beta-Alkis - Ej medlem längre2005-12-06 15:06
Antal inlägg: 21

håller med chrsiter till fullo

och scenariot som diplopoi pratar om finns nästan aldrig, man kommer ut förr eller senare med en skarv eller undviker att hamna i situationen.
 
Timbert2005-12-06 15:40
Antal inlägg: 67

Jag tycker att man kan bjuda lite på lägen ibland för att skaffa en bättre stämning, specielt om man är mycket bättre än motståndaren.
 
Jouren2005-12-07 18:35
Antal inlägg: 1

Jag skulle aldrig spela "sämre" för att jag spelar mot en sämre spelare, men jag brukar fråga om hxn tycker det är okej att jag komemr med goda råd. I synnerhet om jag uååtäcker att de inte spelat sräskilt många matcher.

Jag tycker att ratingen styr att man spelar på olika nivå, precis som handikappet i golf, därför grattulerar jag också alltid kontrahenten om denne vunnit rating.
 
HumbleBug2005-12-07 19:25
Antal inlägg: 1836

Tycker om att spela järvt och öppet. Har en stark känsla av att det lönar sig på sikt! Snålspelar man eller håller sig till samma taktik så utvecklar man sitt eget spel sämre. Det tror jag i allafall.
 
TomasLeonard2005-12-07 19:56
Antal inlägg: 1563

precis!

Men lite taktisk ska man vara om man vill få hög ranking..man kan tex undvika att lägga så att b tex hamnar mitt framför 2ggr ord rutan..detta ger ju motståndaren automatiskt massor av poäng. Men ofta struntar jag själv i såna saker, det beror på hur taggad man är antar jag.
 
Dignan - Ej medlem längre2005-12-08 09:45
Antal inlägg: 13

Dom som irriterar sig mest på tätt spel ser sällan sin egen del i fenomenet. Om man är den som öppnar hela tiden är det väldigt lätt för den andra att spela tajt, ta för sig av x2/x3-rutorna & invänta nästa bjudning. Ska man spela öppet får man öppna upp såpass att det finns mer än bara en fin uppgångringschans. då tvingar man i bästa fall fram ett mer offensivt spel hos motståndaren, om inte så finns det ett läge över till en själv efter dennes drag.
 
Måns_E2005-12-08 13:26
Antal inlägg: 11969

Om man ogillar att spela låsta spel så är det bäst att själv försöka undvika att det blir så i början. Att börja med ett tvåbokstavsord och sedan fortsätta med max tre bokstäver skapar ju låsta spel. Därför skall man försöka få ut långa ord tidigt i spelet.

Att bara nybörjare spelar låst stämmer inte, många av de allra duktigaste spelarna låser gärna, framförallt om de ligger i överläge. Däremot så tror jag att spelare som har spelat längre är duktigare på att öppna upp låsta spelbräden utan att för den sakens skull ge sin motståndare några jättelägen.
 
oeronbarn - Ej medlem längre2005-12-08 23:59
Antal inlägg: 2288

oj vad du har rätt måns.
en sak jag har märkt är att jag ofta förlorar på att spela låst mot "sämre" spelare. har man bättre blick för spelet vinner man oftast på att det finns många valmöjligheter.
 
TomasLeonard2005-12-09 10:08
Antal inlägg: 1563

jag har inte sagt att bara nybörjare spelar låst ..åh nu kommer den här självgode fjanten oxå ..jag blir så trött..
 
TomasLeonard2005-12-10 20:29
Antal inlägg: 1563

ursäkta ..var inte på humör...bakis..skämmigt ..
 
Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?