Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 029

Forumkategorier

Användare Inlägg  
systerrebell2007-12-10 07:28
Antal inlägg: 427

Bokomslag
Jag har en högst märklig fascination för bokomslag. Därför undrar jag vilken bok ni råkat på som ni anser ha snyggast fram-, eller för all del, baksida? Strunt i om boken var urusel och oläsbar, det är omslagen jag är ute efter.

getramses2007-12-10 10:52
Antal inlägg: 371

syftar du endast på det löstagbara skyddande hölje som medföljer vissa inbundna böcker, eller i vidare mening på även pocketböcker och dylikt?

systerrebell2007-12-10 11:09
Antal inlägg: 427

Även på pocketböcker och inbundna böcker med omslaget tryckt på pärmen.

mamman - Ej medlem längre2007-12-10 11:28
Antal inlägg: 6379

snyggast och snyggast, men jag gillar DaVinci-kodens omslag. Det är fin färg och mönstret matchar... Harmoni....

getramses2007-12-10 11:33
Antal inlägg: 371

gjorde ett riktigt fynd för ett par veckor sen när jag för 20 spänn hittade en Sherwood Anderson-antologi från 1952 sammanställd av Artur Lundkvist. "Ur ingenstans in i ingenting" heter den och den är väldigt fin. "Omslag: Abstrakt vägvisare i såpbubblors labyrint, komponerat av Knut V. Pettersson"
och den var inte ens uppsprättad. mycket trevligt.

i övrigt gillar jag det klassiska "1984"-omslaget med siffrorna med stirrande ögon. och Penguin Modern Classics har många snygga, bl a "One Hundred Years of Solitude":
www.amazon.com/Hundr...mp ;sr=8-17

"Atlantis väljer ur världslitteraturen"-serie n är fin den med.

Zeppelinare - Ej medlem längre2007-12-10 17:10
Antal inlägg: 678

"En hipp hipp agent" har en tjej i bikini, en kalajsnikov och en vattenpipa på omslaget. Behövs det något mer?

Arme - Ej medlem längre2007-12-10 18:21
Antal inlägg: 286

Frans Daniel Nessles "Maud. Var hon likgiltig eller var hon ... ja ... nej ... jag vet inte"

Djävuslkt coolt omslag, fräck baksidetext, häftig författarbild och en historia berättat på ett originellt sätt.

www.labyrint.nu/text...sp ?id=1889

Fast omslaget på länken ser inte ut exakt som jag kommer ihåg det. Jag vill minnas mitt som ännu coolare. Nå väl, motivet är detsamma.

Arme - Ej medlem längre2007-12-10 18:37
Antal inlägg: 286

Jag kan inte låta bli att tipsa om några fler av mina favoritomslag:

Simon Gärdenfors, Lura Mig (seriebok) www.ordfront.se/Bock...ra Mig.aspx

Ayn Rand, Och Världen skälvde www.timbro.se/mail/2...k_ stor.jpg

Peter Bratt, Med Rent Uppsåt kurtlundgren.webblog...59 2783.jpg

HannaSofia2007-12-10 19:09
Antal inlägg: 307

Jag har en bok som heter Flickan och havet av Peter Benchley ( författaren till Hajen) som har ett väldigt fint konvolut. Tyvärr har jag inte hittat någon bild, endast på några i orginalspråk men det är inte samma omslag. Annars tycker jag Låt den rätte komma in har ett fint konvolut images.google.se/img...&a mp;prev=

Nemi2007-12-10 19:39
Antal inlägg: 5952

Jag är en sucker för lite "äldre" stil på bokomslag och jag kan komma på mig själv att stå och klappa på böcker bara för att de är så vackra.. :)
En jag gillar är t ex The Arrival av Shaun Tan www.amazon.com/gp/pr...mp ;s=books

/Nemi

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?