Spelrum
Giraffen34
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
3
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ciaobabe - Ej medlem längre2007-12-22 20:22
Antal inlägg: 383

Tråkiga spelare!!
Tycker det e urtrist å köra med folk som låser spelplanen så man inte kommer vidare när man har typ 20 brickor kvar.
Man får jobba i motvind hela tiden ibland, man öppnar upp å den andra stänger igen, boring,,,,,
Vad ska vi göra åt dessa människor. Jag tycker de kan få ett egen rum som vi kan kalla "stängrummet för alla klantar"
Vad tycker ni andra?? ;-)

oeronbarn - Ej medlem längre2007-12-22 20:26
Antal inlägg: 2288

att du ska lära dig att öppna bättre. it takes two to tango.

ciaobabe - Ej medlem längre2007-12-22 20:28
Antal inlägg: 383

Ööhh,,här tog man sig ton,,,,tur för dig att du inte träffat på alla stängmänniskor;-)

ingson2007-12-22 20:50
Antal inlägg: 4285

Jag beundrar dessa defensiva som gör det omöjligt eller högst riskabelt att lägga. Jag tycker det är vackert.

Bitte - Administratör2007-12-22 21:03
Antal inlägg: 24210

Det kallas väl taktik,, tror jag =))

Bitte

Q-tile - Ej medlem längre2007-12-22 21:10
Antal inlägg: 1319

Det här vet de flesta men jag säger det i alla fall, så att det inte bara känns som okunstruktivt gnällande. ;-)

Det måste sägas i diskussionen att det ofta sker oavsiktligen. Det händer väl lätt i strävan att hålla jämna steg med motståndaren. Inledningen av matchen blir ofta avgörande för hur låst det blir. Sedan är det inte alla gånger det lönar sig att spela ut, men i förlängningen har en bättre spelare gagn av det.

Jag försöker våga.

monkan562007-12-22 21:27
Antal inlägg: 910

Visst är det taktik, men inte kul precis som du säger ciaobabe...ibland halkar dessa "taktiker" dit själv på slutet..:-)

illiterate - Ej medlem längre2007-12-22 21:31
Antal inlägg: 6521

Jag brukar öppna upp så mycket det går, men ibland föredrar jag att lägga PM eller liknande, istället för att bara byta bort en bricka som är oönskad. Om detta råkar reta gallfeber på min motspelare ser jag det som en extra bonus.

Gariam - Ej medlem längre2007-12-22 21:45
Antal inlägg: 2590

Ibland är det faktiskt sjukt irriterande med folk som spelar så fegt/ogenomtänkt att ALLA öppningar som man till slut gör det till en grej av att lägga, stängs igen. Som tur är händer det inte alls särskilt ofta.

Och sen det här med att inte gnälla.... alltså, kom igen: sluta gnäll på folk som gnäller då. Jäkla dubbelmoralsskimmrande gnällfascismfasoner.

vulcan2007-12-22 22:28
Antal inlägg: 7666

98% av alla stängare stänger för att de inte begriper bättre. Ju lägre rankade spelare, desto fler partier som utvecklar sig till klassiska "trappor" längs ena diagonalen tills nästan alla möjligheter att lägga är uttömda.

Några få spelare är riktigt duktiga på att stänga taktiskt när de bedömer att de skaffat sig en tillräcklig ledning: Elmis, Jaggan är de exempel som dyker upp först i skallen.

Jag går sällan in för att spela stängande på nätet. På tävling däremot... På SM utvecklade sig flera matcher så att det föreföll taktiskt rätt att blockera. Jag tror t ex att Kaprifolia minns vår match med starkt obehag och irritation, damn vad utstuderat elakt jag täppte igen alla hennes lägen :)

Silverin - Ej medlem längre2007-12-22 22:38
Antal inlägg: 1760

Mitt spel i kväll tar nog priset iaf!?

Öppnade med CV
Motståndaren la PM under det...

Snacka om låsning.
Två drag så var det över.

:-(

Gariam - Ej medlem längre2007-12-22 22:41

Ja, man ska väl inte ropa Hej. Rätt som det är kanske man sitter där och är en ren pina.

mamman - Ej medlem längre2007-12-22 22:44
Antal inlägg: 6379

Jag håller här med Illiterate!

Tråkigt dock om det händer alltför ofta, men det kan ibland finnas lite taktik...

Gariam - Ej medlem längre2007-12-22 22:50

Silverin: Det där var ju humor, du måste skämta?

illiterate - Ej medlem längre2007-12-22 22:53

Silverin, det finns ju möjliga utvägar ur denna "låsning", vilket kan vara en del av charmen med sådana lägen. Men med tanke på hur ovanligt det är att man råkar ut för sådana lägen (c:a 0.0058% sannolikhet skulle jag nog gissa, baserat på empiriska gissningar) så bör de firas med champagne och inte resultera i deppighet. :)

Q-tile - Ej medlem längre2007-12-22 22:57

Gariam, jag klagar inte på att det gnälls, men utan ett resonemang till åsikten ser det lätt ut som just okonstruktivt gnäll. För att undvika det och påvisa att jag ville göra mer än så av inlägget inkluderade jag lite egna reflektioner. Sedan om de tillförde vet jag ju inte..

Gariam - Ej medlem längre2007-12-22 23:04

Ja, sorry. Det var inte meningen att belasta dig unikt för hela min harang där. Det kanske bara triggade igång det hela. Heh. :o) Ganska vanligt nämligen att ett gnäll-inlägg på betaforumet genast följs upp av ett antal "gnäll inte"-inlägg.

Silverin - Ej medlem längre2007-12-22 23:08
Antal inlägg: 1760

Nopp Gariam.. dagens sanning!

Illi... har bara råd med en flarra o den ska drickas på nyår.
Så ikväll blev det en stunds depp. Eller mer irritation för att jag loosade så mkt poäng. Vilket jag inte fattade varför.
Men så e jag som jag e... upp o på't igen bara.
Orka sura.

Den som kan "bygga" vidare på det läget får gärna ge mig förslag.
Jag kunde då inte komma på nån utväg.

Q-tile - Ej medlem längre2007-12-22 23:11

Utvägen ligger i att bygga ett längre ord som innehåller delen PM, t.ex. UPPMANA.

illiterate - Ej medlem längre2007-12-22 23:13

T ex KÖ(PM)AN skulle räddat dagen! :)

Att man går mycket back beror på att ratingalgoritmen får krupp när båda har låga poäng. Det blir nästan som division med noll, och gör att den som vinner vinner väldigt mycket. Enda sättet att klara sig helskinnad, om man inte räddar läget, är att byta bort sina CYZX-osv-brickor (man får ju avdrag för brickor kvar).

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?