Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 882 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ataxisk | 2008-01-18 01:11 | |
![]() | rull med en vokal går det? finns det nåt sjubokstavsord med en vokal? förutsätter att inget finns på planen att haka på. | |
| oeronbarn - Ej medlem längre | 2008-01-18 01:13 | |
![]() | den som söker i forumet skall finna | |
| ataxisk | 2008-01-18 01:19 | |
![]() | så klart. tack. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-01-18 01:21 | |
![]() | Trängst är ny i saol 13 vad jag vet | |
| ataxisk | 2008-01-18 01:34 | |
![]() | apropå trängst blev jag förvånad att färst funkade. jag brukar använda det som en böjning av få (färre, färst) men alla bara skrattar åt mig. | |
| Zeppelinare - Ej medlem längre | 2008-01-18 02:06 | |
![]() | Folk är okunniga. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-01-18 10:10 | |
![]() | Färst är ju mest korrekt, så jag är glad att den formen officiellt har återintroducerats nu. :-) | |
| Vigdir | 2008-01-18 10:15 | |
![]() | Litet OT-varning: På tal om "få-färre-färst" hade jag en högstadielärare som komparerade "värre-värre-värst" och påstod att "värre" var grundformen... Ibland funderar man litet, onekligen. På lågstadiet hade jag en lärare som lärde ut stavningen "pyjasmas" - och som envist hävade att hon aldrig gjorde fel. Ack ja, undrar om min språkfascism grundar sig i dessa upplevelser? ;-) /Besserwisser-Vigdir | |
| reed | 2008-01-18 10:30 | |
![]() | Jag tycker nog att det var en smärre blunder av SAOL-red att ta in FÄRST. Över 90 % av de 1750 googleträffarna handlar faktiskt om ordet "färst". Det skulle förvåna mig storligen om det finns fler än en handfull autentiska träffar från tidningstext. | |
| emmylicious | 2008-01-18 10:31 | |
![]() | stretch. | |
| blue_moon | 2008-01-18 10:48 | |
![]() | Här är dom: www.betapet.com/inde...mp ;page=-0 | |
| hugokolbaz | 2008-01-18 11:04 | |
![]() | Men reed, nu när ordet faktiskt står i SAOL kanske folk vågar använda det. Dessutom fyller det ju faktiskt en funktion tycker jag. En tidigare spricka i språket är nu tätad. | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-01-18 11:11 | |
![]() | blue_moon, den tråden saknar två nytillkomna sjuor, varav Perpersa nämnt en. De postades i en tråd för inte så länge sedan, men det var ett sidospår så jag hittar den inte. Här kommer de igen: BORSJTJ BRANSCH BROTSCH KLATSCH PLANSCH SCHVUNG SCHWUNG (Ny i SAOL13) SCRATCH SKÄLMSK SPRÄNGD STRETCH TRÄNGST (Ny i SAOL 13) --- Jag håller med Hugokolbaz i FÄRST-frågan. Det är det enda formen som exklusivt anger att det handlar om minst till antalet. Minst, som används flitigt kan ju som alla vet användas till indikera "minst till storleken". | |
| reed | 2008-01-18 11:20 | |
![]() | Jo, jag vänder mig inte mot ordet som sådant. Det är en användbar, logisk konstruktion som fyller en tydlig lucka i språket. Men SAOL:s uppgift är att beskriva språket så som det faktiskt ser ut. Och inget nytt ord har någonsin hindrats i sin framväxt för att folk inte vågar använda ord som inte står i SAOL (detta beteende förekommer endast vid scrabblebräden). | |
| reed | 2008-01-18 11:26 | |
![]() | Det är också intressant att se på vilket halvhjärtat sätt ordet har införts. "FÅ adj.; komp. färre - Som superlativ kan man använda formen färst." Det signaleras tydligt att det ännu inte är en böjning bland alla andra. | |
| Dyslekso | 2008-01-18 11:29 | |
![]() | Varför använder vi ordet så lite då? Hur kommer det sig att ett så viktigt ord "saknas"? Är det "fult" för att det liknar "färs"? | |
| hugokolbaz | 2008-01-18 12:21 | |
![]() | Jag tror inte att det är naturligt att fylla språkliga luckor för grammatiska ord när man i skolan fått veta att det inte finns nåt ord för den luckan. Att däremot komma på ord som faller inom kategorin verb och substantiv är nog lättare. Det känns naturligt att säga t.ex "messa" om att skicka SMS för att alla säger så. Men att plötsligt säga "färst" när man vet att det säkert låter obildat tror jag att folk är försiktiga med. | |
| blue_moon | 2008-01-18 12:53 | |
![]() | FÄRST låter fel för en svensk, men ordet har funnits sen länge i danskan: Det tilstraebes at foretage faerrest mulige ekstraktioner og i videst mulig udstraekning anvende samme ekstrakt til bestemmelse af totalindholdet af hvert ... | |
| Lillråttan | 2008-01-18 13:04 | |
![]() | Problemet med FÄRST tycker jag snarare är, att det är så svårt att uttala så att det blir tydligt. Det kan lätt misstydas som VÄRST, eller möjligen FÄRS vilket skulle ge ett lite komiskt intryck. | |
| blue_moon | 2008-01-18 13:14 | |
![]() | Eller FÖRST... | |