Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade82
Mobilspel
Pågående19 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MellonCollie2008-03-11 17:47
Antal inlägg: 102

Lättläst boktips.
Jag skulle behöva ett förslag på en bok. Den är till en person som enligt honom själv aldrig har läst en bok i hela sitt liv och inte har svenska (eller något annat skrivet språk heller för den delen) som modersmål. Eftersom jag älskar att läsa så vill jag lite fascistiskt att alla andra också ska göra det. Så nu ber jag om tips från er. Boken ska vara:

*Lättläst. Enkla meningar, få eller inga metaforer. Men ingen barnbok! (Ungdom kan nog funka.)
*Medryckande, svår att tröttna på. Gärna lite actionbetonad om böcker kan kallas så. Eller fantasyaktig.

Tack på förhand!

oeronbarn - Ej medlem längre2008-03-11 18:55
Antal inlägg: 2288

"Maria & José" av Erlend Loe och Kim Hiorthöy

Gariam - Ej medlem längre2008-03-11 19:48
Antal inlägg: 2590

Alkemisten? Den är som en enkel saga fast med djup.

Matso2008-03-11 20:18
Antal inlägg: 142

"Det fruktansvärda", en lättlästversion av Håkan Nessers "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö".

Lillråttan2008-03-11 20:48
Antal inlägg: 4623

Gå till biblioteket och be dem plocka fram några förslag. Det finns mycket lättläst. Och många bra ungdomsböcker.

Äppelkatten - Ej medlem längre2008-03-11 20:51
Antal inlägg: 1290

Har aldrig läst Harry Potter, men den typen av boken är nog bra om man söker nåt lättläst och äventyrligt! Såg att språket i boken var lätt. Annars Enid Blytons böcker...

Hr Winbladh2008-03-11 20:57
Antal inlägg: 384

För humoristen kanske något av Arto Paasilinna kan passa och är personen en aning partyglad föreslår jag Jack av Ulf Lundell. En stor hit är annars Mikael Niemis Populärmusik Från Vittula.

Pottränad - Ej medlem längre2008-03-11 20:59
Antal inlägg: 4315

Håller just nu på att läsa en både lättläst och mycket roande bok.
"Utslag av oro" av Mark Haddon, blir mitt förslag.

MellonCollie2008-03-11 21:20

Tackar för tipsen!

Kanske skulle lagt till att det bör vara en hysat kort bok också. Men ska kolla upp era tips!

tilduskan - Ej medlem längre2008-03-11 21:23
Antal inlägg: 1208

lättläst med bemärkningen LL? eller lättläst med bemärkningen lättare bok spännande att följa med i?

torsten bengtson är en ungdomsförfattare som skriver lättläst med bemärkningen LL. HEGAS förlag ska du titta efter nästan all deras utgivning är Lättläst.

vuxenlättläst finns det också mängder i men jagär inte så bra på den.

annars skulle jag inte välja harrypotter den är för lång för nån som inte läst mycket.

JAg skulle helt klart välja de som är gjorda lättlästa. kolla på biblioteket på lättläst hyllan.

MellonCollie2008-03-11 21:27

Grundbult: Bra tips. Märkningen spelar väl ingen större roll men jag antar att det underlättar med sådana specialskrivna böcker. Jag menar lättläst framför allt som i lätt språk men även en "sidvändare". Det känns som att sådana specialskrivna lättlästa böcker lätt blir tråkiga? Men jag vet inte, har själv aldrig haft behov av att läsa sådana böcker.

tilduskan - Ej medlem längre2008-03-11 21:31
Antal inlägg: 1208

för oss som läser bra så blir det ganska självklart tråkiga. MEN för dem som inte läser bra så har de numer en viss spänning. särskilt ungdomssidans böcker. jag minns inte författarna på rak arm men tre av de titlar jag kommer på för barn och ungdom (12-16) är milans flykt, mvg grabben, samt ficktjuven. Mankell har också en del liksom nesser..

ÄVen på vuxen sidan har det nu blivit en större spänning i böckerna. vanliga böcker skrivs ofta om.

bosie2008-03-11 22:35
Antal inlägg: 118

Mark Haddons "Den besynnerliga händelsen med hunden om natten". Den har ett väldigt enkelt språk (eftersom det speglar huvudpersonen fritt från metaforer och liknelser och dylikt). Även om det är en vuxenbok har den fått en rad priser för ungdomsböcker. Framförallt är den en förbaskat bra bok. Förövrigt den första boken jag sträckläste på engelska, då var jag ännu ovan att läsa böcker på engelska.

Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?