Spelrum
Giraffen48
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
33
Inloggade81
Mobilspel
Pågående19 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lizette132008-03-13 20:39
Antal inlägg: 15

Lycka????
hejsan vad är lycka och glädje för er?

y not2008-03-13 20:41
Antal inlägg: 9014

www.betapet.com/inde...am p;page=0

"Motivera dig och skapa inte meningslösa trådar eller inlägg. Vill du få igång en diskussion räcker det inte med att fråga "vad tycker ni om XXX?". Ta initiativet själv och berätta varför du gillar/ogillar just det. Att svara med endast en mening eller ord är inte heller kul för någon att läsa. Man får plats med ganska mycket i ett inlägg så låt även bli att dela upp ditt inlägg i fler trådar. Trådar som urartar till chatrum kommer att låsas."

Aeronaut2008-03-13 20:44
Antal inlägg: 64

Ja, det där påpekandet kommer verkligen från rätt person. Tackar för kvällens dunderskratt.

Gariam - Ej medlem längre2008-03-13 20:46
Antal inlägg: 2590

Men snälla nån. Det är ju bara en fråga, varför åtminstone inte bara mästra lite om nu det är så kul OCH svara på frågan?

För mig innebär lycka och glädje en massa saker men vad jag först kommer att tänka på är frihet, trygghet, kärlek, vänskap, humor, meningsfulla sammanhang, och naturen.

Gariam - Ej medlem längre2008-03-13 20:47
Antal inlägg: 2590

(Den första kommentaren till y not alltså.)

Minta2008-03-13 21:04
Antal inlägg: 20042

Att vara frisk, ha en bostad att trivas i, bli bekräftad av familj och vänner, inte ha ont om pengar eller ha mycket skulder, trevlig samvaro med människor jag tycker om. Så är det nu, men allt eftersom förhållanden förändras kan också dessa saker förändras. Man kanske kan känna lycka i en tråkig bostad och med skulder också och utan en bra hälsa. Glad blir jag av att umgås med bra människor och av djur och natur.

oceano - Ej medlem längre2008-03-13 21:10
Antal inlägg: 1563

Lycka är för mej en känsla i kroppen som e väldigt svår att beskriva. Den optimala lyckan kommer till mej i korta lyckorus. Å det kan va precis vad som helst som utlöser den.
En skogspromenad i skogen med min hund. Att sitta i solen å blicka ut över havet. Små ting som kan tyckas självklara men som inte alltid e det.

Men för att uppnå lyckokänslan så måste ju grunden som jag står på va fast förankrad. Såsom att man e frisk, barnen har det bra, man trivs med jobb, bostad osv.
Men lyckokänslan e underbar när den kommer;-)

y not2008-03-13 21:13

Men är inte det bara inbillning? Lyckorus för mina tankar till någon form av sinnesförändring och det kan vöäl knappast vara bra? Är inte det rent av skadligt att tappa verklighetskontakten på ett sådant sätt som beskrivs ovan. Frågan är om det överhuvud taget kan fästas någon tilltro.

oceano - Ej medlem längre2008-03-13 21:19

;-)) Du går miste om nåt ynot om du inte har upplevt den känslan. Den e berusande....

y not2008-03-13 21:23

Men hur vet man att det är äkta och inte bara inbillning?
Jag tycker närmast det låter som en psykos.

mick_e 2 - Ej medlem längre2008-03-13 21:25
Antal inlägg: 120

men ge dig nu för fan...filosofistuderandet kan du sköta i skolan...

oceano - Ej medlem längre2008-03-13 21:25

Du kan kalla det äkta, du kan kalla det inbillning, du kan kalla det psykos. Mej spelar ingen roll vad det e!!
Bara jag får uppleva den berusande mäktiga känsla som lyckoruset e!!
;-)

Minta2008-03-13 21:39

Man behöver väl inte analysera känslan innan man tillåter sig att känna den, då löper man nog risk att gå miste om den stunden. Tyvärr har dagarna mer och mer en tendens att bli jämna och inte längre innehålla lika måmnga lyckorus som förr i tiden. Åldern?

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-13 21:39
Antal inlägg: 1718

mick_e, tråden är iofs i seriöst... lycka och berusning känns mer som snack :)

Gentiana2008-03-13 21:43
Antal inlägg: 297

Lycka är mitt hyfsat fungerande liv, när alla mina kära är hyfsat friska, hyfsat glada och nöjda, när vi älskar och bråkar om allt möjligt och njuter av allt möjligt och gör kul grejer och mindre kul grejer och allt man gör när ingen KATASTROF har slagit sönder den fungerande vardagen, för den kan krossas på ett ögonblick.

Den dagen KATASTROFEN kommer vet jag att lyckan var att vakna i min sköna säng, att göra frukost etc etc etc (se t ex oceanos inlägg ovan), att leva utan ett blödande, gråtande hjärta. Den dagen K kommer vet jag att jag borde insett att lyckan inte var nya häftiga saker eller häftiga upplevelser, utan när allt fungerade hyfsat i mitt liv.

Så då kan jag ju lika gärna vara tacksam och lycklig här och nu, för K har kommit i mitt liv ett antal gånger och jag vet att det tar tid att gå igenom en kris och komma ut på andra sidan.

Och förresten om jag inte är lycklig nu, när ska jag vara det? På semestern?
Nä, jag stannar upp och ser mig omkring och ser allt bra, allt e inte perfekt såklart, men tillräckligt!

Kan man vara lycklig över lite så har man mycket att vara lycklig över!

y not2008-03-13 21:48

skall man diskutera lycka och göra det seriöst så bör man nog vara villig att göra det också och inte som Mick-e snäsa av argument. Sen att trådskaparen själv inte gjort mer än frågat "hejsan vad är lycka och glädje för er?" som ett av 15 inlägg det senaste halvåret ökar inte min känsla för att ämnet är seriöst menat.

Men jag ger det en chans. Förklara på vad sätt Lyckorus inte är att jämföra med en psykos och argumentera sakligt om ni vill ha en seriös diskussion.

bennyboll - Ej medlem längre2008-03-13 21:48
Antal inlägg: 8806

Håller med Gentiana.. Behövs inte vara så mycket för att göra mej lycklig..Har underbar familj och underbara vänner.. Lycklig över att vara frisk och att ha ett roligt jobb att gå till..Lycklig över att barnen har fått bra jobb och att dom har meningsfulla aktiviteter på fritiden..

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-13 21:59
Antal inlägg: 1718

Bordtennis å floskler gör mig lycklig, å livet *ler*

Minta2008-03-13 22:07

Inte för att vet om trådskapren ville ha en vetenskaplig undersökning av vad lycka är, men i alla fall:

Wikipedia:

En psykos kan beskrivas som ett allvarligt psykiskt tillstånd då man upplever verkligheten på ett annat sätt än andra.

De allra flesta av oss kan skilja på egna tankar och när andra talar till oss. Vi har en klar uppfattning om vår person och kan skilja den från andra.

En person med en psykotisk sjukdom vet också ofta tidvis vem och var hon är. Däremot blir gränsen mellan henne och omgivningen oklar. Hallucinationer och vanföreställningar gör att till exempel föremål eller händelser får en speciell, ofta symbolisk, betydelse eller innebörd som är verklig för den som är sjuk, men som andra inte förstår.

Hos en ung människa kan en psykos sätta spår för livet, speciellt om det går för lång tid mellan insjuknande och behandling.

Jag vet inte om lyckorus passar in på denna sjukdom, men har hört talas om att personer med bipolär sjukdom pendlar mellan depressionstillstånd och hypomani/mani. Tror inte att heller det är detsamma som lyckorus. För mig är lyckorus en snabbt övergående känsla av väbefinnande och lycka. Det varar inte hela dagar, utan bara ögonblick.

bennyboll - Ej medlem längre2008-03-13 22:07
Antal inlägg: 8806

ska jag fortsätta??

Lycklig över att ha en mamma som klarade sig bra från att vara halvsides förlamad då hon fick en stroke, till att hon kan klara sig nästan själv..
Lycklig över att bo i stan, men ha nära till tre sjöar, där man kan promenera vid strandkanten o lyssna på fåglarna..
Lycklig över att ha goa vänner som kommer till mej, och som jag kan festa med, och dansa hela natten med..

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?