Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
43
Inloggade78
Mobilspel
Pågående21 862

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lemmiP2005-12-19 22:22
Antal inlägg: 12

Biceps vs Triceps
Hepp,

En fundering... så vitt vet tillhör ordet "biceps" de godkända i dessa sammanhang... idag blev jag till min stora förvåning refuserad "triceps"
som rullare...

Ngn som vet hur det förhåller sig?
 
vulcan2005-12-19 22:29
Antal inlägg: 7666

Min SAOL bekräftar att det är BICEPS, men *TRICEPS (En stjärna står i "Scrabblenotation" för att ordet inte står i ordlistan) Ännu ett exempel på att det inte alltid är så lätt att begripa sig på systematiken i hur akademin har valt och inte valt ut ord. Synd på en så fin rullning, för din prestation blir ju naturligtvis inte mindre av att ett helt korrekt ord inte råkade stå i ordlistan.
 
lemmiP2005-12-19 22:32
Antal inlägg: 12

..Då var det som jag befarade... bummer. Tack för ditt svar Vulcan.
 
kajix2005-12-20 07:59
Antal inlägg: 7767

det finns ju en hel massa muskler å annat namngett i kroppen. biceps är ganska vanligt förekommande i många olika texter medan triceps inte gör det. jag tycker redaktionen gjort en riktig bedömning. det kanske står med i nästa upplaga! :)

"we need a medical dictionary!"
 
Rakbladsvass - Ej medlem längre2005-12-20 22:34
Antal inlägg: 105

Min gissning är att det beror på den allmäna uppfattningen att biceps är muskeln framför alla andra. (Eller musklerna, den är ju som bekant tudelad). Om man tvingas sortera bort någon muskelgrupp blir det uppenbarligen triceps (alltså precis som i gymet).
Sen kan man ju undra om Hamstring betyder att Hamstra, eller om det står för baksidan av låren.
 
Bror Mu - Ej medlem längre2005-12-21 10:49
Antal inlägg: 921

Triceps är också en större och mer användbar muskelgrupp. Om man vill ge ett mer fulländat intryck av rå manlig styrka får man inte smita från hantel-pushdown och kickbacks.
 
Diskussionen är arkiverad och ej öppen för nya inlägg.
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?