Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade80
Mobilspel
Pågående20 045

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snurt2008-03-28 12:55
Antal inlägg: 1304

Telefonförsäljare -Nej varsågod.
Privatpersoner

Genom NIX-Telefon kan privatpersoner spärra sitt fasta telefonnummer mot samtal för försäljning, marknadsföring och insamling.

Det sker genom att numret tas in i spärregistret NIX-Telefon. Försäljare får - med vissa undantag - inte ringa till telefonnummer som finns i NIX- Telefon.

Den som vill spärra sitt fasta telefonnummer ringer 020-27 70 00.
Skönt att slippa?

emmylicious2008-03-28 12:56
Antal inlägg: 4501

Mina föräldrar skaffade det där, men det fortsatte ringa ändå..

emman2008-03-28 12:57
Antal inlägg: 1630

många telefonförsäljare jobbar genom att dra sidor ur telefonkatalogen. De struntar helt i NIX

Zeppelinare - Ej medlem längre2008-03-28 12:57
Antal inlägg: 678

Det borde vara dödsstraff på telemarketing.

zimba - Ej medlem längre2008-03-28 12:59
Antal inlägg: 2256

vi har det, men det ringer ändå ,dock inte lika mycket.

Miss_jk2008-03-28 12:59
Antal inlägg: 8941

Då kan man anmäla dessa företag till NIX så blir de (företagen som struntar i det) betalningsskyldiga. Säg det till dem när de ringer, då lägger de på fortare än kvickt kan jag säga.

The_Viking2008-03-28 13:00
Antal inlägg: 750

INGEN telefonförsäljare får ringa folk som är nixade. Det fick iaf jag lära mig när jag jobbade som telefonförsäljare. Men iofs så är jag ingen expert då jag sa upp mig efter 3 1/2 timme då jag hatar telefonförsäljare själv och då blev det en krock i mitt inre. Sen så kan jag säga att det är många som har problem med NIX registret då dom aldrig blir registrerade trots 10-20 försök!

Vigdir2008-03-28 13:02
Antal inlägg: 3722

Precis som miss_jk säger: Säg till! Jag har NIX:at min telefon sedan flera år. Några gånger har det ringt telefonförsäljare ändå, men säger jag då "Varför ringer du ett nummer som är anmält till NIX-registret?" åker luren på direkt, ofta med en anfådd ursäkt. De två senaste åren har jag inte haft ett enda försäljningssamtal. Hurra, hurra!!!

Snurt2008-03-28 13:02
Antal inlägg: 1304

Det gäller bara i tre år, förnyade det idag. Är du eller har varit kund så får de ringa. Du kan stryka mig från listan och gå på nästa så tjänar du mer.. brukar jag säga till de som ändå ringer,

Zeppelinare - Ej medlem längre2008-03-28 13:04
Antal inlägg: 678

Telefonförsäljare är alltid så jävla påfrestande, fattar inte ett nej utan ska fortsätta pressa på. Man märker i alla fall vad alla våldtäktsmän jobbar med.

ordgrävaren - Ej medlem längre2008-03-28 13:07
Antal inlägg: 1718

Försök sälja era egna gamla saker till försäljaren, jag brukar försöka lura på dem ett par gamla skor jag inte orkat slänga, eller frågar om jag kan ta deras hemnummer och ringa upp när jag inte är upptagen.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-03-28 17:49
Antal inlägg: 706

Ta deras privata telefonnummer och säg att ni ringer upp dem på deras fritid

sejmårr2008-03-28 18:01
Antal inlägg: 843

Jag har en kompis som brukar säga till teleförsäljarna att han är jätteintresserad av deras erbjudanden. Sen ber han dem vänta medan han tar potatisen av spisen eller ngt liknande. Han låter luren ligga och försäljarna väntar o väntar... Inte så snällt, men kul tycker jag!

Vrooom2008-03-28 18:15
Antal inlägg: 87

De enda försäljarna som får kontakta en kund, trots att de finns med i NIX, är de som man redan är kund hos.

DennisPlz2008-03-28 18:18
Antal inlägg: 4031

Inget företag är väl skyldigt att respektera NIX? Det hela bygger väl på frivillighet/eget intresse?

The_Viking2008-03-28 19:57
Antal inlägg: 750

Om jag inte minns helt fel så måste alla företag som säljer via telefon och är med i telefonförsäljarnas riksförbund (eller vad det heter) följa reglerna ang NIX. DVS att alla som är anslutna måste följa NIX annars så blir dom uteslutna men det finns ingenting som är lagstadgat att dom måste följa NIX tror jag utan det är som sagt bara förbundet som bestämmer det.

E Solu - Ej medlem längre2008-03-28 21:08
Antal inlägg: 4715

NIX är ju rätt meningslöst eftersom det inte gäller mobiler. Tacka vet jag kontantkort och ingen registrering av numret någonstans. Då får man vara ifred. :)

y not2008-03-28 21:25
Antal inlägg: 9014

Jag tycker om telefonförsäljare. Är jag på gott humör så brukar jag fråga ut dem om hur de har det och hur de upplever sitt jobb, vad de har för intressen etc. Helst skall de inte få en möjlighet, eller tom glömma bort att framföra sitt ärende.
Är jag på dåligt humör så tycker jag de är utmärkt avreageringsobjekt. Jag tar noll hänsyn till dem då. Det händer då att de tycker jag skall anmäla mig till NIx, men det tycker jag att de är ju de som inte vill prata med mig.
Det är faktiskt roligt att få dem att slänga luren i huvudet.

Har jag inte tid räcker det att säga, tack men jag har inte tid och lägga på.

manilj2008-03-28 21:44
Antal inlägg: 45

Jag tycker Jan Berglins sätt att hämnas på telefonförsäljare är det bästa! Säg att du är lite upptagen just nu, men att du gärna tar personens hemnummer och ringer tillbaka lite senare.. när DU har tid över =)

YamahaJet2008-03-28 21:50
Antal inlägg: 2239

NIX i all ära, men grundarna till registret har kommit fram till slutsatsen att företag inte ska omfattas eftersom det hade störtat hela näringslivet eller så. Privatpersoner skonas åtminstone på förmiddagen, men nu kan de gott och väl ringa kl 08 vilket förstås inte är särskilt kul på ens lediga dagar...Jävlarna är sluga också och börjar ställa massor med frågor om verksamheten innan de kommer till sak, så man kan gott slösa flera minuter i en stressig situation på att klura ut vem det är och vad de vill. Om det emellertid låter som en snygg tjej så brukar jag ändå låtsas vara intresserad ett tag. Däremot begriper jag fortfarande inte hur de, med sina affärsideer och upplägg, lyckas överleva? De här säljarna säljer vad som helst - nån snubbe ringde, presenterade sig och frågade mig om jag kunde transportera 40 ton maskiner till Italien. När jag svarade nej så sa han "nähä, känner du nån som kan det då?". -Jovisst, ring min polare, han ska ändå till Italien i sommar och kan väl ta med sig 40 ton bulldozer i bagaget...

När jag för ca 1½ år sedan tog första klivet in i arbetslivet började även jag liksom många andra ungdomar arbeta som telefonförsäljare, och även om jobbet i sig egentligen sög så kände man sig avlönad med sina 80 kr/h och hade kul varje dag med sina kompisar samtidigt som man hela tiden träffade nya, kul människor i sin egen ålder. Trots att man numera har ett betydligt bekvämare arbetsliv och flerdubblat lönen så är livet flerdubbelt tråkigare istället. Bara nya problem varje dag att handskas med, trista bittra människor och en oändlig jakt på fantasipengar. För varje krona man tjänat är man bitter över att det inte var två, istället för att vara nöjd och spendera dem på något kul som förut...

För övrigt så är det kul med alla som berättar hur de driver med telefonförsäljare - jag stötte på noll stycken sådana under min stolta tid som telefonterrorist...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?