Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 350 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-04-14 19:47 | |
![]() | Att köpa hus Att man ska besikta kåken innan har jag förstått. Är det något mer man ska tänka på när man står inför ett husköp? Är det nån som har några tips så är jag tacksam. | |
| The Bullet | 2008-04-14 19:50 | |
![]() | Kolla de verkliga driftskostnaderna, läget geografiskt (kvällssol, morgonsol m.m). Var noga med att kolla vindsutrymmen o källare/krypgrunder så att inte bakteriella växter har börjat växa m.m... fuktskador m m är ju också viktiga att hitta... annars lycka till! =) | |
| Den_Lyxa | 2008-04-14 19:53 | |
![]() | En himla massa! Men en del saker går inte att förutse, de förstår man först när man bott där ett tag. Man kan hoppas på ärliga säljare och fråga de som bott i huset om störande ljud etc. Läskigt att sova första natten o ett nytt hus och höra något man inte alls var beredd på! | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-14 19:54 | |
![]() | Det är aldrig fel att gå bakåt två ägare och ställa lite frågor. *kan ju iofs vara knepigt om nuvarande ägare haft huset i 25 år, då finns det ju inte riktigt någon mening .. ;)* Mögelhund kostar ca 10.000:- men det kan vara väl värda pengar om man tar i beaktan vad man ger för huset ... | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-14 19:55 | |
![]() | le-lou, det kan vara klokt att förvissa sig om att bostadsmarkaden inte står inför en rejäl nedgång och att räntan inte riskerar att springa iväg :) | |
| tuta | 2008-04-14 19:57 | |
![]() | ett tips e oxo att kika på vad ska renoveras. e de ytligt(tapeter o lite färg här o där)? eller e de grundligt som hela köket, eller stambyte som kostar betydligt mkt mer. allt beror ju på hur gammalt huset e. e de ett gammalt hus kolla till hur uppvärmningen ser ut. el? vedvärmning? olja? dels påverkar de driftkostnaderna men sen om de e gammal kanske de måste bytas ut innom kort... | |
| le-lou | 2008-04-14 20:03 | |
![]() | ordis, hur vet man nåt sånt? Om bostadsmarknaden är på nedgång menar jag ? (helt newbie här) | |
| le-lou | 2008-04-14 20:04 | |
![]() | för övrigt så tar jag era tips på stort allvar :), uppvärmningen och den biten är översedd, och även renoveringsbehovet. Tänkte på sån radonmätning? Gör man det på alla hus, eller får man beställa sånt själv? | |
| dotter | 2008-04-14 20:06 | |
![]() | Jag och min sambo köpte för 10år sedan....först och främst så såg vi bara det underbara huset och uppbyggnaden.Men sedan insåg vi att vi hade inte kollat uppvärmningen.Det var direktel= jättehöga kosnader. Så vi inskaffade en elpump plus braskamin...men det har kostat oss 80 tusen...vill bara ge dejtips....sedan så fixar man tapeterna själv...kolla även när spis ,tvättmaskin, diskmarskin är inköpt.... | |
| dotter | 2008-04-14 20:07 | |
![]() | radonmätningen gör man själv | |
| le-lou | 2008-04-14 20:08 | |
![]() | dotter, ja . Uppvärmningen är inte direkt el, hujamej..det har min mor präntat i mig att inte kika på såna hus alls :). Alla hushållsmaskiner och dylikt är nytt, verkar vara i väldigt fint skick. Kan besiktningsmän se mögel eller behöver man ta dit en hund oavsett vad de säger ? | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-04-14 20:11 | |
![]() | Som köpare av ett mögelhus (jag blev kanonsjuk) råder jag dig/er att ta dit en hund. Se till att ha så mycket på fötter som möjligt, om du/ni nu skulle ha samma otur som jag/vi. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2008-04-14 20:21 | |
![]() | Det beror ju självklart också på var huset ligger finns det kom.va eller är det eget va. Provtryckningar av ev eldstäder. Servitut som belastar fastigheten. Hur ser kommunens planer ut för närområdet. Men framförallt ta did en besiktningsman. Lycka till med husköpet, det är klart att man måste vara beredd på att värdet på huset kan rasa men har man inte köpt för sälja inom en snar framtid så behöver man inte oroa sig. Gör en budget och tänk tanken att det blir 30% dyrare, klarar ni det så är det bara att köra. | |
| le-lou | 2008-04-14 20:23 | |
![]() | men huha...blir det 30 % dyrare så ligger vi risigt till. Shit, nu blev jag nojig. Ska man verkligen tänka 30 %? | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-14 20:32 | |
![]() | Kolla vad för besiktningsmän ni kan hitta. Vi bor i ett mindre samhälle och har inte många att välja mellan, men vi hade fullt förtroende på han som besiktade vårat hus. Besiktningsmannen har ju en försäknring om det är något fel som han borde ha hittat, men inte gjorde (typ, kan inte lagtext). Sedan kan han misstänka tex fukt under en matta (i källaren) men kan inta alltid ta prover efterso det går ut på att göra hål i mattan och stoppa ner en grej som mäter fukten. Han har inte rätt att göra hål i golvet, men kan säga att han misstänker något... sen är det upp till er om ni fortfarande vill köpa huset (för att sedan göra hål i mattan). Provtryckningar av eldstäder och annat som pingiskillen skriver om brukar mäklaren ha uppgifter om... har han inte det så ta och fråga hur det är med braskaminen eller vad det nu är. Och som någon skrev så är ytskiktet (tapeten) lätt att se och en anskrämligt ful sådan kan få en att backa, men om man tänker på kostnad för nya tapeter/färg så är det en petitess... ;-) Mögelhund tycker jag personligen kanske inte alltid behövs, men så har jag inte haft pottränads problem heller.... Fråga besiktningsmannen vad han tycker. Fråga vad han tycker ni behöver kolla mer... Han vet ju vad han ska kolla (grund, vind, tak, fukt.... ledningar osv.....) men fråga så du vet exakt vad som krävs. LYCKA TILL!!! (hoppas vi inte skrämmer dig...;-)) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-14 20:33 | |
![]() | 30% dyrare?!?!?!? Nej, det gjorde vi INTE och det går hur bra som helst!!! Däreot bör man inte gå på säljarens uppgifter om förbrukning.... de kan vara lite skönmålande.... | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2008-04-14 21:13 | |
![]() | Det kan självklart gå hur bra som helst. Vad jag menar med att att man ska tänka +30% är att man kanske vill leva på samma sätt som man gjorde innan man flytta. Det kommer alltid en massa utgifter som man inte har räknat med. Jag glömde en viktig sak när jag skrev mitt förra inlägg, kolla inteckningar på fastigheten. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-14 22:04 | |
![]() | Jag dubblade kalkylen från hemnet och ändå blev den i underkant, speciellt på driften!! Sen tillkom det massa saker som man inte tänkt på riktigt innan man köpte.. Kolla allt som går att kolla och lite till, kryp, lys, känn, lukta, lyft, peta och fråga massa saker till säljaren. Mitt hus såldes av dödsboet, då båda dom gick bort i en bilolycka, så nu har jag ingen att fråga om pannan, ledningar, avloppet och allt annat som strular och som jag inte har en aning om hur och var det är draget!! Vad är det för uppvärming och hur stort är det ?? Om man får vara nyfiken... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-14 22:31 | |
![]() | Oj, jäklar... Vi räknade upp lite då det var ett par i åttio-års ålder som vi köpte huset av och vi var något fler än dom två... Men det gick ganska bra att göra en kalkyl och det har än så länge gått bra, men så har vi inte eldat olja mer än att vi tömde tanken och sedan plockade vi bort den. Nu eldar vi med ved (har en el/olja/ved-panna) och det blir billigt och bra... dock jobbigt. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-14 22:39 | |
![]() | Jag kör olja/ved/pellets. Eftersom jag bor borta i veckorna när jag jobbar så blir det olja då, sedan ved dom dagarna jag är hemma, oftast fre-sön.. Pellets kör jag på sommaren när det är för varmt att stå och hugga ved hela dagarna =) Elvärme går bort helt då jag inte är miljonär, ännu =) | |