Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 836 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Schackrutor | 2005-12-29 12:01 | |
![]() | Godaste chokladen Har just nu otroligt tråkigt och såg att det låg chokladpapper i papperskorgen, och blev väldigt sugen på något chokladaktigt.. Någon som har ett tips på något gott, antingen något som finns att köpa, eller något recept? | |
| nina73 - Ej medlem längre | 2005-12-29 12:18 | |
![]() | godaste chokladen, är helt klart dom med ca 70% kakao =) å man behöver inte äte så många bitar, för att man ska känna sig nöjd. | |
| Vigdir | 2005-12-29 12:30 | |
![]() | Var på chokladprovning i tisdags, och lärde mig massor! Det räcker inte med hög kakaohalt, kolla innehållsförteckningen. Rekommenderar Lindts, Galler, Michel Cluizel och Valrhona. Valrhona har en utsökt mjölkchoklad, något jag aldrig trodde jag skulle äta igen. Men det är klart, den har 40% kakaohalt... Vill du göra något enkelt, snabbt och gott själv, koka Billig chokladgodis: 1 dl sirap 3 dl socker 100 gr margarin Koka upp och låt sedan koka på svag värme till kulprov. Rör relativt ofta. Blanda ner 2 msk kakao när massan är färdig. Häll antingen i knäckformar eller på smord plåt. Enkelt och gott. | |
| Skumgodis - Ej medlem längre | 2005-12-29 12:33 | |
![]() | Jag blir sjuk av choklad...Ibland räcker det med en liten sådan där "choladgrej" i en presentask. En Japp gör mig jätteyr... Tack och lov klarar jag i alla fall att äga GB-sandwich! PS! Vad är kulprov? Kollar man om det går att göra en kula? | |
| Vigdir | 2005-12-29 13:05 | |
![]() | Jepp! Man häller några droppar av karamellsmeten i litet kallt vatten (ett kaffefat är utmärkt för detta ändamål). Om smeten går att forma till en kula, en hyfsat fast sådan, är godiset klart. Samma procedur som med knäck, alltså. Hmmm... jag har intressanta godisrecept utan choklad också, om det är någon som önskar. | |
| Skumgodis - Ej medlem längre | 2005-12-29 13:23 | |
![]() | (Man kan inte göra blå bumlingar hemma...:-( ) | |
| IMO - Ej medlem längre | 2005-12-29 13:23 | |
![]() | Mörk Chokladtryffel cirka 40 kulor 250 g mörk choklad (med hög kakaohalt) 1 dl Vispgrädde 1/2 dl florsocker (eller honung) 50 g osaltat Svenskt Smör 1 msk Crème Fraiche cirka 1 dl kakaopulver (att rulla tryffeln i) Finhacka chokladen. Koka upp grädde och socker/honung. Häll det över chokladen och rör tills tryffelmassan är slät. Tillsätt smör och crème fraiche och rör tills det blandat sig. Bred ut massan på fat eller tallrik och kyl över natten. Ta upp tryffeln med hjälp av en tesked och forma kulor. Rulla kulorna i kakao och förvara dem svalt. | |
| IMO - Ej medlem längre | 2005-12-29 13:27 | |
![]() | www.chokladsajten.com/ | |
| Schackrutor | 2005-12-29 21:48 | |
![]() | vigdir. berätta gärna om de andra recepten också. Och IMO tack för sajten. :) | |
| Mercedes | 2005-12-30 12:47 | |
![]() | Neeej varför börja skriva om choklad..blev så snål och såg att favoritchokladen var def. slut! Måste åka till Lidl och köpa dera Edel Rahm med hasselnötter. Mums va gott! | |
| nina73 - Ej medlem längre | 2005-12-30 17:16 | |
![]() | Självklart Vigdir, ska det vara bästa märket på chokladen åxå.. Kan rekomendera Valrhonas kakao !! | |
| IMO - Ej medlem längre | 2005-12-30 18:49 | |
![]() | såliteså Scackrutor! Visst är det facinerande att det finns recept på både förrätter och varmrätter med choklad? Hade innan hårddiskraschen även en massa spännande recept med cocacola samt pelargon. Inte lyckats söka igen dem dock så ifall någon har några såna länkar, mejla gärna mig! | |
| ojjojj | 2006-04-19 15:49 | |
![]() | hittade en gammal tråd.. oj så gott dessa recept lät... mera tack *slickar mig om munnen | |
| Emmef - Ej medlem längre | 2006-04-19 18:07 | |
![]() | Är inne i en tryffelperiod , har ett grundrecept som jag sen varierar efter tycke. 1dl grädde, 200g choklad, 25-50g smör ( gärna extra saltat) koka upp grädden och smör, när det precis kokat upp tar du bort den fr plattan o rör i den hackade chokladen. Smaksättning : ½ finhackad röd chili 2-3tsk neskaffepulver(kokas med grädden) 1mixad dubbeldajm Baileys efter tycke o smak :P ca 1dl ohoy kolasås (kokas med grädden) mixade hallon+ en skvätt konjak listan kan göras längre..:) Låt smeten stelna, rulla sen kulor, frys ner, när de är frysta doppa dem i smält choklad :) | |
| Emmef - Ej medlem längre | 2006-04-19 18:07 | |
![]() | Hmm ska kanske förtydliga mig, man väljer EN av smaksättningarna :)) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2006-04-19 22:23 | |
![]() | Började precis fundera.... Vart många ingredienser.... ;-) Gör själv Wienernougat till jul. Sååååå lätt att göra och sååååå uppskattat. Alla tror det är skitsvårt och jag säger ju inte emot ;-) Gillar Choklate chip cookies med vit choklad i, men det är kakor... Tryffel går att göra med bara grädde och mörk choklad. Så mycket enklare... | |
| IMO - Ej medlem längre | 2006-04-19 22:26 | |
![]() | men, mamman... RECEPET DÅ? ;-) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2006-04-19 22:43 | |
![]() | F'låt IMO! Wienernougat 250g nougat 125g mörk choklad (inte FÖR mörk) 100g flagad mandel (rostas lätt i torr stekpanna) Smält nougat och häll i finhackad choklad. Rör tills allt smält och blandats. Rör i mandeln Häll i bakplåtspappersklädd form Kyl! Skär i rutor och servera! Lätt va? Tryffel 100g mörk choklad (70% typ) 1dl grädde 1/2 dl florsocker (om man vill) Hacka chokladen Koka upp grädde och ev socker. Rör i chokladen och rör till allt är smält och smeten är jämn. Låt svalna. Gör kulor med varmt kuljärn eller tesked. Kyl! Smält choklad och doppa kulorna i och/eller rulla i cacao eller florsocker | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2006-04-20 05:01 | |
![]() | Jag är storförbrukare av Marabou Mjölkchoklad 200g kakor. Mer fett (32g per 100g) än kakao (30%), javisst, men jag blir aldrig trött på den. | |
| nina73 - Ej medlem längre | 2006-04-20 20:33 | |
![]() | schweizernöt *L* | |