Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 365 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-04-15 13:48 | |
![]() | Trojaner och worms Min dator har blivit attackerad med mängder av virus, det har gjort att datorn segar, beter sig märkligt och Internet explorer kan inte öppnas - det kommer upp ngn annan sida istället för IE. Jag har köpt Norton AntiVirus nu, men det går inte att installera den :( Kan det bero på angreppen? Jag har avinstallerat alla forna Norton-komponenter och tycker att jag i allt övrigt följt anvisningarna...men det går helt enkelt inte. Jag vet inte vad jag ska göra för att få bort dem... kanske ngn av er vet? Om man inte kan ta bort virus med Antivirusprogram, utan bara skydda datorn från ev. senare angrepp...hur i alla sin dar får man då bort de som finns här nu? | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 13:52 | |
![]() | Norton är ett av de värsta angreppen man kan få. Ladda ner gratisversionen av Esets Antivirus www.eset.com/ istället | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-04-15 13:52 | |
![]() | Alla virus och trojaner uppför sig olika. Det smidigaste är att bara rensa disken och installera om windows (eller vad du nu använder för OS), men man brukar ju ha saker man inte vill bli av med på datorn, så då får man, om man har god datorvana, lösa det hela genom att ta reda på information om det viruset du har, och läsa sig till hur man blir av med det, alternativt lämna in datorn på service, eller ringa en vän (slöseri med livlina dock). | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-04-15 13:52 | |
![]() | Det där blev en lång mening! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:01 | |
![]() | Lång ja. Men bra råd. Detta påminner mig om hur frusterande windows är och varför jag bytte os.. | |
| emmylicious | 2008-04-15 14:01 | |
![]() | Håller med nattravn, ominstallera hela Windows. Spara ner allt i datorn du vill ha kvar. Bilder, musik och sånt. Det brukar sällan innehålla några virus. Program går alltid att installera om. Sen skaffar du något bättre än Norton Antivirus, för det segar ner datorn det med. (Har man Nordea som bank kan man få Norman Internet Security gratis, står mer om detta på deras hemsida. Mycket bra program enligt mig.) | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:02 | |
![]() | tack för svaren...men jag har så oändligt många - typ 70 stycken, vilket känns lite besvärande om man blir tvungen att lära sig om allihopa. angående gratisversioner, så har jag försökt, men fått höra att shareware inte fungerar på denna typ av virus. Det enda jag får reda på är att jag har en jädra massa infektioner - men gratisversionerna kan inte lösa problemet. Norton - jag har alltså kastat ut 600 spänn på skit? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:03 | |
![]() | Synd att inget antivirus är eg bra, alla släpper de igenom skit. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:05 | |
![]() | Ngn som kan ge en jättesnabb förklaring på hur man rensar disken innan man installerar om windows? Jag har sparat allt viktigt på annan disk. OCH - ska jag alltså strunta i att installera Norton sen menar några av er? | |
| y not | 2008-04-15 14:06 | |
![]() | Ubuntu | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:09 | |
![]() | uisge beatha: Allt du behöver göra är att lägga i windowsskivan i cd-läsaren, sen starta om datorn, så väljer du bara "formatera" i skivmenyn, och sen andra omstarten installerar du om windows. Förutsatt att du inte har en olaglig kopia av Windows. Då vet jag inte hur man går tillväga, för jag har aldrig testat installera en sådan. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:09 | |
![]() | ..Okej - och Ubuntu är? virusprogram? webbläsare? afrikansk folkstam? Jag har alltså inget som helst hum om ingen förklaring ges :( | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:10 | |
![]() | uisge beatha, Gå tillbaka med Norton och be att få pengarna tillbaka. Sen bör du som många föreslår installera om windows. Här är en guide som verkar skaplig: www.winsupersite.com..._c lean.asp | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:10 | |
![]() | Hämta spyware program,,eller leta på namnet på viruset som ditt antivirusprogram varnar för och googla det,,,då brukar man hitta olika småprogram som kan ta bort just det viruset | |
| y not | 2008-04-15 14:12 | |
![]() | ubuntu-se.org/drupal/ | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:12 | |
![]() | Aha - skrider till verket. Tack så jättemycket. Windows is going down... | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:13 | |
![]() | uisge beatha: Ubuntu är alternativ till Windows med mindre virusproblem, och inte så lämpligt om man inte har lust att lära sig något nytt. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:14 | |
![]() | uisge beatha, ubuntu är en version av linux och inte värd att slösa tid på i de flesta fall. Skulle du vilja byta till linux kan jag rekommendera Sabayon som till skillnad från nya ubuntu faktiskt fungerar som det ska. Rekommendationen är dock att installera windows och att göra det ordentligt. En annan bra idé kan vara att dela upp din hårddisk i flear bitar (så kallad partitionering) så att du slipper kopiera alla saker du vill spara till externa diskar eller skivor. Partitionering kan göras medan du installerar windows, läs om hur här: support.microsoft.co.../k b/313348 Hoppas det går bra, och skulle allt braka ihop så kan det vara klokt att ladda ner en så kallad "live-skiva" av ett annat operativsystem (sabayon eller ubuntu linux är två möjliga) så att du kan logga in igen och be om ytterligare hjälp. Lycka till nu :) | |
| y not | 2008-04-15 14:23 | |
![]() | Jag känner faktiskt inte till Sabayon. Min hårddisk kraschade i sommras och jag var less på windows och tyckte det var et utmärkt tillfälle att byta till Linux. Jag blev rekomenderad Ubuntu och det har fungerat i det närmsta helt smärtfritt. Hjälp som man kan få på ubuntuforum och deras faddersystem har också hjälpt mig när jag inte klarat det själv. För mig är alltså den största vinsten att inte vara beroende av windows med vad dt kostar i pengar eller piratkopior. Dessutom har jag inga virusprogram och har inga problem allas med den delen. Sen vad det gäller programmeringsmöjligheter och användarvänligeht och vilken som är bäst känns den diskussionen ungefär som den om volvo eller saab, beatels eller rollingstones, alltså mer en smaksak en reella kvaliteter. De största problemen är kompabiliteten. Och då inte att jag har svårt att läsa några format utan tvärtom att jag måste tänka på att spara ner i windowsformat om jag skall skicka filer. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-15 14:42 | |
![]() | Me tycker Ubuntu funkar finfint. | |