Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 153 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Syrran82 | 2005-12-29 14:56 | |
![]() | Förhållanden Alltid lika spännande är det att diskutera. Vart kan man hitta mer komplexa, problematiska och...helt enkelt underbara känslor än i ett förhållande med någon man älskar? Frågan är om alla förhållanden bygger på kärlek. Visst, det kan man önska. Men beroenden, makt, rädsla för förändring, vanemönster med mera kan många gånger göra att man stannar, utan att kärleken egentligen lever kvar... Så, därför vill jag veta: Vilka är de viktigaste ingredienserna i ett lyckligt, bra och kärleksfullt förhållande och varför? | |
| Skumgodis - Ej medlem längre | 2005-12-29 15:11 | |
![]() | Det viktigaste när man ser på andras förhållande tror jag är att komma ihåg att hur lyckan formas kan vara så olika. I övrigt att bejaka det man gillar, och att de ska vara lika självklart som det motsatta gällande det man inte gillar. Att vara ärliga mot varandra. För min egen del är det också viktigt att vi delar vissa grundläggande värderingar. Det sistnämnda inte minst för att jag gillar att diskutera. "Idealet" för mig är att vi har några gemensamma intressen men också egna och de sistnämnda ska vi även kunna ägna oss åt utan att det alltid ska ske i varandras sällskap. Jag vill ha "motstånd", inspiration, feedback med mera i ett förhållande. Sedan är jag också av den åsikten att det inte behöver vara ett "klassiskt kärleksförhållande" för att båda ska vara lyckliga och trivas. | |
| Bao | 2005-12-29 15:33 | |
![]() | Jag tycker att det viktigaste är att man alltid försöker vara medveten om orsaken till sina egna val och handlingar. Ibland tror man, eller försöker intala sig att man är osjälvisk, trots att man egentligen är självisk. Handlar man själviskt i förhållande till sin partner uppstår oundvikligen problem och konflikter. Det är alltså bara att försöka växa själv som person, mogna och ta ansvar. Sen måste man låta den andre att växa i sin egen takt. Att tvinga någon att bära ansvar som den inte förmår är också en egoistisk handling! Jag är lyckligt gift sen nästan fem år nu och vi har mycket sällan konflikter. Det handlar bara om att två människor försöker ha självinsikt och se till den andres bästa. Dessutom - ta små saker som små saker - det allra mesta är värdelöst om man jämför med den andre personens välmående! småaktighet är inte bara egoistiskt utan dumt och barnsligt. Nu blir säkert en del sura, men jag måste säga att om du och din partner bråkar mycket, så måste du först se till din egen del av skulden - ingen rök utan eld brukar man säga, men jag tror snarare att det är så att elden dör ut om man själv inte lägger ved på brasan. | |
| lelou - Ej medlem längre | 2005-12-29 15:34 | |
![]() | Kommunikation (lägger in ett förbehåll här: dock inte att "prata sönder minsta detalj"), passion och att inte vara rädda för att ta konflikter. Ett eget liv, egna intressen är viktigt. Att inte se två som en och samma person konstant, utan acceptera att man är olika och kanske inte alltid vill samma sak trots att man delar kärleken. Till sist: HUMOR och att ha kul ihop, i och utanför sängen ! | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2005-12-29 15:55 | |
![]() | Klyshor är viktigt! | |
| Syrran82 | 2005-12-29 16:22 | |
![]() | Hur menar du då? | |
| Skumgodis - Ej medlem längre | 2005-12-29 16:32 | |
![]() | *ler åt eurythmecs sarkasm där* | |
| odin - Administratör | 2005-12-29 20:05 | |
![]() | Tror väldigt många fortfarande är tillsammans för att man är rädd för att vara ensam, och för att närhet är väldigt beroendeframkallande. Vad är roligast? Att krama någon man kanske tycker om lite sådär, eller ingen alls ;P, that's my five cents | |
| tsarraz - Spelvärd/Forumvärd | 2005-12-29 20:44 | |
![]() | Krama ingen alls är rätt trist! | |
| Lalita | 2005-12-29 21:59 | |
![]() | Odin har obehagligt rätt, tyvärr. Men vad trist livet vore utan kärleken och dess problem ;) | |
| Bao | 2005-12-29 22:15 | |
![]() | Odin, du har så rätt! Men att stanna i ett förhållande som inte funkar är mycket själviskt. Tycker man ska låta partnern gå vidare och hitta någon som är mer rätt än man själv kan vara! Lalita - problem är till för att bemästra. Så växer kärleken. Eurythmic - Du glömde floskler ;) | |
| eurythmech - Ej medlem längre | 2005-12-29 22:38 | |
![]() | Tack, Bao | |
| SämstpåBeta | 2008-11-13 06:21 | |
![]() | Finns där ingen respekt, så förhållandet uppbyggd på fel premisser. Sedan är det ju bra om sexet funkar också. Mycket skoj behövs, i form av tokigheter med varandra och göra lite galna och romantiska upptåg. Att partner känner sig attraktiv även då hon snorar och har hög feber. Att vara uppmärksam på att vardagen inte bär iväg och blir slentrianmässig. Säga ofta att "jag älskar dig" och mena det varje gång. Kunna ta emot när den andre faller och våga släppa sin stolthet och vissa att man är och behöver vara lite sårbar ibland. Lösa konflikter, inte undvika dem.......osv osv osv. Förhållandet förändras hela tiden, man blir äldre med varandra och olika prioriteringar kommer och går. Det kan vara barnen, hundarna, varandra osv. Men det viktiga är att uppdatera och uppgradera förhållandet hela tiden. Vi har en tonårsdotter som om några år flyger ut. Då blir ju vi viktigaste i vårt hem. Då ska vi hela tiden utgå från oss själva, svårare än man kan tro faktiskt! | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:19 | |
![]() | en sak som garanterat dödar förhållandet iaf är sjuklig svartsjuka. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:32 | |
![]() | Var det den som fick dig att ta bort din bild så sätt genast tillbaka den. :) | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:35 | |
![]() | var det till mig? : ) och om det var det; jo, en bild är på gång.. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:42 | |
![]() | Jo, det var till dig...:) Vet att svartsjuka kan ta sig märkliga uttryck nämligen. Om du nu levde i en sådan situation nu. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:50 | |
![]() | Alldeles för länge. Tyvärr. Men jag har mig själv att skylla, som inte gick ur det tidigare. Men nu så ska jag inte upprepa samma misstag igen : ) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-13 08:53 | |
![]() | Vet hur det är... | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-11-13 09:42 | |
![]() | Men för att säga något som jag tror att ett bra förhållande borde innehålla, så är det en väldigt stor dos väldigt varma känslor från bägge håll. Att man är hänsynsfull och respektfull från bägge håll. Att båda vill få ut ungefär samma saker ur förhållandet. Och att båda gör saker för att förhållandet ska fortsätta vara bra, att man medvetet anstränger sig och inte tror att allt bara ska funka bra automatiskt, som det gjorde i början av förhållandet, när man var nykär. | |