Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 764 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Schatzi | 2008-04-16 11:22 | |
![]() | Forum: Vett och etikett Istället för att klanka ner på vissa personers sätt att argumentera kan man sakligt eller inte så sakligt framföra sin egen åsikt om "ämnet" i frågan. Att angripa ett inlägg på personlig nivå eller påpeka rättstavning, särskrivning, grammatik osv. har aldrig med själva "ämnet" till diskussionen att göra. Men att argumentera emot ett inlägg ser jag som en grundpelare till vad ett forum är för något. Här framför och argumenterar eller debatterar vi olika saker och alla har rätt till sin egen åsikt om ämnet ifrågan oavsett om den är barnslig, allvarlig, osaklig, oseriös eller något annat. Personer som argumenterar behöver inte nervärdera en annan människas åsikt med att säga att den är "barnslig" istället borde man helt enkelt kommentera vad inlägget handlar om. Att den uppfattas som "barnslig" eller "oseriös" av dig betyder inte att den uppfattas så av alla andra. Vad tycker du är god vett och etikett i ett duskussions forum? Jag vill gärna att ni håller er till ämnet och inte börjar med personangrepp om vilken person gör vad, för detta finns det andra trådar. | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-04-16 11:32 | |
![]() | Att man tar hänsyn till andra, är god etikett. Seriöst eller inte? Vem är jag att bedöma det? Det kan ligga en tanke bakom det som verkar oseriöst... | |
| Schatzi | 2008-04-16 11:44 | |
![]() | Exact vad jag tycker att man ska respektera andra männisors åsiker oavsett om man gillar den eller inte :) | |
| Brittson | 2008-04-16 12:07 | |
![]() | Självklart ska man respektera andra människors åsikter oavsett om man håller med eller inte. Dock har jag lättare att ta ett välskrivet och välformulerat inlägg på allvar än ett som är fullt av stavfel och särskrivningar. | |
| Vigdir | 2008-04-16 12:19 | |
![]() | En forumregel jag skulle vilja se mer respekterad är att hålla de seriösa ämnena till "Seriöst", och mer lekfulla/lättsamma ämnen under "Snack". Då tror jag dessutom det blir lättare att ta seriöst menade inlägg på allvar - i "snack-tråden" får man ju tramsa och leka. | |
| Schatzi | 2008-04-16 12:33 | |
![]() | Brittson: du får gärna ta mer välformulerade eller välskrivna inlägg mer eller mindre seriöst. Att alla inte kan skriva grammatiskt korrekt gör inte inlägget mer oseriöst än ett som är grammatiskt korrekt även om det lätt kan tas som det av andra människor (vad jag tycker). Vad jag menade med mitt inlägg om det svenska språket var att vissa gärna argumenterar med " du skrev ordet välta med två t" eller "vilket löjligt inlägg av dig". Dessa påstående är säkert sanna i någon mening men är väldigt uppenbara, har ingenting med en diskussion att göra och har ingen relevans till ämnet som tråden är skapad för. Att man kan ventilera sig både som seriös och som oseriös. Det är vad gör ett forum till vad det är i mitt tycke. | |
| vulcan | 2008-04-16 12:36 | |
![]() | Är det så självklart att alla åsikter måste "respekteras"? Respekterar du åsikten att det är okej att bränna små barn levande om de tillhör "fel" folkslag t ex? Drastiskt exempel visserligen - men nog tycker jag att man ibland även i forum ser saker som är så uppåt väggarna dumt och/eller illa underbyggt att jag förbehåller mig rättigheten att inte respektera det ett enda dugg. I övrigt ligger det mycket i det du skriver, även om jag är rädd att det inte kommer att betyda att det plötsligt blir gullegull för hela slanten i forumet :) | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-16 12:38 | |
![]() | Men Vulcan! Jag gillar dina inlägg och kan här bara hålla med i Vulcans inlägg. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-16 12:44 | |
![]() | Fast även om det är en "konstig" åsikt så bör den respekteras. För vem ska bedöma om åsikten är konstig? I slutändan kan det då bli så att ingenting respekteras eftersom alla tycker olika om vad som är konstigt. Hängde ni med? | |
| Schatzi | 2008-04-16 12:47 | |
![]() | Vulcan: För mig betyder respekt inte att jag håller med, kanske är respekt fel ord att andvända av mig. Jag kan inte tvinga någon att tro på vad jag tror och måste "respektera" att människan har en annan åsikt än vad jag har, detta betyder inte att jag håller med och jag kan också motargumentera eller tycka illa om åsikten denna person har. Jag vet att det inte kommer att bli gulligull här :) men kanske roligt att se om det kan ha en pytte liten verkan.. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-16 12:55 | |
![]() | Ta denna tråden som exempel: www.betapet.se/forum...ea did=9413 Även om de flesta tycker att det är knasigt det som ts skriver så bör man väl ändå respektera det hon tycker. Att då börja attackera personen och kasta skit för att man inte håller med är inte kul. | |
| vulcan | 2008-04-16 12:59 | |
![]() | zimba: jo då. Och jag håller med dig åtminstone på det sättet att man bör försöka ta reda på varför folk tycker som de gör och vilka grundvärderingar som ligger bakom. De flesta människor är hyggliga och vill andra väl. Men det finns folk som är hatiska och aggressiva och bildar sina åsikter utifrån förakt för andra och en övertygelse om att man själv har rätt att göra vad man vill mot andra. Det var såna jag tänkte på i exemplet ovan. Särskilt illa är det med folk som är tillräckligt intelligenta och pålästa för att begripa bättre. Varför ska jag "respektera" den där jävla Jan Myrdal t ex när han sitter och försvarar morden av fredliga studenter på himmelska fridens torg? Sen finns det ju också en slags intellektuell respekt som jag förbehåller mig rätten till. En person framför 10 argument för en teori och jag visar att 8 är direkt felaktiga och 2 är mycket tveksamma. Om samma person utan att kommentera eller komma med motargument ändå vidhåller sin teori så förstår jag inte varför jag skulle "respektera" hans sätt att bilda sina åsikter eller sätt att argumentera (eller snarare inte argumentera alls). Den bygger ju inte på någonting alls då! Eller så struntar vederbörande i sakargument och respekterar därmed inte sin motpart i diskussionen. | |
| vulcan | 2008-04-16 13:02 | |
![]() | HannaM: Nej - jag tvingar inte på folk mina åsikter heller. Men jag tycker inte att respektera känns som rätt ord för det. Jag respekterar rätten att föra fram vad man tycker (Vilket tyvärr ofta vantolkas som rätten att få föra fram det utan att bli emotsagd eller att andra måste hjälpa en att göra åsikterna synliga). Det som förs fram behöver jag dock inte respektera det minsta lilla. Även om man enligt ovan ändå bör vara försiktig med att döma ut andra för lättvindigt. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:06 | |
![]() | Kollade lite extra på just den tråden nu och de första tre sidorna tycker jag mest det är ts som har "dåligt" ordalag "fet kossa" osv. De/vi andra framför våra åsikter och uttrycker att vi inte tycker som henne (förutom dvd då)... Nu skulle inte denna tråd handla om det utan om respekt i största allmänhet. Ironi är jag jätteförtjust i, men det syns ju inte när man skriver så... då får man slänga in en smajli eller skriva "ironi"... Jag har hittat vissa som är lika intresserad av att vara lite ironisk i vissa trådar.. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:16 | |
![]() | Mamman, jag håller med om att ts hade dåligt ordalag såsom "fet kossa" osv. Men hon skriver allmänt om vad hon tycker, pekar inte ut någon särskild. Medan en hel del andra i tråden kastar skit på henne för att hon tycker som hon gör. Det tycker jag är en viss skillnad. Jag håller inte med henne men för det behöver man inte "attackera" henne. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:18 | |
![]() | Nej, det har du rätt i. Att önska henne både det ena och andra är väl inte det bästa, men jag tycker faktiskt hon har byggt upp bra mycket själv med sitt ordalag och sin totala brist på respekt | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:18 | |
![]() | En person framför 10 argument för en teori och jag visar att 8 är direkt felaktiga och 2 är mycket tveksamma. Här sitter alltså du med det rätta svaret Vulcan? Det är där det krockar mellan oss tyvärr. Jag hade gärna fortsatt att diskutera om 9/11 men det var punkt där enligt dig. Du litar på de experter som du har förtroende för och det respekterar jag. Men om jag inte litar på dem gör det mig till en lite kille i för stor kropp då? Orkar inte fjanta runt det här problemet längre eftersom denna kloka karl inte kan se vad jag menar utan att bli oförskämd. Förstå mig rätt nu utan att bli sur Vulcan. | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:19 | |
![]() | jag håller med zimba. jag fick en hel del skit också, genom att jag tyckte likadant. Väldigt tråkigt...jag va tydligen empatilös.. sen drog även någon in att jag är ju moderat..så de hör ju ihop.. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:28 | |
![]() | mamman, det ligger så klart mycket i det du säger. Vill man ha respekt får man visa respekt. Känner bara att det blev inte bättre för att alla föll ner till hennes nivå.. dvb, jag tror att det helt enkelt tog skruv där igår bland alla "kvinns" ;) | |
| dVb - Ej medlem längre | 2008-04-16 13:29 | |
![]() | haha, kanske zimba.. fast jag looovar, jag är inte så puckad som många vill få mig att framstå ;) jag trampade väl på en öm tå.. | |