Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 270 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:02 | |
![]() | Respekt Ska man respektera alla åsikter eller bara vissa åsikter? Vi var inne på frågan i en annan tråd men vi fick inte fortsätta diskussionen där och det respekterar jag. Ett inlägg som gjordes var följande: "Är det så självklart att alla åsikter måste "respekteras"? Respekterar du åsikten att det är okej att bränna små barn levande om de tillhör "fel" folkslag t ex? Drastiskt exempel visserligen - men nog tycker jag att man ibland även i forum ser saker som är så uppåt väggarna dumt och/eller illa underbyggt att jag förbehåller mig rättigheten att inte respektera det ett enda dugg." Svaret där blev: "Fast även om det är en "konstig" åsikt så bör den respekteras. För vem ska bedöma om åsikten är konstig? I slutändan kan det då bli så att ingenting respekteras eftersom alla tycker olika om vad som är konstigt. Hängde ni med? " Även om en åsikt inte är "bevisbar" med någon länk som stödjer din åsikt, ska den då sållas bort som en idiotisk åsikt och inte respekteras? Ja vad tycker ni? | |
| kartoffel | 2008-04-16 15:04 | |
![]() | Respekterat idag kan vara förkastat imorgon. | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:05 | |
![]() | Ingen åsikt ska respekteras, slutar man ifrågasätta så blir det som i Nazityskland eller Sovjetunionen. | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:05 | |
![]() | Håller med den som skrev det första exempelinlägget. Ergo: Jag respekterar din rätt att framlägga din åsikt, men jag förbehåller mig rätten att inte respektera själva åsikten. | |
| vulcan | 2008-04-16 15:07 | |
![]() | åh herregud så överens vi är (jag="den"), det här hade kunnat bli gruppkram på söndag mellan oss tre, om inte -Prolle- dessvärre hoppat av (tvingats hoppa av?) söndagsskrabblet :) | |
| barbi | 2008-04-16 15:07 | |
![]() | håller me.... Jag respekterar din rätt att framlägga din åsikt, men jag förbehåller mig rätten att inte respektera själva åsikten. | |
| -Proletären- - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:16 | |
![]() | "åh herregud så överens vi är (jag="den"), det här hade kunnat bli gruppkram på söndag mellan oss tre, om inte -Prolle- dessvärre hoppat av (tvingats hoppa av?) söndagsskrabblet :)" Jag hade gärna deltagit i en gruppkram men jag var tvungen att avanmäla mig från söndagsscrabblet av pekuniära anledningar. | |
| Schatzi | 2008-04-16 15:23 | |
![]() | "Respekt Ska man respektera alla åsikter eller bara vissa åsikter? Vi var inne på frågan i en annan tråd men vi fick inte fortsätta diskussionen där och det respekterar jag." Vilken tråd var du inne i då? I min tråd är det detta vad vi har diskuterat, det enda jag motsatte mig emot var att man drog in enskilda personer som exempel och där med inte diskuterar vad tråden handlar om utan man diskuterar en viss person som finns i en helt annan tråd och inte kan försvara sig MvH andra trådskaparen | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-04-16 15:36 | |
![]() | Vulcan: Nämen, attans också. Det hade varit något att skriva hem till mamma om. | |
| Minta | 2008-04-16 16:30 | |
![]() | Åsikter måste ventileras, men man behöver inte alltid respektera dem om de står starkt i strid mot ens egna värderingar anser jag. Dilemmat är att man ofta har svårt att skilja på sak och person och nedsättande omdömen, anspelningar på den andres bristande intelligens och andra "knep" för att "förringa" den andra förekommer. Dessa vad jag ser vanliga knep att ta upp motståndarens förment "låga" intelligens är inte ett riktigt argument anser jag och tyvärr alltför vanligt. Jag ser det snarare som brist på verkliga argument. | |
| Bergarn1 | 2008-04-16 16:43 | |
![]() | -Proletären-: Det är som lite skillnad på att respektera en åsikt och att ifrågasätta den. Varför inte både respektera den och ifrågasätta? Nazityskland respekterade inte åsikter hos de som var emot kriget.... du förstår vart jag vill komma va? Vem bestämmer vilka åsikter som inte skall respekteras? Vem bestämmer vilka som får föröka sig? Staten bestämde att tvångssterilisering skulle ske folk med downs syndrom. Är det rätt enligt dagens norm? Skulle staten bestämma vilka åsikter som inte skall respekteras så anser jag att det är samma princip. Så länge åsikterna inte går över till handling och skadar någon så tycker jag åsikter skall vara fria. | |
| snusmumrikan - Ej medlem längre | 2008-04-16 16:44 | |
![]() | respektera måste man göra, men inte tolerera | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 16:49 | |
![]() | zimba, Rätten att ha och få uttrycka en åsikt ska alltid respekteras. Men det betyder inte att man måste hålla med om åsikten eller avhålla sig från att säge emot. Tvärtom så är ju grunden till vår frihet vår frihet att säga emot varandra och på så sätt driva tankarna framåt. Bergarn1, "Vem bestämmer vilka åsikter som inte skall respekteras?" •Det gör du "Vem bestämmer vilka som får föröka sig?" •Det gör de som förökar sig, eller avstår "Så länge åsikterna inte går över till handling och skadar någon så tycker jag åsikter skall vara fria." •Tyvärr skulle det betyda att ingen fick göra någonting. Så länge handlingen inte bryter mot någon av de lagar vi tillsammans satt upp så bör även handlingar respekteras. I vissa fall bör även handlingar som går utanför lagen respekteras, exempelvis när lagen saknar stöd hos de som förväntas lyda den. | |
| snusmumrikan - Ej medlem längre | 2008-04-16 16:52 | |
![]() | ordvältaren, du är klok... | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-16 16:54 | |
![]() | snusmumrikan, en av tre... tyvärr | |
| snusmumrikan - Ej medlem längre | 2008-04-16 17:21 | |
![]() | inte illa... | |
| vulcan | 2008-04-16 19:16 | |
![]() | Ursäkta, det här är helt off topic nästan, men jag kom att tänka på den här apropå betydelsen av ordet Respekt. En av Killinggängets roligaste tycker jag... :) www.youtube.com/watc...Ml 7kr-eurc | |
| UffeUppsala - Ej medlem längre | 2008-04-16 20:05 | |
![]() | Killinggänget är riktigt bra på att träffa rätt | |
| Bergarn1 | 2008-04-16 20:12 | |
![]() | ordvältaren: "Det gör du" Visst betsämmer jag vilka åsikter jag vill respektera, men det betyder fortfarande inte att jag får hindra någon att ha en egen åsikt. "Det gör de som förökar sig, eller avstår" Ja, men det var inte den generella (lagstadgade) normen i sverige mellan 34-75. Det jag ville komma fram till att lagstadgade inskränkningar i yttrandefrihets-grundlage n vore helt befängt, eftersom normer ändras över tid. Kan folk inte säga/tycka vad de vill (så länge det inte inskränker på hets mot folkgrupp osv osv) så är det inte en demokrati. Sen kan man diskutera vart gränsen går vid hets mot folkgrupp, men det tänker jag itne ge mig in på. " I vissa fall bör även handlingar som går utanför lagen respekteras, exempelvis när lagen saknar stöd hos de som förväntas lyda den." I sverige är det inte motiverat att bryta mot lagen för att få fram sin åsikt. Vi har en väl fungerande demokrati och har inget behov av att gå någon annan väg än den lagliga. Men visst är det lite roligt när tonåringarna försöker bryta sig in i vårt labb och slår sönder våra datorer för att de vill "rädda mössen". Synd bara om dem som har tagit hand om sina alzheimersdementa föräldrar i 4 år och hellre ser ett par möss dö än att se sin mor glömma bort vad en gaffel är. | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-17 11:07 | |
![]() | Nu blir jag lite osäker på vad jag tycker är rätt. "Jag respekterar din rätt att framlägga din åsikt, men jag förbehåller mig rätten att inte respektera själva åsikten" Ovanstående åsikt känns väldigt bra. Att alla ska få ha en åsikt, yttrandefriheten, det håller jag med om. Respektera åsikten som någon har? Ibland tycker man att något är helt galet och hur lätt är det då att ha respekt för den åsikten? Så det håller jag också med om. MEN Då är vi tillbaka på ruta ett. Vilka åsikter ska respekteras? Det har skrivits mycket i många trådar om att , "komma med bevis", "ge mig länkar" osv för att "bevisa" att någonting är som man säger eller tycker. Man blir inte respektad för sin åsikt om man inte har "bevis". En person som tror på någon form av gud, den personens åsikt kan man alltså inte respektera? Att han tar fram sin bönematta 5 gånger om dan, ska det inte respekteras? Det finns inga som helst bevis på att gud finns alltså kan man bara skratta åt det hela och inte visa någon som helst respekt för alla troende. Är det rätt? Jag kan alltså klampa in och begära att killen slutar upp med tramserierna. Själv tycker jag att troende är helt fel ute, men jag nedvärderar inte den personen eller skrattar den rakt upp i ansiktet. Jag behandlar deras åsikt med respekt. När jag nu har tänkt igenom det ytterligare en gång så kommer jag fram till att man ska visa folk respekt för deras åsikt även om den är "konstig", men jag behöver inte hålla med. Bergarn1 skrev: "Det är som lite skillnad på att respektera en åsikt och att ifrågasätta den. Varför inte både respektera den och ifrågasätta?" Det överensstämmer med vad jag tycker ändå. Men det är möjligt att jag ändrar mig ytterligare fler gånger. Det allra lättaste hade varit att tycka som proletären, nämligen att inte ha respekt för någon åsikt... | |