Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 350

Forumkategorier

Användare Inlägg  
-bara Ann - Ej medlem längre2008-04-18 19:00
Antal inlägg: 1029

avgift vid kortköp?
Är det inte olagligt att ta ut en avgift i affärer när man betalar med VISA-kort numera?

Jag har aldrig tidigare riktigt reflekterat över detta för jag brukar ha med mig kontanter när jag handlar i mindre affärer, men jag kommer just från Pizzerian.

Notan blev 142 kronor och jag hade inga kontanter med mig så jag lämnade fram kortet och pizza-mannen säger att det är en avgift på 10 kronor när man betalar med kort.

Jag utbrast "VA?!" och spännde blicken hårt i den mörkhårade mannen och innan jag han fortsätta sa han: "okej då, 3 kronor, så slog han in 145 kronor och jag betalade. Chockad över situationen som jag blev så tänkte jag inte så mer på saken eftersom 3 spänn är inget att bry sig om direkt, men sen slog det mig att, fan - det var nog en ren chansning från hans sida.

Hur funkar det för er runt om i landet? Råkar ni ut för otilåtna avgifter på kort?

Ordkanon - Ej medlem längre2008-04-18 19:02
Antal inlägg: 54

Spelar det stor roll för berättelsen att han var mörkhårig? Smygrasist bara Ann?

Morristown - Ej medlem längre2008-04-18 19:03
Antal inlägg: 7710

Jag skulle betala 10 kronor för att få ett kort på Ann.....

-bara Ann - Ej medlem längre2008-04-18 19:03

håll dig till ämnet nu.

mamman - Ej medlem längre2008-04-18 19:04
Antal inlägg: 6379

Ibland kan det stå en skylt vid kassan att vid köp under tex 50:- tas en avgift ut (oftast tre kronor).. har inte hört att man måste det på köp över 50:-

-bara Ann - Ej medlem längre2008-04-18 19:05

men har de inte sagt på tv eller nåt att det är olagligt med uttagsavgifter på visa-kort?

Utan Pardon - Ej medlem längre2008-04-18 19:06
Antal inlägg: 86

Som jag har förstått är all avgift utöver det man ska betala för, rena svarta pengar.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-18 19:07

Jag vägrar alltid betala den där extra avgiften, även om det blir en del tjafs.

kermis2008-04-18 19:08
Antal inlägg: 1323

nej, vi får inte ta ut avgifter på visa. däremot är det många som gör det ändå. Väldigt förståerligt... Jag tog ut avgift på fyra kronor för köp under 100 kronor förut, men då jag förstod att man inte fick göra det för alla kort (jag hade precis blivit egen..) så tog jag bort det. Men det är så lagom kul när nån köper för en tia och betalar med kort... Bankerna vill ju att vi uppmuntrar till kortanvändande men innan de sänker priserna så är man ju så lagom motiverad.

Jag tycker att det är helt ok så länge de säger det INNAN, inte som i det här fallet. Det ska åtminstone stå nånstans synligt att kortbetalning kostar extra. Kortbetalningen kostar ju oss handlare en del pengar och jag tycker att det är helt rättvist att de som betalar med kort ska stå för notan. Det är ju antingen det eller baka in det i priserna så att ALLA får betala.

En tia var lite magstarkt i vilket fall som helst...

Pottränad - Ej medlem längre2008-04-18 19:10
Antal inlägg: 4315

Nu är det ett par år sedan jag jobbade i en affär, men banken tar alltså ut en avgift av affären, när kunden väljer att betala med kort.

Jag har full förståelse för handlare som lägger på 3-10 kronor när kunder handlar med kort för småbelopp, eftersom det annars blir en ren förlustaffär.

Gnäll inte på handlarna, gnäll på bankerna ;)

kermis2008-04-18 19:11

Utan pardon: Det är ju hur man väljer göra som handlare. De fyra kronorna jag tog ut var vitt, som allt annat. Däremot gick det till att betala kortavgifter som det inte är nån moms på så egentligen tjänade staten också på att vi tog ut den avgiften...

cowboy2008-04-18 19:12
Antal inlägg: 49

Håller med, gnäll på bankerna!

ingson2008-04-18 19:12
Antal inlägg: 4285

jo, handlaren får ta ut avgifter för kort. faktiskt så mycket han vill så länge det inte är oskäligt.
Kortföretagen debiterar handlaren för varje dragning,antingen en fast summa eller procentuellt.
Vissa kort kan vara mer än två procent på beloppet.
Så om du handlar för 5000 kan handlaren utan vidare lägga på 100 kr.
Men du måste informeras i förväg.

Morristown - Ej medlem längre2008-04-18 19:13

Klart man ska gnälla på handlaren. Det är ju bättre att de sprider ut såna avgifter över alla kunder, så slipper de tjafset.

Om det är en pizzeria, höj priset på alla pizzor med en krona. Folk lär ju knappast sluta handla för det, och då har pizzeria-ägaren snabbt tjänat in kortavgifterna, utan tjafs.

Utan Pardon - Ej medlem längre2008-04-18 19:13

En tia i sammanhanget tänker vi/tänker du. Men tänk om man har en bordell och hyr ut flickor för 100 kr timmen, och torskarna får betala procentuellt. Då kanske feta greta egentligen kostar 480 istället för det som står på menyn - 410,50 öre. Man vill ha klara besked vad det kommer kosta, inte sitta och räkna med vissa egenhändiga påkomna påslag.

Utan Pardon - Ej medlem längre2008-04-18 19:15

Som kund vill säga, klara besked. Sist jag hade svartklubb fick jag sitta inne för jag var inte pålitlig.

kermis2008-04-18 19:18

Morristown: med tanke på att det vanligaste klagomålet bland kunder är "vad dyyyrt det är" så är man inte särskilt sugen på att höja priser. (och nej, min affär är inte dyrare än andra, kunder kan klaga på sånt som knappt har någon marginal alls, bara för klagandets skull)

Basta - Ej medlem längre2008-04-18 19:18
Antal inlägg: 3528

-bara Ann vad var det för smarrig pizza som kosta 142:- eller var det fredagsbus med en liten pilsner?

kermis2008-04-18 19:20

Utan Pardon: Det är väl inte så himla klurigt om det står klart och tydligt att du får betala 4 kronor mer om du betalar med kort och ditt inköp understiger 100-? Eller vem var det där inlägget menat till.. :)

Morristown - Ej medlem längre2008-04-18 19:23

Kermis!

Nej, i och för sig har du väl rätt i att kunderna klagar om man höjer priser. Men om man slänger på en krona på en vara som kostar över 40 spänn lär ju ingen bli vansinnig.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?