Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 668 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| vulcan | 2008-04-24 18:37 | |
![]() | Små språktips: De - dem Ett litet språktips till en omvärld som inte alls bett om det och kanske inte alls uppskattar det. Det kanske kommer fler. :) Ganska många personer blandar ihop DE och DEM när de skriver. Det är kanske inte så jättekonstigt. I talspråket gör vi ingen skillnad, utan säger alltid "DOM" Det duger tyvärr inte i skriftspråk. En del som skriver verkar tro att DEM helt enkelt är det skriftspråkliga sättet att skriva DOM; ungefär som vi skriver SIG men uttalar ordet SEJ. Dessvärre är det helt fel. Man kan inte skriva meningar som "Dem blev arga när jag glömde bort att lämna tillbaka bollen" eller "Det var dem som hade tagit nycklarna" DE och DEM är personliga pronomen. Pronomen har den egenheten att de bevarar rester av ett mycket rikare böjningsmönster som vi hade i fornsvenskan. Ni som har läst tyska kommer säkert ihåg prepositionerna som styr dativ- och ackusativobjekt. I fornsvenskan fick även vanliga substantiv (KATT, FISK etc) olika ändelser beroende på deras roll i en sats. Det är borta sen länge, men flera av våra pronomen har fortfarande olika form beroende på om de står som subjekt eller objekt i en sats. Men vad är då subjekt och objekt? Enklast är nog att säga att subjektet är den som gör något; utför själva handlingen som uttrycks i meningen. Objektet är den eller det som blir utsatt för handlingen, eller som handlingen riktar sig mot. I meningen Kalle ger Pelle en smäll så är Kalle subjektet (för det är han som gör något), medan Pelle och smällen båda är objekt. DEM är objektsformen av DE, precis som MIG är objektsformen av JAG. Ytterst få personer med svenska som modersmål blandar ihop JAG och MIG. I exemplet ovan så skulle ingen få för sig att skriva "Det var mig som hade tagit nycklarna" Även om man aldrig lärt sig de formella, grammatiska reglerna jag försökt beskriva här. Är du osäker på om det ska vara DE eller DEM - prova med JAG/MIG istället i samma mening. Blir det JAG ska du skriva DE, blir det MIG ska du skriva DEM. Vill du vara lite mer avancerad: Titta på vilken roll "DOM" spelar i meningen. Är det "DOM" som gör något så skriver du "DE". Om det istället är någon annan som gör något med, till åt eller för "DOM" så ska du skriva "DEM" Slutligen finns det en ännu enklare regel för den som känner sig osäker [Sluta läs nu Mårten! :)]: skriv alltid DOM!!! Jag tycker det är helt okej i vanligt skriftspråk (Alltså för dig som inte skriver statliga utredningar eller hovrättsdomar) | |
| Grymming | 2008-04-24 18:42 | |
![]() | Detta är grekiska för mig... | |
| DennisPlz | 2008-04-24 18:44 | |
![]() | i nästa SAOL kommer DÄ, DÅMM samt MÄJ och SÄJ finnas med... | |
| MatsJoel | 2008-04-24 19:03 | |
![]() | Är du osäker på om du orkar läsa hela vulcans inlägg så är poängen han försökte gömma denna: "Är du osäker på om det ska vara DE eller DEM - prova med JAG/MIG istället i samma mening. Blir det JAG ska du skriva DE, blir det MIG ska du skriva DEM." | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:04 | |
![]() | He he, precis. Bra knep att ta till. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:06 | |
![]() | Vulcan, du förtjänar en kram för brinnande engagemang och välvillighet! | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:11 | |
![]() | Fel där upa, han förtjänar två ;) | |
| cowboy | 2008-04-24 19:11 | |
![]() | Tack Vulcan! | |
| sarasjo | 2008-04-24 19:12 | |
![]() | Skit bra! tack ska du ha :) för jag är en av "Ganska många personer som blandar ihop DE och DEM när de skriver" | |
| Pococurante | 2008-04-24 19:12 | |
![]() | Vem är det som slutligen till och med passerat gränsen för vad den tålmodige vulcan klarar av? | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:19 | |
![]() | Vulcans inlägg var på intet sätt demoraliserande. ;-) | |
| vulcan | 2008-04-24 19:20 | |
![]() | Åh, jag är inte så tålmodig precis. Hotade alldeles nyss med omedelbart PS2-stopp när killarna som vanligt blev osams pga att den som tittar på när den andre spelar ständigt kommer med "goda råd" :) MatsJoel: Du är lika bra på att sammanfatta kort och effektivt som min ex-fru. Även om det kanske inte låter så, så är det en komplimang :) (Och boka plats i Måns bil nu upp till Stockholm Open för sjutton!) | |
| zimba - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:24 | |
![]() | Blir man avstängd nu då om man skriver fel? :/ | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:25 | |
![]() | Ett tips till; Börja aldrig en mening med "dem". | |
| y not | 2008-04-24 19:27 | |
![]() | men om dem blev arga da, vad skall man skriva då? | |
| dr indianJAN - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:27 | |
![]() | sarasjo: Skitbra? Tycker du skit är bra eller? WorldTour2008: Använd ordet först när du vet var det betyder. | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:29 | |
![]() | Vulcan är alltför omständlig! ;) | |
| y not | 2008-04-24 19:29 | |
![]() | vad betyder "först"? | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:31 | |
![]() | först - 1 främst, överst, högst, längst fram 2 i början, före alla andra, till att börja med, inledningsvis 3 inte förrän, tidigast, så sent som (motsatsord: 1 sist 2 mot slutet) | |
| y not | 2008-04-24 19:34 | |
![]() | bra, du har härmed visat din rätt att använda ordet först | |