Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 668 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Villse | 2008-04-24 18:44 | |
![]() | Att förlåta och gå vidare Har ni tänkt på att många människor går omkring med hat i sinnet för att de har varit utsatt för något ont eller någon varit fruktansvärt orättvis och man har svårt att förlåta. Jag förlåter och går vidare därför att hat förtär och man skadar bara sig själv och förövaren vinner (so to speak). Oavsett vad man varit utsatt för så är det bästa att förlåta. Självklart är det så att det ligger olika svårighetsgrader när det gäller olika människor och alla kan inte förlåta så lätt eller så fort. Men man behöver förlåta för att gå vidare med sitt liv, annars bär man med sig ett öppet sår hela livet och kan inte leva fullt ut, Själv har jag varit utsatt för olika slag av övergrepp genom livet men jag har förlåtit och gått vidare. Det är klart att om jag hör eller läser om liknande saker jag varit med om så minns jag vad jag upplevt men jag har förlåtit vilket är det viktigaste för mitt välbefin- nande. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:47 | |
![]() | Maybe. | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:48 | |
![]() | Tycker också att man ska förlåta | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:49 | |
![]() | Jag vet en! Själv brukar jag förlåta. Men då är jag ju bokstavstroende med :) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:50 | |
![]() | Förlåta eller ge igen... | |
| 7oni - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:50 | |
![]() | Hur vore det om man aldrig kunde förlåta sig själv. Svårt att leva då tror jag | |
| DennisPlz | 2008-04-24 18:50 | |
![]() | Bli inte arg, bli kvitt. | |
| WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-24 18:55 | |
![]() | Så sant, Villse. "To forgive is to set a prisoner free, and discover that the prisoner was you." | |
| Linders - Ej medlem längre | 2008-04-24 19:33 | |
![]() | Att vara arg är en bra försvarsmekanism, mot tex depression, så helt dåligt är det inte. | |
| ordvältaren - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:07 | |
![]() | DennisPlz, bli inte arg, koka kvittenmarmelad och ge till den du var arg på. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:27 | |
![]() | Att inte förlåta behöver inte betyda att man går genom livet med ett "öppet sår", inte heller att man bär på ilska och är arg. Icke att jag förlåter (självklart pratar jag inte nu om dyl som att någon missar en tid eller drar en vit lögn ..) Folk får stå för vad dom gjort och har de behov av förlåtelse får de fixa det någon annanstans. | |
| myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-24 20:36 | |
![]() | En del saker KAN man inte förlåta. Jag kan lägga undan sakerna i mitt inre, men jag kan inte förlåta!! Det är inget jag går och tänker på och känner att jag mår dåligt av, annat än om den personen/saken dyker upp igen och mitt hämndbegär vaknar!! =) Jag har en lista i mitt huvud på folk jag inte förlåter och en regnig dag så... =) | |
| Candee | 2008-04-24 20:41 | |
![]() | Om man mår bra utav att förlåta så är det ett bra sätt. Men det är inget krav för att man ska må bra, för det är ju ändå huvudsaken. Det är en själv som känner vad som är rätt, jag har gått vidare men förlåta på alla punkter har jag svårt för. Jag däremot försöker förstå, vå en inblick i varför... ..och jag mår jättebra idag. Det tog en rätt lång tid men jag har läkt.. | |
| Mrs Jonsson | 2008-04-24 22:11 | |
![]() | Förlåtelse är det bästa man kan ge någon annan... Vem ha inte gjort något dom ångra.. Jag ha ljugit om något dumt.. Jag mådde verkligen piss av att jag gjort de... Men min mamma sa att man måste förlåta för att mår bra... Jag ha gjort de nu och de känns bättre... Bara man ångra de dumma man gjort... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-24 22:18 | |
![]() | Mrs Jonsson, det finns en del i vad du säger om man ser till "småsaker", absolut! Men anser du t ex att det verkligen ligger på en våldtagen kvinna eller man att förlåta sin/sina förövare? Eller att ett misshandlat barn ska behöva ta på sig att förlåta sin/sina föräldrar för vad de gjort? Nä, vet du vad ...! | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-24 22:38 | |
![]() | Förlåta gör man, som jag ser det, främst för sin egen skull. Det handlar om att acceptera livets alla upplevelser. Det betyder inte att jag tycker att handlingen var rätt eller att jag måste älska människan som gjorde något, utan att jag inte längre låter händelsen ligga kvar i mig och stjäla energi. Genom att förlåta förlikar jag mig med det jag har varit med om, för att kunna gå vidare och lämna det bakom mig. Jag mår i alla fall inte bättre av att gå omkring och hata, känna avsky eller om och om igen återuppleva en oförrätt. Då vill jag hellre förlåta och inse att det som hände hände. Sällan är den människa som jag förlåter en genom-ond varelse, utan en människa, med eget bagage att hantera. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-04-24 22:41 | |
![]() | Då kallar man det inte förlåta ju, utan förlikning- | |
| Ulice - Spelvärd/Forumvärd | 2008-04-24 22:44 | |
![]() | Är väl en definitionsfråga, kanske? Vad är att förlåta? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-24 22:44 | |
![]() | Okej, då drar jag det här till sin spets ... Innebär det då att Englas föräldrar ska förlåta 42 åringen ..? Personligen innebär ett förlåtande inte att man enbert accepterar, för mig är det två skilda delar i bearbetandet. Förlåta betyder för mig att jag "tar personen till mig", säger att det är "okej" igen. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-24 22:46 | |
![]() | enbart* | |