Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 672 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bergarn1 | 2008-04-25 03:44 | |
![]() | Kvotering till festivaler? Såg på mittnytt att de "hoppade på" gatufesten i sundsvall för att vara en "gubbfestival", dvs alla affischnamn var män. Även storsjöyran berördes, där de hade lite bättre jämvikt. Det berodde dock på att många mindre kända artister bestod av kvinnor. "Ingen av festivalerna hade dock nått upp till 50% gränsen". Det uttalandet gjorde mig topptunnor förbannad! Mitt skräck-scenario är att det skall börjas med kvotering till festivaler. "Nä, vi va tvungen att boka sahara hotnights för 5:e året i rad för att nån upp till kvoteringskvoten, inflames och soilwork får komma nån annan gång". Jag som besökare skulle inte ha mycket till övers för den festivalen. (undrar just hur sweden rock skulle se ut med 50% gränsen) Artistbranchen i allmänhet är en tuff branch som enbart handlar om efterfrågan. Det som folk vill se skall i största möjlighet bokas, oavsett om det är en gubbe eller amy dimond. PUNKT! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-04-25 03:53 | |
![]() | det är låter ju utomordentligt löjligt. tänkte först att kanske sundsvalls kommun var huvudarrangör och att diskussionen på något vis skulle hänga ihop med det... det är iofs huvudsponsorer... tänker om det hänger ihop med någon slags lokalpolitik/policy... Är det något som är efterfrågestyrt, så är det ju musikbranschen, så diskussionen känns ju ganska långsokt. Jag skulle inte betala en gång till for att se sahara hotnights! ;) | |
| tootz - Ej medlem längre | 2008-04-25 04:14 | |
![]() | Japp, den där löjliga "undersökningen" borde läggas ner direkt. Men det är klart, det finns folk till och som tycker det är roligt att förstöra. De klottrande feminist-veganerna ser till att roa sig även som bittra medelålderskvinnor. | |
| Miss_jk | 2008-04-25 06:31 | |
![]() | Allt detta tjat om antal kvinnor här och antal män där... Suck. | |
| Bergarn1 | 2008-04-25 15:47 | |
![]() | Hehe, det är jue 10% homosexuella i sverige har jag hört nånstans, det kanske borde avspeglas på festivalerna lika så. Ska det vara jämlikt så ska det. Då kan man ju boka The Ark, och Richard Wolf, Eva Dahlgren och ehhh ehh Rickard Wolf :-P | |
| åsnis | 2008-04-25 16:01 | |
![]() | Vill man ha en mångfacetterad värld där olika historier berättas och olika erfarenheter presenteras är det nog en god idé att undersöka var snedfördelningen finns och fundera på olika strategier för att bredda utbudet. Hur ser festivalledningarna ut? Vilka väljer? ...För det är ju så jäkla härligt att Smokie harvar på år efter år efter år, gatufest efter gatufest... | |
| PmsKossa - Ej medlem längre | 2008-04-25 16:02 | |
![]() | ahh ironi <3 | |
| Bergarn1 | 2008-04-25 16:46 | |
![]() | Fokus i festivaler skall vara på musik och inget annat. Jag skiter rent utsagt i om det är en kvinna eller man som står på scen, så länge dom gör ett bra jobb och jag tycker om det... det tycker jag du också borde göra. Har en festival här i Umeå som heter "house of metal". Jag jobbar med chefen för festivalen, det är en kvinna. Hon tar dit dom banden hon tycker passar/har möjlighet att boka. Det är mest män, men vissa kvinnor också, hon bryr sig inte om någon fördelning och det funkar hur bra som helst. Det är svårt nog att få ihop den spellistan som skall passa "alla" Smokie har jag aldrig sett, det måste ha vart nån liten festival som tar dit sån skit :-P Tycker också det är skräp att småfestivaler tar in folk som winnerbäck, uggla och sånt, men i brist på kvinnliga representanter så blir det lite svårt att göra något åt. I sånna fall borde väll ändå utbudet på festivaler representera antal turnerande kvinnor resp turnerande män?? Gissar "villt" på att det är överrepresenterat hos det manliga släktet. | |
| Kumicho | 2008-04-25 17:01 | |
![]() | Kanske dags att börja rannsaka sin egna skivsamling? Skulle ju vara fruktansvärt om inte 50% är kvinnliga artister, då kanske jag blir tvungen att slänga massa skivor, eller köpa massa nya och det har man ju inte råd med. Låter ganska absurt faktiskt, självklart ska man boka det som folk tycker är bra och vill lyssna på. Nåt annat skulle ju vara ekonomisktsjälvmord. Fast de som gjort den här undersökningen kanske inte vill ha mer festivaler? | |
| åsnis | 2008-04-25 17:19 | |
![]() | Men det är väl så programansvariga förhoppningsvis arbetar - man bokar det man känner till, som man har råd med, som passar in i festivalprofilen och framförallt: (som man tycker) gör förbannat bra musik. Om de som sitter i urvalsgruppen har olika bakgrunder bör detta ge ett bredare perspektiv. Har du en kort, en lång, en pyramid, en stång får du förhoppningsvis ett bredare utbud än om du bara har korta. Jag tror inte att vi tycker så väldans olika i frågan, Bergarn1, snarare skiljer sig våra perspektiv åt - du ser det på en individnivå och jag ser till strukturerna. Och Smokie har spelat på en stadsfestival i Umeå, tur att House of metal finns där som motvikt! Trevlig helg! | |
| dr indianJAN - Ej medlem längre | 2008-04-25 17:40 | |
![]() | Ah du menar gubbfestivalrn i sundsvall? | |