Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade36
Mobilspel
Pågående19 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mårten2008-04-25 19:55
Antal inlägg: 2529

Små språkfrågor: av - utav
Jag tillhör en av dem (sorry vulcan?) som tycker att det sticker i ögonen när folk skriver saker som "Jag är utav den åsikten att..." eller "Jag väcktes utav väckarklockan". Jag är dock inte på det klara med de legitima omständigheterna att använda 'utav'. Jag har aldrig lyckats hitta något bra svar på denna fråga, och misstänker att det eventuellt kan vara fråga om felkalibrerat språksinne som spökar, precis som mitt absoluta gehör inte är kalibrerat till den västerländska tonskalan med resultatet att jag knappt kan lyssna på musik eftersom alla i mina öron sjunger falskt.

Dyslekso2008-04-25 20:02
Antal inlägg: 8945

Håller med dig. "Utav" känns gammalmodigt, och faktiskt snudd på felaktigt. Nästan lite som lite "våran" istället för "vår". "Utav flera kandidater" är den konstruktion som kommer närmast en godtagbar användning av "utav", men jag skulle aldrig själv använda ordet.

vindsus862008-04-25 20:05
Antal inlägg: 3785

men vadå, "våran" vs "vår" är väl inte samma sak? våran är talspråk och vår är korrekt, typ. eller så sade iaf en svensklärarinna till mig då jag hade skrivit "våran" istället för "vår" i en uppsats. (det var det enda felet hon hade, annars hade hon förmodligen inte ens makerat det. desto bättre för mig, fick jag lära mig något.)

Dyslekso2008-04-25 20:07
Antal inlägg: 8945

Jo, jag skrev "nästan".:)

habukaz - Ej medlem längre2008-04-25 20:08
Antal inlägg: 98

kanske "utav" är på väg bort från dagens svenska, rent utav på väg att försvinna helt?

y not2008-04-25 20:10
Antal inlägg: 9014

att du upplever all västerländks musik som falsk var intressant , var det ingen utav kandidaterna i schlagerfestivalen som tilltalade dig?

y not2008-04-25 20:10
Antal inlägg: 9014

oj upptäckte att jag inte läst dysleksos inlägg 20:02 ;)

vindsus862008-04-25 20:11
Antal inlägg: 3785

jag tycker nog inte ens nästan att fallet vår vs våran liknar fallet av vs utav.
(om om någon kommer och börjar bevisa att fallen liknar varandra så tänker jag hänvisa till mitt "jag tycker NOG inte att...")

mamman - Ej medlem längre2008-04-25 21:12
Antal inlägg: 6379

Var är Vulcan när man behöver honom?

E Solu - Ej medlem längre2008-04-25 21:14
Antal inlägg: 4715

Vulcan har klivit utav tronen för tillfället, så jag tar över. Hänvisar till www.dn.se/DNet/jsp/p...p; a=595963

vulcan2008-04-25 21:36
Antal inlägg: 7666

Jag är långtifrån någon allvetande språkexpert :) Mina formella språkkunskaper är i själva verket rätt dåliga. Snart ska jag i en ny tråd bekänna gamla, språkliga synder.

UTAV har jag fått för mig att en del använder i skrift av ungefär samma skäl som konsekventa dem-användare: Man har på något vis fått för sig att det är en mer korrekt, skriftspråklig variant av AV. Fast jag kan ha fel här. För mig tillhör UTAV en grupp av ord som jag märker att jag blir osäker på om jag använder ofta i talspråk eller inte. Jag var tvungen att säga ett par meningar här framför datorn halvhögt och kom då fram till att ett och annat litet "utav" nog hörs ibland i den vulcanska stämman :)

Apropå detta - utdrag ur en tidigare konversation idag. Vulcan (V) anländer till skolan för att hämta kidsen från fritids och noterar då att en stor grill står på skolgården. En ur fritidspersonalen (FP) tilltalas då:

V: Jaså, har ni grillat korv idag?
FP: Ja, på eftermiddagen. X (äldste sonen) åt ett par stycken. Han tycker verkligen om korv
V: Ja korv TILLHÖR EN AV hans älsklingsrätter!

... jag tror att ett något fundersamt uttryck smög sig in i mitt ansikte efter detta uttalande :)

Minta2008-04-25 21:48
Antal inlägg: 20042

Det kan vara ett sätt att vilja tala fint. Hyperkorrigering t ex kan en person göra sig skyldig till som vet att det inte heter röa äpplen utan röda, och i enlighet därmed säger blåda.

Minta2008-04-25 21:51

"Utav" är i själva verket en talsrpåkligare variant av "av":

Det vanligaste är att man alltid använder av, åtminstone i skriftspråk. Utav antyder en talspråkligare stil.
Utav kan alltid bytas ut mot av, men inte tvärtom. Av kan nämligan användas både som adverb och preposition, medan utav bara fungerar som preposition. Därför går båda bra som prepositioner, som i "jag visste vad jag gjorde trots påverkan utav/av såna här sovtabletter ". Men när av är adverb, som i "Ta av till höger" går utav inte att sätta in i stället.

Historiskt har utav bildats som en förlängning av av. Andra prepositioner som förlängts med ut- är uti, utur och utifrån.

Minta2008-04-25 21:51

Eller det kansek smög sig ett förtänksamt uttryck i ditt ansikte.

Mårten2008-04-26 12:36
Antal inlägg: 2529

Saol gör ingen skillnad på av och utav vad gäller vilken ordklass de kan tillhöra, även utav står som både preposition of adverb.

ut|av [-a´v äv. u´t-] preposition och adverb • av

Jag kom att tänka på det östgötska uttrycket "nu bär det utå" där "utå" ju är en dialektal form av "utav" och där det används som adverb, i någon form av förstärkt bemärkelse. Även "lägg utå" används istället för "lägg av" på samma sätt.

Jag hittade i Wellanders "Riktig Svenska" bara ett avsnitt där han behandlar 'utav' och då tillsammans med 'förmedelst', 'förutan', 'förutom', 'gentemot', 'ifrån', 'uppå', 'uti', 'utur' och 'utöver' under avsnittet "Klumpiga prepositioner"

Dessa klumpiga prepositioner "böra dock användas endast där de vanliga prepositionerna icke göra fullgod tjänst. Så långt en enkel preposition täcker den avsedda betydelsen, är den ur alla synpunkter att föredraga."

Hur lätt är det om man inte känner till någon betydelseskillnad mellan 'av' och 'utav'? Hur ska man i så fall veta när 'av' inte gör fullgod tjänst?

Det enda goda skälet att använda en klumpig preposition som Wellander ger exempel på är i de fall då man annars skulle få skriva den motsvarande enkla prepositionen två gånger. Hans exempel:

"i anledning av av vederbörande åklagare i målet förd talan"

bör undvikas (eftersom det ser förjävligt ut) och istället ersättas av det mindre hikeliga

"i anledning av utav vederbörande åklagare..."

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-26 12:45
Antal inlägg: 2483

*tar ett djupt andetag och förberer sig för saxning från NE*

ordvältaren - Ej medlem längre2008-04-26 12:45
Antal inlägg: 2483

förbereder

Minta2008-04-26 13:13

*Mitt inlägg kommer från Svenska språknämnden*

Minta2008-04-26 13:18

*NE är så god källa som någon annan att ösa ur eller saxa ifrån*

Minta2008-04-26 13:19

Kan även användas någon gång i kraftuttryck som "spring utav helvete".

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?