Spelrum
Giraffen | 36 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 34 |
Inloggade | 73 |
Mobilspel
Pågående | 19 732 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nemi | 2008-04-25 23:14 | |
![]() | Glasögon och optiker-dilemma God kväll kära forum-medmänniskor (och andra arter). Jag har idag varit med om en, för mig, aningen omtumlande historia och vill gärna ha tips och råd från er om hur jag skall gå tillväga framöver. Igår tog jag mig äntligen i kragen och bokade en tid för synundersökning (till körkortstillstånd), jag råkade gå förbi en optiker/butik och bestämde mig för att "just do it". Idag var jag på undersökningen och det hela resulterade i att jag tydligen har behov av glasögon och behöver införskaffa glas och bågar. Tanken att jag skulle behöva glasögon hade aldrig slagit mig (visste att jag börjat se lite suddigare på höger öga men inte sååådåligt) och jag blev överraskad men jag vet ju ändå att optikerna har helt rätt eftersom jag ju var vid medvetande under den 40 minuter långa undersökningen/uteslutnin gsmomentet :) Efter undersökningen sa optikern att vi ska kika på bågar att välja på och jag kikade på en hel del (riktig snygga) och prövade dom. Jag sa att jag inte vill bestämma mig för bågar idag utan vill ha med ett smakråd en annan dag och optikern sa att det går så bra så, de har ju all information sparad. När jag undrade om själva intyget för synundersökningen (anledningen till att jag kom dit) så sa han att det fixar vi klart när jag kommer tillbaka. Nu har det gått några timmar sedan dess och jag har börjat smälta insikten att jag behöver glasögon och förvirringen kring synfelet (vad menas med översynthet,astigmatism.. osv). Jag har surfat runt lite och kollat vad glasögon kostar och insett att den optiker jag var hos kanske var lite i dyraste laget.. de billigaste par jag provade idag kostade 2900 kronor.. Jag tänkte gå till fler optiker imorgon föratt jämföra priser och bågar men jag känner mig lite som en "svikare" som gör det, att jag är "otrogen" den första optikern om jag skulle byta till en annan. Jag vet givetvis att jag inte har någon "skyldighet"att köpa bågarna hos den som gjorde undersökningen och att jag enbart kan betala för denna och sedan gå vidare till den optiker jag anser vara mer lämplig. Det som gnager mig är den "känslan" i magen jag har att det är "osnyggt" att byta optiker då den första ju var den som "hjälpte" mig. Hur ska jag bli av med den känslan? Bör jag hålla mig till den första optikern? Hur resonerar ni? /Nemi (som är lite irriterad på att hennes hjärna ens tänker tanken att hon skulle bete sig fel om hon bytte till annan optiker) | |
joysam | 2008-04-25 23:19 | |
![]() | Nej, det är absolut inte osnyggt att gå till en annan optiker och välja sina bågar där. Om du går till en klädbutik och provar kläder och får tips och råd om vad som skulle passa på dig, men du inte tycker att just den här butikens urval är tillräckligt snyggt eller prisvärt, skulle du då tveka att gå till en annan klädbutik? | |
Aleu | 2008-04-25 23:23 | |
![]() | Hej! Om du jämför så måste du kolla om priset inkluderar glas. Jag har fått för mej att glas vid översynthet är dyrare än de för närsynta. Du går självklart till vilken optiker du vill, som du har fötroende för. Varför inte kolla runt på bågar hos olika optiker och kolla priser ordentligt nu när du vet vad du har för synfel. mvh Aleu (närsynt sen måmga år) | |
upa - Ej medlem längre | 2008-04-25 23:25 | |
![]() | Jag har tyvärr inte så många tips att ge dig Nemi just för att jag inte fått möjligheten att utforska glasögonvärlden. Jag har alltid velat ha glasögon, så den dagen jag tyckte mig börja se dåligt gick jag till en optiker för att få välja bland alla dessa snygga glasögon. Gissa om jag blev mäkta besviken när jag fick veta att det inte var något fel på mina ögon! Hur som helst är jag lite avundsjuk på dig och jag tycker absolut inte du ska känna dig dum om du går till en annan optiker. Lite typiskt kvinnligt problem tror jag :) | |
Nemi | 2008-04-25 23:26 | |
![]() | Aleu: det stämmer nog att det kostar olika för olika slipning, dock är jag långsynt på ena ögat och närsynt på det andra (lite udda..). | |
WordTour2008 - Ej medlem längre | 2008-04-25 23:27 | |
![]() | Nemi är ful, men dum i huvet | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-25 23:30 | |
![]() | Man ska absolut inte känna sig som en svikare om man går till någon annan, du har väl inte skrivit på något kontrakt ;) När det gäller priset på bågar så kan du väl själv säga ungefär hur mycket du tycker de får kosta så tar de fram till dig. Man brukar även få låna hem ett par stycken att prova hemma och "bekanta" sig med dem. | |
Nemi | 2008-04-25 23:32 | |
![]() | upa: jag har också alltid varit avis på de som får ha glasögon (det finns ju sååå snygga )och velat ha sådana jag med och jag upplever inte grejen att jag nu behöver dom som något problem tack och lov, däremot så är det lite miff att det kan kosta så olika för nästan lika glasögon. Dock är jag så oerhört dåligt insatt i glasögon-världen att jag inte har en aning om vad man bör tänka på (material som är dåliga? märken som man bör undvika? behövs extra försäkring? kan jag ha linser istället/också? blir min syn sämre om jag inte snabbt tar ett beslut om bågar eller kan jag lugnt vänta någon vecka till? osv :) ) | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-04-25 23:34 | |
![]() | Men Nemi då ....? Det är klart att du ska välja den optiker som tillgodoser dina behov av glas och bågar till det billigaste priset. Magkänslan du har att du "sviker" den andre optikern kan du stilla genom att köpa en fikakrans och lämna in med orden: "jag hittade bågar hos en konkurent till er, som passade mig bättre i smaken, men jag blev så trevligt bemött av er här så jag ville iaf få bjuda på lite fika och tacka för den underbara servicen ni gav mig" .... =D | |
zimba - Ej medlem längre | 2008-04-25 23:36 | |
![]() | Om du inte märkt att du har problem med synen så är jag övertygad om att du lugnt kan vänta någon vecka till. Alla frågor du har kan de hjälpa dig med hos optikern. | |
Stormfrun | 2008-04-25 23:38 | |
![]() | Nemi, självklart ska du kolla runt vad det kostar hos andra. Jag är själv astigmatisk och har ganska starka glas, jag har ännu inte kommit under 5000 kr, så behöver du glasögon så är 2500 ganska billigt med glas och bågar. Jag tror inte du hittar billigare. | |
Nemi | 2008-04-25 23:38 | |
![]() | zimba:mm, vore najs om jag kunde få ta hem och prova hemma, det ärju liksom ett rätt "stort" beslut ändå, kommer troligen inte byta dom på nåt år. Grönöga: jag är trött och har glasögon-förvirring och kan inte riktigt tänka klart (hah,pun!) :D | |
Aleu | 2008-04-25 23:43 | |
![]() | hej igen! Även om du kan ha linser (vilket jag tror) så bör du ha glasögon också, ögon behöver mer syre än de får med linser. Det gäller även om du har de "nya" som släpper igenom syret till viss del. Om man är förkyld eller allergisk så bör man ha glasögon den perioden. /Aleu | |
Aleu | 2008-04-25 23:45 | |
![]() | P.S. Du kan säkert vänta en vecka eller två, men intyget dröjer ju förstås. D.S. | |
Nemi | 2008-04-25 23:48 | |
![]() | Tack för svar :) Jag vet att de flesta av mina frågor kan jag få svar på hos optikern, det var mest för att beskriva mitt nuvarande förvirrade tillstånd som jag rabblade upp några av tankarna :) Jag ska recognicera hos flera optiker imorgon och se vad jag kommer fram till, en ny spännande värld det här med glasögon :) | |
falafelibröd | 2008-04-25 23:54 | |
![]() | blic optik is the shit | |
Hel special | 2008-04-26 00:03 | |
![]() | Du har betalat för en synundersökning, och har rätt att hämta ut "receptet" på din syn från den optiker du anlitade. Sedan kan du i lugn och ro gå vidare med själva glasögonfrågan. Men se till att få med dig receptet. | |
myran_64 - Ej medlem längre | 2008-04-26 00:41 | |
![]() | Hämta receptet och beställ brillorna på nätet!!! Favoptic.. kompletta brillor för mindre än hälften av vad vanliga optiker tar.. Det finns massa billiga alternativ på nätet. Man får hem 4 bågar i taget och kan prova i lugn och ro hemma tills man hittar det man söker.. Perfekt för folk med liten plånbok =) | |
DennisPlz | 2008-04-26 00:43 | |
![]() | Säljaren har inget samvete vad gäller sina kunder, och det borde rimligtvis vara ömsesidigt. "Tack för hjälpen, nu vet jag vad jag ska köpa online!" :D | |
E Solu - Ej medlem längre | 2008-04-26 03:10 | |
![]() | Pruta ner priset lite istället, om du fick en så god relation att du får skuldkänslor av att inte handla av optikern. Han/hon lär i så fall också få skuldkänslor om han/hon inte går med på att sänka priset med säg 10%. | |