Spelrum
Giraffen19
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade37
Mobilspel
Pågående19 668

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nella356492008-04-26 09:08
Antal inlägg: 282

Lex Sarah
Jag är inte en tjej som försöker "sätta dit" en kollega, men det har nu uppkommit en del saker på min arbetsplats som gör att en av mina kollegor blir direkt omplacerad på tisdagmorgon! Det var jag som satte den "slutliga dolken" kan man säga, alltså mitt fel att hon får sluta.. hmm rör upp många tankar i mitt huvud. Gjorde jag rätt eller fel?? Känner att mina andra kollegor kommer att titta snett på tisdag (inte alla). Men va fan det är ju min skyldighet att anmäla.. Hmm vill inte alls gå o jobba efter detta.. Vad göra??

bennyboll - Ej medlem längre2008-04-26 09:13
Antal inlägg: 8806

det är väl klart du gjorde rätt..Är det bara du som sett vad hon har gjort? Din chef är den som har det stora ansvaret och det är inte du som gjort fel...
Vet ju inte vad det är som har hänt, och det har ju inte sån betydelse här, men stå på dej!
Du har gjort rätt, och be chefen stå bakom dej om dina arbetskamrater " tittar snett"...
Kram till dej och hoppas det går bra..

Äppelkatten - Ej medlem längre2008-04-26 09:24
Antal inlägg: 1290

Tja, hade du gjort rätt så skulle du inte ha dålit samvete nu, tyvärr. Tjalla är aldrig snyggt oavsett i vilka syften man gör det.

emmylicious2008-04-26 09:29
Antal inlägg: 4501

Har en vän som också gjort en anmälning och den personen kommer inte heller att få komma tillbaka till jobbet. Min kompis var den enda såg på, andra har sett förut men inte vågat anmäla.

Min kompis tänker "Behandlar man de boende/patienterna på det sättet så ska man inte jobba med det så jag känner att jag har gjort rätt sak"

Clemmie - Ej medlem längre2008-04-26 09:53
Antal inlägg: 5

Klart du gjorde rätt! Det är din skyldighet att anmäla! Stå på dig!

ANDERStG2008-04-26 09:54
Antal inlägg: 7560

Vadå tjalla? Vi vet ju inte ens situationen. Hon kanske försnillade pengar, slog åldringar, förgrep sig på barn, slog ihjäl någon med batong... Listan kan göras lång, dumt att fördöma i allmänhet.

Pajas - Ej medlem längre2008-04-26 09:59
Antal inlägg: 397

Ja, jag anser också att du gjorde helt rätt!

mantikoran2008-04-26 10:02
Antal inlägg: 183

Eftersom du skriver "lex Sarah" så kanske jag kan utgå ifrån att du känt dig tvingad till att ta ställning för en svagare, en utsatt. Att göra nåt åt en sån situation är svårt och kräver civilkurage och har du vågat så kan du känna dig stolt över det även om andra svårigheter kan uppstå. Stå på dig, världen behöver människor som vågar!!!

Gariam - Ej medlem längre2008-04-26 10:11
Antal inlägg: 2590

Hon blir ju "bara" omplacerad, dessutom. Jag tror nog att man kan få dåligt samvete även om man gjort "rätt", dels eftersom det där med rätt och fel är relativt och dels för att man ändå vet med sig att individen förmodligen blir upprörd, och alla har väl rätt till sina upplevelser.

Var det något som enligt socialtjänstlagen var en legitim anmälan så tycker jag också det var rätt att anmäla såklart.

Kronprinsen - Ej medlem längre2008-04-26 10:11
Antal inlägg: 99

Golare står sällan högt i kurs.

vulcan2008-04-26 10:14
Antal inlägg: 7666

Jag hoppas att du kan få ett aktivt stöd från din/dina arbetsledare. Väldigt viktigt i en sån här situation att de visar att de inte är beredda att acceptera snack om "tjallare" och liknande. De måste vara tydliga med att de står bakom dig till 100%, att du gjorde helt rätt. Ett perspektiv som man ibland kan vara tvungen att påminna vissa människor om är att arbeten inte är till för att ge människor lön i första hand, utan för att skapa ett värde för någon annan. I det här fallet för vårdtagare, vilket förstås för det extra viktigt att olämpliga personer plockas bort och inte får möjligheten att vara kvar pga missriktad kollegial lojalitet.

Kanske kan ett stormöte där ni pratar om det inträffade vara bra. Jag tycker åtminstone att du kan ta ett samtal om den saken med närmaste arbetsledaren.

mantikoran2008-04-26 10:17

Ponera att det handlar om en gammal, sjuk människa, kanske utan hjälpande släktingar, som blir utsatt för vanvård. Ponera att det är din mamma eller mormor som är den vanvårdade, eller du själv om x antal år. Blir man tacksam då för att nån vågar säga ifrån.. Hur är det med EQ:n, Kronprinsen o Äppelkatten..

mantikoran2008-04-26 10:20

vulcan for president! (;

nella356492008-04-26 10:26

Gud va skönt o höra att ni är på "min sida"
Självklart vet jag att jag handlat rätt. Det jag tänker på är just vissa arbetskamrater som "tycker synd om" den person anmälan gäller. Alla vet vad som pågått. Alla avdelningar.. men ingen har väl riktigt vågat ta tag i de, o nu blev det jag..
Det jag tycker är värst med denna omplacering är att den här tjejen kommer att placeras på samma arbetsplats fast inte på ngn avdelning då hon inte klarar av biten med att arbeta med männinskor. Alla era inlägg värmer!!

stved2008-04-26 10:29
Antal inlägg: 15

Jag tycker att du va MODIG som gjorde det.Om några av dina andra arbetskamrater visste om det och INTE gjorde nått va mer "blundar" dom för!!!!Du kan be facket om stöttning om det inte känns bra på jobbet nu efteråt.Jobbar själv inom vården,det är inte lätt alla gånger.

nella356492008-04-26 10:31

Jag har ju en del arbetskompisar som ja vet kommer att finnas där, o chefen har jag på min sida.. men tja de känns knepigt ändå. Jag sj har aldrig haft "problem" med denna kollega, men vet många som har det..

Helena792008-04-26 10:31
Antal inlägg: 739

Det är människor det handlar om! Gamla människor som inte kan ta hand om sig själv och dom förtjänar att behandlas väl. Klarar man inte av det så ska man inte jobba inom det yrket så enkelt är det!
Du tänkt på patienterna i första hand och du gjorde helt rätt!!!

nella356492008-04-26 10:32

tack, tack, tack:) tänk det kanske blir en bra helg iaf:)

vulcan2008-04-26 10:34
Antal inlägg: 7666

Det ÄR jobbigt och dubbelt med arbetskamrater som inte fungerar på jobbet. Jag har jobbat fackligt ett antal år och då kommer man förstås i kontakt med en del sånt här. Jag känner ofta att jag har förståelse för att arbetsgivaren vill agera, samtidigt som man också kan förstå hur det måste kännas som arbetstagare att bli flyttad mot sin vilja, få en skriftlig varning, 0 kronor i lönepåslag eller kanske rentav bli uppsagd. Att vara lojal med sina kollegor är ändå naturligt och på många vis en viktig egenskap i en arbetsgrupp. På det viset tycker jag att det inte är så konstigt att de här känslorna finns hos dina kollegor. Men de behöver helt enkelt kanske lite hjälp med att se "hela bilden" och bli påminda om att era vårdtagares väl och ve ändå är det viktigaste.

Bergarn12008-04-26 10:46
Antal inlägg: 726

Huvudsaken är att någon har ställt henne mot väggen innan och sagt som det är, att hon gör fel. Annars anser jag att det är att gå lite bakom ryggen på henne.
Man vet jue själv hur det känns när folk går till ledningen innan man ens själv fattat vad det är frågan om.
Jag skulle uppskatta det om jag jobbade på vårdhem.
Det är precis som folk som springer till facket innan dom har tagit upp det med chefen på jobbet, facket är ett språkrör som man ska ta till när det absolut inte fungerar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?