Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 671

Forumkategorier

Användare Inlägg  
katalias - Ej medlem längre2008-04-28 13:53
Antal inlägg: 2032

kräksjuk - vad äta?
Här ligger man och lider. Enda nöjet är betapet, när knoppen klarar att tänka någorlunda rakt. Trots vacker vår har jag drabbats av den förb... vinterkräksjukan. Tredje dagen, spytt har jag bara gjort första. Nu till den stora frågan. Vad vågar jag äta? Blåbärsoppan är jag jävligt less på nu. Finns det nåt riktigt gott, snacks eller mat, som är bra för min stackars mage nu?

auranita2008-04-28 14:02
Antal inlägg: 652

Bananer brukade min mamma mata i mig när jag hade kräksjukan.

PTcruiser2008-04-28 14:08
Antal inlägg: 32

Salta kex,isglass.avslagen coca-cola.
Hoppas du snart mår bra.Vi har haft kräksjukan 4 gånger i höst/vinter,inget trevligt. Krya på dig.

mammamu - Ej medlem längre2008-04-28 14:14
Antal inlägg: 1286

Om du inte redan har det hemma så be någon att köpa resorb åt dig, vätskeersättning så att du inte blir uttorkad.
Fungerar riktigt fint att ta innan man lägger sig om man har festat till lite för att lindra baksmälla dessutom;D

katalias - Ej medlem längre2008-04-28 14:19

tack för tipsen! ska försöka gå iväg på darriga ben till lanthandeln och köpa nånting.
mammamu, vad är resorb för något? och var köper man det? tror i och för sig inte att jag blir uttorkad, gör inget annat än dricker vatten, blåbärssoppa, te och saft.

nina12008-04-28 14:21
Antal inlägg: 203

proviva är ett bra att dricka när man mår illa.. finns i många smaker.
den lugnar magen.

MissT2008-04-28 14:22
Antal inlägg: 1110

Resorb köper du på apoteket, det är brustabletter med apelsinsmak som återställer vätskebalansen i kroppen.

Prova te med honung och knäckebröd så får magen nåt att jobba med. Undvik mjölkprodukter.

skrabban2008-04-28 14:24
Antal inlägg: 1031

Jag drabbades själv av kräksjukan, var sjuk i fem dagar. Drick te och ät skorpor. Tänk bara på att dricka så du inte blir uttorkad. Vila mycket. Du blir snart bra men det är fruktansvärt jobbigt. Krya på dig.

dillan2008-04-28 14:55
Antal inlägg: 4

Ät och drick lite i taget så det inte kommer upp/ ut för fort. Saftis kan vara läskande. Men som redan sagts inga mjölkprodukter, det är rena giftet när man är kass i magen.

Recept på vätskeersättning till vuxna
En liter kokt och avsvalnat vatten
Sex teskedar strösocker
En halv tesked salt.
Blanda en liter kokt och avsvalnat vatten med sex teskedar strösocker och en halv tesked salt.

Om du tycker det smakar illa kan du smaksätta med några droppar pressad citron eller två teskedar koncentrerad apelsinjuice.

Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.

Krya på dig.

katalias - Ej medlem längre2008-04-28 15:04

Tack så himla mycket för alla tips.
Nu ska jag ge upp betapetandet en stund och försöka få i mig lite näring. Sen är det nog sängläge ett tag.
Ha det riktigt fint, och lycka till i spelen!

Miss_jk2008-04-28 15:06
Antal inlägg: 8941

Hmm, är ni säkra på att det är vinterkräksjukan? Den ska väl vara känd för att den är väldigt snabbt övergående. Man insjuknar på ungefär en halvtimme och är sen sänkt i ungefär en dag coh sen är allt som bortblåst. Det är vad jag har hört i alla fall.

stonehuggery2008-04-28 15:14
Antal inlägg: 215

hönsbuljong! funkar fint!

mamman - Ej medlem längre2008-04-28 15:45
Antal inlägg: 6379

Det kan ju vara en helt vanlig jä--lig magsjuka också!

Kan också berätta att om du vill så ha kvar kolsyran i colan. Kolsyra gör varken från eller till. CHIPS är också himla bra!

Chips och coca-cola... kan det bli bättre? ;-)

Tänk på att ta minimini-lite och stoppa i nåt med några minuters mellanrum. En tesked- matsked varje gång och VÄNTA mellan varje sked.

Te är också bra och skorpor är ju en klassiker.

Det viktiga är att ta det lugnt och att VETA att det snart är över... En "normal" person avlider inte i näringsbrist om h*n inte får i sig näring på ett par dagar. Då är salt och vätska viktigare!

Absan2008-04-28 15:48
Antal inlägg: 23

Just vid magsjuka så brukar kroppen vara ganska fenomenal på att tala om vad som funkar att äta. Så lyssna på kroppen och ät det som känns bra är mitt råd.

cotten2008-04-28 16:03
Antal inlägg: 3

Ät hela citroner och drick coca-cola

emmaperson2008-04-28 16:36
Antal inlägg: 30

clementiner är bra mot kräksjuka tycker jag

Bergarn12008-04-28 16:50
Antal inlägg: 726

Du borde vara friskare efter 3 dagar, caliciviruset som ger vinterkräksjukan har ett normalt sjukdomsförlopp på 24-48 timmar :-)

DennisPlz2008-04-28 18:18
Antal inlägg: 4031

Käka/drick bara det som funkar på returen.

-huggo2008-04-28 18:38
Antal inlägg: 129

Cola & ostbågar, funkar bra på både kräksjuka och bakfylla.

katalias - Ej medlem längre2008-04-28 21:34

Jösses, här fick man massor av svar! Jättesnällt av alla.
Att det är vinterkräksjukan har min syster (som jobbar på HSR) sagt, och mina symptom stämmer överens med det hon berättar. Jag spydda bara första dagen ett par gånger, därefter har jag bara haft rännskita (en variant from hell!) och mycket feber. Första kvällen (det hela startade i lördags förmiddag) hade jag 39,5 i feber! Efter alvedonkur har jag inte haft så mycket feber, bara en liten svacka i natt. I dag mår jag egentligen ganska bra, bortsett från rännskita, som tydligen kan hålla i sig några dagar tills magen har stabiliserat sig.
Att jag startade tråden var mest för att jag ville ha tips på säkra saker att sätta i mig nu när jag är på bättringsvägen, för jag vill INTE störa magen svårt.

Citron är min absoluta favoritfrukt, och jag skulle väldigt gärna sätta i mig hur mycket som helst av det. För att inte tala om chips! Men min syster säger att mjölkprodukter, sura, stekta och kryddiga grejer är rena mardrömmen för magen. Jag har i dag ändå vågat stoppa i mig några kalla köttbullar, en tomat, en kokt majskolv med smör och salt, lite vitt bröd, buljong och massor av blåbärsdryck (Proviva). Magen har stillat sig och i morgon tänker jag vara modig och försöka äta precis som vanligt. Men jag fortsätter att dricka massor av vatten.

Tack alla som engagerat sig med råd, och förhoppningsvis har andra forumläsare fått bra tips inför kommande mag-/kräksjukor!

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?