Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 746 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-05-02 16:40 | |
![]() | AKUT! - mattehjälp önskas.. Sitter hos svärfar och han har försökt hjälpa ena barnbarnet fylla igen några luckor i högstadiematten.. Hon håller just nu på med "snabbdivision" och tydligen får de ihop det hyggligt - tills det dyker upp några decimaler i båda talen. Själv är jag inte så bevandrad i tekniken så även om jag förstår principen ungefär så räcker det inte till för en pedagogisk beskrivning/förklaring. Vi skulle behöva få lite koll redan under helgen (tydligen prov i början av nästa vecka..). Kan någon hjälpa till? Ta vilket tresiffrigt tal som helst gånger ett annat tresiffrigt - båda med ett par, tre decimaler.. Tacksam för all hjälp. | |
| -Fånga Dagen - Ej medlem längre | 2008-05-02 16:46 | |
![]() | Jag hoppas det mynnar ut till något bra, för jag inbillar mig att det finns all hjälp som man kan önska sig, just här på betapet, lycka till! Meddelas endast på detta sätt | |
| SweetieseN | 2008-05-02 16:48 | |
![]() | Kolla på webmatte.se det heter kort division =) | |
| uberbacon | 2008-05-02 16:57 | |
![]() | Hmm, du nämner både snabbdivision och "ett tal gånger ett annat". Vad gäller snabbdivision, eller division rent allmänt, så hjälper det oftast att få bort decimaler helt i nämnaren. Man kan ju förkorta och förlänga med 10 uppe och nere för att få bort decimaler. Känns mer troligt att du menade multiplikation. Om man ställer upp två tal och räknar som vanligt, sen räknar man hur många siffror som kommer efter decimaltecknen. Exempel: 120,43*543,115 kommer att ge ett svar med 5 (3+2) decimaler om man ställer upp. Ställ upp och räkna precis som vanligt och släng på decimaltecknet efteråt :) (notera att det inte alltid gäller om du använder miniräknare eller dator eftersom en eventuell sista nolla inte visas) | |
| stefanf | 2008-05-04 11:52 | |
![]() | Skrev slarvigt på flera sätt ovan (ont om tid, dålig uppkoppling) men har hittat rätt och fått lite hjälp på olika håll. Tack ändå för era inlägg här. Mycket riktigt var det "kort division" jag for efter och det är egentligen inga större problem bortsett från att exemplena var så stora tal att det blir rätt jobbigt (och onödigt) att räkna för hand.. | |