Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 746

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gunilla N - Ej medlem längre2008-05-03 11:39
Antal inlägg: 9562

Herrgårman blir frugårman
www.kvp.se/motor/1.1...-t ar-plats

Visst - att vid nya övergångsställen hädanefter ställa upp frugårman-skyltar är helt okej i jämställdhetens namn. Men att byta ut alla gamla? I mina ögon är det helt vansinnigt!

Vad säger ni? Handlar det om jämställdhet? Är det ekonomiskt försvarbart?

Palini2008-05-03 11:48
Antal inlägg: 1381

Borde man inte byta ut 50% om det ska vara helt jämställt, eller är tanken att ha 100% Frugårmans lika länge som man hade Herrgårman, för att sen byta till 50%? Och borde det inte vara 50% vita gubbar och gummor också? Det hela känns lite smålarvigt. Varför byter man inte ut röd och grön gubbe också? Etc.

Det finnns nog viktigare jämställdhetsfrågor i mina ögon, men visst. Se till att det är kvinnor med grymt hög lön som sätter upp skyltarna så blir det nog bra till slut.

Iamx2008-05-03 11:52
Antal inlägg: 127

Detta är ju extremt viktigt, annars kan man ju tro att det bara är män som får gå över gatan.

Jag är redo att offra ett par sjukhus, polisstationer, skolor, äldreboenden, garisoner, tullstationer, infrastrukturprojekt, museer och kulturinstitutioner för att vi äntligen skall ha ett jämlikt skyltsystem som informerar oss om att alla är välkomna att korsa gatan. Nu saknar jag bara en skylt som visar en fet människa, barn och kanske någon minoritetskompositfigur så att även de känner att de får använda övergångeställena och inte bara män.

Stormfrun2008-05-03 12:09
Antal inlägg: 244

Snacka om löjeväckande! Någon råkar kläcka ur sig ett skämt och det blir en regeringsfråga. Man får ju skämas att man är svensk ibland. Satsa de pengarna på sjuksköterskorna i ställer!! Eller är det bara färgade människor som får gå över gatan? Det är ju en svart människa ju.

zimba - Ej medlem längre2008-05-03 12:28
Antal inlägg: 2256

Alla som sitter i rullstol, var ska de "gå" över då och som stormfrun säger "är det bara färgade som får gå över gatan"? Jämställdhets frågorna har gått till överdrift helt klart. Förstår tanken men tror nog att alla med förnuftet i behåll förstår att "gubben" som går över gatan är en symbol för ALLA människor. Vita som svarta, barn och vuxna, kvinnor och män, gamla som unga, handikappade och icke handikappade mfl om jag nu glömt någon grupp..

blue_moon2008-05-03 12:29
Antal inlägg: 9713

Herr Gårman = Här går man. Den fyndiga formuleringen mister sin mening om jämlikhet ska råda till varje pris. De flesta kvinnor bär väl dessutom byxor till vardags, eller...? Vilket vansinnigt slöseri med resurser!

Äppelkatten - Ej medlem längre2008-05-03 13:25
Antal inlägg: 1290

Tycker vi för könsneutralitetens skull byter ut alla skyltar till Herrgården - Här Går Den.

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 13:28
Antal inlägg: 1563

Blir så trött på feministdravel ibland. Löjligt så man skäms att röra upp himmel och jord över en trafikskylt!!

upa - Ej medlem längre2008-05-03 13:37
Antal inlägg: 2565

Äppelkatten, skön ordvits :)

Jag tycker inte heller det verkar nödvändigt att finansiera vägskyltsbytet med skattepengar men att synliggöra den manliga normen som är så utbredd att inte ens någon reagerar på det längre är viktigt. Vägskylten är ju en symbol för den manliga normen, ska en människa avbildas så avbildas mannen. Man kan tycka att allt sådant här är feministdravel men då tycker jag inte man har funderat på symboliken och den bakomliggande orsaken till "fjanterierna".

oceano - Ej medlem längre2008-05-03 13:42
Antal inlägg: 1563

Självklart så har jag förstått den bakomliggande orsaken till skyltbyte. Men jag tycker ändå att feminister kan lägga sin energi på viktigare saker än skyltar. För övrigt tycker jag inte att det behövs feminister=manshatare! ( lite ironi men ändå sanning)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-03 13:44
Antal inlägg: 4715

Applåder Äppelkatten :)

Dyslekso2008-05-03 13:46
Antal inlägg: 8945

Slöseri med pengar är förstås inte bra, men något kan det absolut ligga i att liknande symboler också blir kvinnliga. En sak jag tänkt på är alla varianter på bildserier där människan går genom evolutionen från apa till just människa. Alltid är det män som avbildas! Lite orättvist är det allt.

upa - Ej medlem längre2008-05-03 13:53

Mansidealets baksida dyslekso :)

E Solu - Ej medlem längre2008-05-03 13:56

MSN har i alla fall haft lite framförhållning när de gjort gröna schackpjäser istället för människor. Tycker vägverket ska tänka lite mer androgynt också. Varken män eller kvinnor ska det vara. Kanske en lila boll?

upa - Ej medlem längre2008-05-03 13:58

Jag är förvånad att skylten för gångbana föreställer en man som håller en flicka i handen. Nu blev det överhettning i könsrollerna!

Dyslekso2008-05-03 14:03
Antal inlägg: 8945

Även pedofiler korsar gator, upa.:)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-05-03 14:10
Antal inlägg: 7605

Tycker nog att man borde lägga större ansträngningar på att motverka våld, löneskillnader och annat kvinnoförtryck.
Frugårman låter i mina öron som ännu ett uttryck för Maud Olofssons storhetsvansinne.

E Solu - Ej medlem längre2008-05-03 14:10

Det påminner mig om den gamla romerska gåtan: "Varför gick pedofilen över gatan?"

upa - Ej medlem längre2008-05-03 14:15

Ja, men de här övriga jämställdhetsfrågorna verkar ju vara aningen tungrott att få igenom. Då kan vägskyltsbyte vara ett sätt att hålla liv i jämställdhetsarbetet. Man ska inte förkasta det lilla, även små tuvor kan stjälpa stora lass.

uberbacon2008-05-03 14:27
Antal inlägg: 304

Härligt med de gamla klassiska romerska gåtorna, svaret presenteras bäst på latin:

Dura necessitas.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?