Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 59 |
Mobilspel
| Pågående | 19 773 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-03 16:24 | |
![]() | jobba "gratis"... Den här frågan brukar ge en rejäl diskussion, skulle vara kul och se vad betapetspelare har att säga i saken... Tänk er ett (framtida?) samhälle där det inte längre finns pengar och alltså heller ingen egentlig ekonomi. Istället så arbetar alla på Jorden för att vi alla ska ha det bra. För det mesta kan du arbeta med just det du själv vill, men ibland så måste du hoppa in och göra "samhällstjänst" i andra yrken för att hela systemet ska fungera. Sammanlagt handlar det om att du måste arbeta sex timmar om dagen, fyra dagar i veckan. Du har 12 veckors semester varje år. Fördelarna med detta system är att människor inte längre behöver svälta eller dö i sjukdomar för att de inte har råd med mediciner, någon arbetslöshet existarar inte, exploateringen av djur och natur minskar då det inte längre finns någon vinst att göra, miljövänliga energiformer blir var mans egodel då det inte längre finns ekonomiska hinder för att ta fram dem etc etc. Nackdelarna med detta system blir ju naturligtvis att några måste se till att det fungerar, alltså en form av förmynderi och kontroll (inte Sovjetstil, men ändå). Du kan inte längre skapa vinst (företagare, artist, författare), du måste ibland arbeta med yrken du inte gillar, du måste offra lite av din individualism för det kollektiva, etc etc. (finns säkert fler nackdelar) En fördel med systemet är att du kan skaffa dig precis vilka varor eller articklar som helst, nackdelen är att du kan komma att få vänta på det beställda (en tröja direkt varsågod; en dator om tre dagar; en ny bil, vänta tre veckor). I övrigt råder det demokrati, yttrandefrihet, fri press, religionsfrihet, ingen könsdiskriminering osv. Naturligtvis så kommer det finnas personer som inte kan arbeta pga sjukdom eller skada, då får andra hoppa in (kan bli orättvist). Naturligtvis kommer det också att finnas de som vägrar att arbeta i systemet, och vad om händer med dem har jag inget bra svar på (tvångarbete, fängelse, Sibirien?). Jag har inte tänkt ut något mer avancerat än detta så frågorna kommer troligtvis att hagla över mig. Tänk då så här: (nästan) allt är löst, det är ett samhälle som fungerar. Om det är bra eller inte är en annan sak. Frågan då: Skulle du ställa upp på det här? Skulle du vilja leva i detta samhälle? Kom gärna med kommentarer! | |
| Linda88 - Ej medlem längre | 2008-05-03 16:28 | |
![]() | nej tack jag är för egoistisk haha tyvärr | |
| Fånmåne - Ej medlem längre | 2008-05-03 16:29 | |
![]() | Jag är inte upplagd för filosofiska diskussioner och analyser just nu, men ja, jag hade ställt upp, det är ju för bövelen så jag vill ha det! | |
| Fånmåne - Ej medlem längre | 2008-05-03 16:29 | |
![]() | Jag är inte upplagd för filosofiska diskussioner och analyser just nu, men ja, jag hade ställt upp, det är ju för bövelen så jag vill ha det! | |
| nikiviktoria | 2008-05-03 16:41 | |
![]() | yttrandefrihet.... Jag skulle inte ställa upp på detta! Inte leva i ett sånt, om man nu ens kan kalla det, för samhälle. Så rysligt.... | |
| MissT | 2008-05-03 18:21 | |
![]() | Underbart! Habukaz för president! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-05-03 18:30 | |
![]() | "ja, jag hade ställt upp, det är ju för bövelen så jag vill ha det!" | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-03 18:55 | |
![]() | Haha, en anarkist som ändå insett nödvändigheten med lite statlig kontroll. | |
| -Fånga Dagen - Ej medlem längre | 2008-05-03 19:16 | |
![]() | Aldrig att vårt hembiträde får 12 veckors semester. Jag menar, vem ska då plocka upp efter Smulan när hon kackat på parkettgolvet? Meddelas endast på detta sätt | |
| Ordkanon - Ej medlem längre | 2008-05-04 14:09 | |
![]() | Jag tjänar mitt land utan betalning. Det är en ära. Och vi behöver Dig. | |
| Elmis | 2008-05-04 14:14 | |
![]() | Ingen utdelning på 13 rätt? Näää... | |
| Jesper M | 2008-05-04 14:57 | |
![]() | lägg till öppna gränser över hela världen så är jag lätt på! one world -one love! | |
| impala-58 | 2008-05-04 15:04 | |
![]() | Fånga dagen är synonymt med Meddelas endast på detta sätt | |
| impala-58 | 2008-05-04 15:06 | |
![]() | annars hänger jag på iden och man kanske kan vinna en påse morötter på 13 rätt | |
| Suds McDuff | 2008-05-04 15:22 | |
![]() | Det som styr världen är människors eviga kämpande för PENGAR. Det är en naturlig drivkraft. Har alltid varit, kommer alltid att vara. Varför stoppa den? Det är bara att sätta sig ner i gungstolen, ta på sig tofflorna och njuta av hur världen passerar. | |
| Palini | 2008-05-04 15:56 | |
![]() | Pengar kommer inte vara en naturlig drivkraft för evigt. Förr eller senare kommer alla pengar att ha spelat ut sin roll och folk kommer inte ha nåt behov av överdådig materialism/alla får det och då tar människan förmodligen ett eller ett par rejäla utvecklingssprång framåt. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-04 16:24 | |
![]() | Eller så kan alla få en varsin nanomaskin och tillverka sin egna lilla värld. | |
| TomasLeonard | 2008-05-04 17:31 | |
![]() | Om människan inte var en egoist behövdes inga pengar, sant. Om människan inte vore en liten självupptagen, egenkär, struttande bock/hynda så skulle du Palini, ha helt rätt! | |
| TomasLeonard | 2008-05-04 17:34 | |
![]() | Vi får hoppas på en positiv utveckling med el. utan pengar. mitt inlägg var lite dumt. | |
| habukaz - Ej medlem längre | 2008-05-04 17:39 | |
![]() | det roligaste med just den här frågan är att pengar ALLTID kommer upp till diskussion, och att de flesta blir skrämda av tanken på att göra något utan att kunna tjäna en slant på det. | |