Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 19 908 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Trzosen - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:21 | |
![]() | Sjukvårdsstrejk Igår åkte jag in på akuten pga oerhörda smärtor på högersida av magen under revbenen samt smärta i högersida av ryggen. Väl på akuten är det fullt med människor, jag kan inte ens få en brits. Det jobbar ett fåtal sköterskor och två doktorer. Jag skulle få vänta flera timmar om det inte var för de underbara sjukköterskorna som släppte före mig i kön. Det dröjer 3 timmar innan jag blir undersökt och får en spruta i ryggen. Gallstensanfall tros vara orsaken till smärtan. I vilket fall är det stört att man inte kan ge sjukvården mer pengar & högre löner. Man åker in akut och kan få vänta 12 timmar, vad liknar detta? Man slänger miljoner på nobelpriser till hycklare och missunnar de människor, som faktiskt hjälper samhället till det bättre, pengarna de är värda. Absurt. Sveriges makthavande mäniskor borde ta en tankeställare och prioritera bättre! | |
| kermis | 2008-05-06 23:25 | |
![]() | fast ska vi vara petiga så är det ju inte direkt landsting/stat som ger ut nobelpriset... | |
| Trzosen - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:28 | |
![]() | Pengarna kom från Nobels egen förmögenhet, men nu är det statligt kassa om inte jag misstar mig. Det är oviktigt. Saken är den att man slänger pengar på obetydliga saker, visst ska man unna forskare, men inte överdrivet. | |
| Suds McDuff | 2008-05-06 23:32 | |
![]() | Om jag inte minns fel delar man ut räntan av Nobels förmögenhet. Om det är statligt eller ej vet inte jag, men det känns inte som om man kan ta av dom pengarna utan vidare. Angående topicen har jag ingen åsikt. | |
| Jamo | 2008-05-06 23:35 | |
![]() | Tänker du på pengarna som Nobelstiftelsen delar ut och använder varje år så skulle det hjälpa vården marginellt. Bättre att dom pengarna går till forskning. Däremot håller jag med om att vi borde ta oss råd att köra in mer pengar i vården. Aktuellt eller Rapport hade räknat ut att för att ge sköterkserna det dom vill ha i höjning skulle det kosta varje löntagare i landet 10 öre mer i skatt per 100-lapp, alltså 25 kronor mer i skatt per månad om man har 25 000:- i lön. Inga större pengar, en latte i månaden. | |
| kermis | 2008-05-06 23:35 | |
![]() | hum, nej det är fortfarande nobelstiftelsens pengar.. varför skulle enbart svenska staten ge ut miljoner åt utländska forskare..? nåja.. jag är mest förundrad över logiken här. Forskaranslagen är inte direkt jättestora om man jämför med mycket andra pengaflöden ur statskassan. Och forskarna gör ju faktiskt framsteg inom till exempel just medicin, vilket gör i slutändan att sjuksköterskorna kan sköta sina jobb mer effektivt... Håller med dig i stort, man måste hitta mer pengar till sjukvården, både till den befintliga personalen och till att anställa fler, men ta det hellre från försvaret än från _forskarna_... | |
| kermis | 2008-05-06 23:35 | |
![]() | oj, skrev för länge. :) | |
| Trzosen - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:39 | |
![]() | Kommer väl komma ett tredje världskrig någon gång, kan va bra o ha ett försvar då kanske? ^^ Jamo - ja, 25 kr är ju ingenting. tom alkisarna på torget har råd med det. Och ang nobelpristagarna. Killarna som fick priset i ekonomi 1997, lurade ju till sig det kan man säga. Så nja. Är ju inte nobelpriser som ska disskuteras här haha :) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:40 | |
![]() | Om inte alla klena människor med förkylningar och influensa hade blockerat akuten kunde de istället hjälpa de som faktiskt behöver akutvård. | |
| Trzosen - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:42 | |
![]() | Upa - ja! | |
| cindie - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:43 | |
![]() | Det lustiga i hela kråksången är väl att dom har råd att ta in personal från bemanningsföretag vad jag hört nu senast. Men det går väl på ett annat konto. Troligen förlustkontot. | |
| Jamo | 2008-05-06 23:45 | |
![]() | Upa. om alla självdiogniserade sig själva och skötte resten också hade vi kunnat lägga ner sjukvården. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:49 | |
![]() | Man åker inte till akuten för att få en diagnos, man åker till akuten för att man behöver akut vård. | |
| skrabban | 2008-05-06 23:50 | |
![]() | Jag håller inte med om att man ska ta Nobelprispengarna utan ta dom från alla dom som sitter med mycket höga så kallade fallskärmar för miljontals kronor. Nobelprispengarna gör mycket stor nytta. | |
| Trzosen - Ej medlem längre | 2008-05-06 23:53 | |
![]() | MEN ÅÅH KAN ALLA FATTA ATT DET VAR BARA ETT EXEMPEL PÅ VART PENGARNA GÅR. DETTA HAR INGET MED NOBELPRISET O GÖRA! | |
| Jamo | 2008-05-06 23:55 | |
![]() | UPA så dom ställer inte första diagnosen på akuten? | |
| dragabol | 2008-05-06 23:57 | |
![]() | de som gnäller mest o blockerar är ofta de som är tämligen friska ... | |
| dragabol | 2008-05-06 23:58 | |
![]() | akuten - handlar mest om symtom-åtgärd, vidare till vårdcentral för fortsatt beh. utredn. diagnos... | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-05-07 00:00 | |
![]() | Jamo, hur de jobbar på akuten har ingenting med mina tidigre inlägg att göra. De gör en bedömning på akuten, skulle inte vilja kalla det för diagnos. | |
| matss - Ej medlem längre | 2008-05-07 00:04 | |
![]() | Vissa yrkesgrupper FÅR inte strejka, t ex poliser och militärer har jag för mig (rätta mig någon om jag har fel). Detsamma borde gälla för anställda inom vissa delar av sjukvården, t ex akutsjukvården. Men jag skriver samtidigt under på att bl a sjuksköterskorna borde ha bättre betalt. Jag är dock lite tveksam till att ropa efter pengar från andra skattefinansierade funktioner i samhället. Kanske kan man istället lära sig att prioritera bättre inom vården och t ex låta bli att slänga ner en halv miljard på resultat- och verkningslösa IT-projekt i enskilda landsting... www.svd.se/opinion/b...78 7511.svd | |