Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 974 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2008-05-08 17:21 | |
![]() | Hundars igenkänning av tvillingar Rubriken säger allt! Hur är det med hundar, kan de göra åtskillnad mellan två enäggsvillingar? Hur beter de sig annars mot enäggstvillingar där den ena är husse/matte, blir de förvirrade? Äh, vem vet hur hundar tänker. Men finns det någon som har erfarenhet eller hört någon historia kring detta? | |
| vindsus86 | 2008-05-08 17:29 | |
![]() | alltså jag tror att hundar går mer på hur folk luktar och så än hur de ser ut. och hur folk låter. enäggstvillingar kan iofs låta väldigt likt och se likadana ut, men de har ändå säkert lite olika tonlägen på rösterna då de pratar plus att de nog inte luktar likadant. så en hund bör märka skillnad. det är iaf min teori. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-08 17:34 | |
![]() | Apbra fråga dyslekso. Önskar jag vore hund, för då skulle jag kanske kunna svara direkt. (voff!) | |
| Dyslekso | 2008-05-08 17:39 | |
![]() | Tack dude.:) vindsus: ja, det vore ju intressant att veta om enäggstvillingar luktar olika. Har de olika kosthållning borde det finnas viss skillnad, men det kanske även finns minimala skillnader av utsöndringsnivåer av hormoner, bakteriebalans och liknande som hundar kan skilja på. Röster trodde jag lät väldigt lika hos tvillingar, och hörseln väl inte är hundars "forte" på samma sätt som luktsinnet? | |
| vindsus86 | 2008-05-08 17:45 | |
![]() | alltså rösterna kan ju låta likadant, men tvillingar kan ju ändå ha olika tonfall. de har ju olika personligheter. den ena kanske låter mer klämkäck än den andre och såna saker. annars får väl den tvillingen som skall ha hunden kalla den något speciellt som den andra inte kallar hunden. så hunden vet vem som pratar med den. om det nu funkar. men hundar har ju väldigt bra luktsinne. hundra gånger bättre än människor eller om det är mer, jag minns inte. alla människor luktar olika, även om de är tvillingar och liksom lever typ likadant. det är ju alltid någon liten skillnad liksom mellan vad de äter, vad de gör och så... så jag tror en hund känner skillnad mellan tvillingar. vet inte om de har så fantastisk syn att de ser att två är enäggstvillingar ändå. sedan så ser ju enäggstvillingar förmodligen olika ut även om de... är identiska. olika hållning och sånt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-08 17:57 | |
![]() | Det där med tonfall verkar rimligt, så att säga i kommunikation med hunden så verkar det ju göra skillnaden så att säga! Jag tycker att frågan borde skickas in till något tv-program. Det vore kul att se ett "live" experiment. Inte för att jag ser någon myt i detta, men typ Mythbusters?! | |
| lamaglama | 2008-05-08 18:02 | |
![]() | Enäggstvilingar har samma genotyp men inte samma fenotyp. Dvs deras DNA-profil är identisk, men deras fingeravtryck är inte identiska. Det bör ju därför kunna finnas subtila skillnader i deras kroppslukt som inte beror på livsstilsfaktorer, och hundnosar är ju bra på att upptäcka doftmässiga subtiliteter. | |
| vulcan | 2008-05-08 18:04 | |
![]() | jag tror som lamaglama. Men visst vore det ett kul fall för Mythbusters också. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-08 18:06 | |
![]() | Hur ofta är hundar tvillingar? Väldans sällan skulle jag tro. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-05-08 18:06 | |
![]() | Enäggstvillingar* | |
| Dyslekso | 2008-05-08 18:07 | |
![]() | dude och lamaglama: mm, vad man skulle vilja se är en hund som får träffa tvillingen som kommer hem från jobbet, som den av någon konstig anledning (här är ett experimentellt problem) aldrig träffat förut. Man kan ju tänka sig att lukten från tvillingen ändå är tillräckligt lik för att hunden ska tycka "hm, det här var lite märkligt..." men ändå inte definitivt avfärda tvillingen som trots allt påminner väldigt mycket om husse/matte. Och om den så att säga accepterar tvillingen, hur kommer den då att reagera när dess riktige husse/matte kommer hem. Jag skulle vilja se detta! | |
| Dyslekso | 2008-05-08 18:13 | |
![]() | ...nåväl, man kan väl ganska snabbt låta en hund bli kompis med en enäggstvilling, det behöver ju fatiskt inte vara dess husse/matte man använder i ett experiment. | |
| boffertomte | 2008-05-08 22:30 | |
![]() | Resultatet skulle väl också bero på hunden som man utsätter för experimentet. Vissa hundar är dummare än andra. Vissa hundar är sällskapligare av sig än andra. Osv. Skillnaderna kan vara stora mellan olika raser men också mellan individer av samma ras. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-05-08 22:33 | |
![]() | Ja, vi behöver två sett enägstvillingar (man-man, kvinna-kvinna), sedan en uppsjö slumpmässigt utvalda hundar (stratfierat på ras). Frågan är om det krävs smarthet hos en hund för att klara av detta, eller om det är andra kvalitéter som är avgörande (så tillvida vi nu inte anser att t.ex. luktsinne är ett tecken på intelligens bara för att vi pratar om hundar...?) | |
| vindsus86 | 2008-05-08 22:41 | |
![]() | om en tvilling kommer in till en hund som den aldrig träffat förr, men som tvillingens tvilling liksom.. äger eller så så kommer hunden ändå märka skillnad, dels eftersom de luktar olika, pratar olika, kanske går olika... sedan så om en person inte träffat en hund förr så kommer det typ andra vibbar och så från den personen än från en person som känner hunden. en person som känner hunden kanske blir glad och det kännr hunden, medans den andre kanske blir lite osäker och sådär eftersom den inte träffat hunden förr och då känner hunden det istället. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-08 22:46 | |
![]() | Givetvis använder hunden sitt goda luktsinne i kombination med sin intelligens. Hunden vet vem som har gått var och även i vilken riktning genom att spåra. Hunden minns också hur någon luktar. Använder nosen gör den av instinkt, men den lagrar informationen i hjrnan och plockar fram den när den vill. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-05-08 22:51 | |
![]() | hjÄrnan såklart, sorry. Hundar som saknar en person de tycker om brukar ha en tendens att titta extra på personer med liknande kroppsbyggnad och liknande klädstil, på långt håll. Är hunden optimistiskt lagd och ivrig kommer den säkert haja till när den okände tvillingen kommer i rummet, om tvillingen har någorlund likadana kläder. Den skulle nog reagera ganska snart. Eller inte, den kanske skulle nöja sig med en dålig kopia, människor är trots allt inte oersättliga ;) | |
| annakarineli | 2008-05-08 23:07 | |
![]() | Ingen tvilling här på beta som kan göra en insats? | |
| Dyslekso | 2008-05-09 10:08 | |
![]() | För att göra det svårare för hundarna bör man utnyttja sig av tvillingar som verkligen försöker vara lika varandra, som går upp i sin dualitet. Innan mötet med hund sköljer de munnen med jod, och klipper en del av sina pubeshår och armhålehår (om sådant finnes, se femtielva andra trådar (känns det som)) och byter detta med varandra, samt att de byter kläder. Möjligen bör hunden på något sätt ligga i en PET-scanner under experimentet, eller ha en massa elektroder på hjässan, så att man kan kvantifiera dess förvåning. Jag ska ta och maila Mythbusters, kanske utan att nämna i detta inlägg framförda experimentförslagen, så får vi se vad de svarar. Kanske inte iriktigt deras område, men de har väl hållit på ett tag nu, så myterna kanske är på väg att ta slut. | |
| boffertomte | 2008-05-09 10:38 | |
![]() | Jag tror mkt på det där med PET-scannern. Även den mest erfarne uttolkare av hundars beteende skulle ju kunna missta sig på vad hunden egentligen erfar i samband med konfrontationen med husses tvilling. Ännu värre, olika hundexperter skulle kunna tänkas komma fram till olika slutsatser! Man får inte glömma att hundar kan vara listiga som fan. | |