Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade14
Mobilspel
Pågående22 137

Forumkategorier

Användare Inlägg  
WildChild22006-05-06 21:53
Antal inlägg: 67

Hur vet man vilka ord som är tillåtna?
Jag undrar när man spelar IRL hur man ska veta om ett ord är tillåtet eller inte? Det kan väl inte finnas domare till varanda match, eller?
 
Lil2006-05-06 21:58
Antal inlägg: 54

Man har med sig en SAOL att titta i.
 
WildChild22006-05-06 22:19
Antal inlägg: 67

ah ok, men om man lägger ett ord som man inte är säker på om det finns, men motståndaren inte säger nåt, och det visar sig sen att det inte finns, vad händer då?
 
gubbi2006-05-06 22:47
Antal inlägg: 2638

Vid tränings- och tävlingsspel används utmaning, vilket innebär att motståndaren har möjlighet att utmana det/de ord du lägger ut. Om motståndaren utmanar och draget är ogiltigt får du vackert plocka upp brickorna igen och turen går över till motståndaren. Om draget däremot är gitigt renderar en utmaning -10p för motståndaren.
 
Pialina2006-05-07 20:44
Antal inlägg: 665

Väljer motståndaren inte att utmana, händer alltså ingenting om ordet inte finns. Man behöver inte heller utmana ett ord man vet/misstänker att inte finns om man själv har nytta av det.

Vid träning bläddrar man i SAOL när någon utmanar, på tävling slår man in ordet på datorn för att se om det är godkänt. Dels är dator säkrare och lättare, dels kan spelarna inte råka se något liknande ord som finns och lägga i nästa drag.
 
WildChild22006-05-08 14:59
Antal inlägg: 67

Men om jag misstänker att ett ord inte finns, då kan väl jag titta i SAOL innan jag utmanar så vet jag att jag har rätt?
 
gubbi2006-05-08 17:35
Antal inlägg: 2638

Nej, spelarna får inte titta i SAOL under matchens gång.
 
vulcan2006-05-08 23:02
Antal inlägg: 7666

Själva vitsen med utmaning är just att det ska vara en avvägning mellan risken att lägga ett ogiltigt drag (som jag då för plocka upp) och risken att syna ett drag som faktiskt står och få böta 10 poäng för det. Det tillför spelet en ytterligare psykologisk dimension dessutom som de flesta av oss som spelar IRL tycker gör det ännu intressantare. Om man inte som Gubbi kan alla ord på upp till åtta bokstäver i SAOL utantill vill säga! :-)
 
Devil_Star2006-05-09 17:41
Antal inlägg: 439

Att spela utmaning och IRL, gör det ännu mer spännande. Sen att man får tänka ett steg till. Ibland lär man våga chansa att utmana om man är osäker på ett ord.

Tänk vilket jobb för en dommare om man skulle köra 3 försök på IRL.

Fast det skulle nog kunna finnas en teknisk lösning. Om man har en dator som scannar in spelbrädet och man får knappa in brickorna i dator, som man lägger. Men det skulle inte bli krångligt och inte lika kul.

Det är bättre att hålla till med utmaningen :)
 
WildChild22006-05-11 22:34
Antal inlägg: 67

Fasen vad svårt då, finns ju massor med ord som jag tycker är väldigt vanliga som inte verkar finnas i SAOL, och mängder som är helt nya för mig som finns med.... det skulle nog gå åt skogen för mig :P

Btw hur många ord finns det i SAOL?
 
Joebowl - Ej medlem längre2006-05-12 01:17
Antal inlägg: 73

finns det joker brickor i irl spel?
 
lejsy2006-05-12 08:58
Antal inlägg: 101

Japp, 2 st.
 
Måns_E2006-05-12 17:41
Antal inlägg: 11969

Runt 130 000 ord finns det i SAOL. Sen finns det en kortare tilläggslista som används vid tävlingsspel och här på Betapet. Tilläggslistan används för att ord skall kunna stavas både NED- och NER- som NEDSVÄRTA och NERSVÄRTA.

När man har spelat ett tag så får man en rätt så bra känsla för vilka ord som står och inte står, men visst är en stor del av tjusningen att ibland chansa och t o m försöka lura sin motspelare att vissa ord står. Härom kvällen så lade min motspelare *DANSLAG mot mig på en IRL-träning, det skulle han inte ha gjort för just den rullningen har jag lagt och fått igenom på SM 2005, så den visste just jag naturligtvis att den inte stod.
 
WildChild22006-05-20 20:10
Antal inlägg: 67

Måns du menar att ordet Danslag inte finns? dvs att du inte fick igenom det eller tvärtom..? Fick inte riktigt ihop det...

Förresten finns SAOL på CD-rom?
 
la anna2006-05-21 01:57
Antal inlägg: 5

Jag tror Måns menade att *DANSLAG inte står med i SAOL, vilket stjärnan framför ordet visar. Eftersom han visste att det inte fanns med i SAOL så kunde han utan tvekan utmana ordet och motståndaren fick plocka upp sina brickor.

Och SAOL finns på cd-rom.
 
Måns_E2006-05-23 13:13
Antal inlägg: 11969

Det är precis som la anna skrev :)

Asterisken framför ordet betyder att det inte är godkänt. Något som används i bl a scrabbleförbundets statistik.
 
stefanf2006-07-08 20:14
Antal inlägg: 1744

Det låter både krångligare och svårare än det faktiskt är men man kommer in i spelet _väldigt snabbt_ (redan efter några IRL-matcher) och merparten av alla ord som läggs under ett parti är relativt vanliga/säkra.

Däremot finns det en ocean av ord och taktik att lära sig när man väl kommit in i IRL-scrabblens värld och det är just det som är tjusningen.. Kul och spännande blir det nästan omgående men man upptäcker också hur många ord man både kan och vill lära sig. :)

Om man däremot nöjer sig att vara lite "lagom" bra - utifrån sitt eget mer eller mindre begränsade ordförråd - behövs inget ordpluggande utan man kan leka/spela och lära sig av erfarenhet.
Mycket handlar också om taktik och sunt förnuft.

Man lär sig exempelvis (efter ett tag) att ALLTID syna (utmana) en rullning som man inte är nästan bombsäker på står. Det är ofta(st) värt att riskera -10 p. hellre än att släppa igenom 84p. på en fuling (icke godkänd rullning).

På samma sätt kan man lika gärna "släppa" ett drag som ger runt 10p. även om man är _nästan_ säker på att det inte är godkänt. Det beror givetvis på läget i matchen och på brädet..
 
Qrax2006-07-14 22:19
Antal inlägg: 154

Jag har aldrig spelat scrabble irl med riktiga regler och jag tror att det skulle gå riktigt kasst om jag testade nångång. Trots att jag spelat snart 4000 matcher här och har hyfsad rating så har jag inte ens lärt mig alla tvåbokstavsord. Jag chansar på både långa och korta ord flera gånger varje match och hälften går kanske in.
 
Pialina2006-07-16 16:04
Antal inlägg: 665

Då är det inte så lätt i början, men det finns inget bättre sätt att lära sig om ord finns eller inte än att i IRL-turnering eller viktig nätmatch få det bortsynat eller att syna någon annans ord som finns.

Sedan finns det vissa ord som är helt hopplösa att lära sig, finns några som jag aldrig kan lära mig om de finns eller inte, men annars lär man sig rätt snabbt.
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?