Spelrum
| Giraffen | 54 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 87 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-08-01 12:37 | |
![]() | carlmartin - inte heller du har förstått vad vi diskuterar. Diskussionen handlar inte om positiva tankar utan om LOA. Läsa på vad LOA förespråkar och också om hur skulden till allt som sker ligger hos den egna individen. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 13:24 | |
![]() | OK - du har nog rätt. Har jag rätt när jag säger att det är LOA´s kritiker som poängterar att man också kan dra till sig negativa händelser, som en logisk slutsats? då säger jag - det stämmer. men de som använder det medvetet tenderar att vilja dra till sig saker som är positiva. de som inte vet vad de tänker, eller inte tycker att det är viktigt att vara uppmärksam på det riskerar att dra till sig mycket dåliga saker. men om man inte är medveten är man inte heller skyldig. man kan inte rå för att man går in i saker när man är blind - därför är det inte ens eget fel om man drar till sig olycka. om man däremot medvetet tänker dåliga tankar får man skylla sig själv. sen är det det här med "jag tänker att jag vill ha en smörgås - varför sitter jag inte redan med en i handen" -resonemanget. det är naivt och lite nedrigt att ställa upp det så. (jag har på känn att det nästan säger det i boken - och det verkar dumt) jag tror mer på placebo-liknande effekter. Mitt ärende i den här diskussionen är att lyfta fram att det inte på något sätt är oviktigt vad man tänker, och att delar av LOA fungerar. många belackare tar tag i de mest färgstarka exemplen av det LOA kan lova och avfärdar därefter alla effekter. inte bra. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 13:32 | |
![]() | hur tycker du själv att man borde tackla problemet om det skulle visa sig att mycket skit man drar på sig har med ens egna tankar att göra? om du inte tror på det, så kan jag förstå att du blir förbannad när någon kommer och påstår att det är så, det vore ju horribelt (jag menar det, trots mitt ordval) - men för ett ögonblick; föreställ dig att det är så att i princip får man det man föväntar sig. | |
| le-lou | 2012-08-01 15:28 | |
![]() | helt ärligt carlmartin, om du bemödar dig att faktiskt läsa igenom tråden så ser du att samtliga av det du undrar och resonerar om här ovan har vi redan gått igenom, typ hundra gånger om. Kan upprepa det kort (igen) - ingen här säger att positivt tänk är negativt. Den enda kraft tanken har dock, är att den (kan) leda till handling - och inget annat än handling av något slag kan påverka något/någon annat/annan. En tanke i sig bär ingen kraft så länge den inte manifesterar sig i nåt, right? INGET sker i universum för att jag sitter vid mitt matbord och enbart tänker. Enligt LOA gör det det. Enligt LOA är det universum som ger och tar, det finns ett gemensamt universalt medvetande som vi alla kan påverka genom hur vi tänker. Tänker vi negativt, så färdas den negativa tanke mkt fortare dessutom genom kosmos och "hämtar hem" skit och olycka på dig, detta förklaras av kvantfysik. Dör ditt barn, så ska du fokusera på det positiva i det. Får du bröstcancer - tänk dig frisk, det går alldeles utmärkt. Du blir tom rik om du tänker att du faktiskt ÄR rik, unuversum ser till det. Jag menar... Förstår du att det finns en VISS skillnad i att diskutera hokuspokusskit som LOA och att prata gammal hederligt positiv attityd och livssyn, i sig ngt som ger en mycket basal och välkänd (absolut ingen SECRET) psykologisk effekt men också är något som inte innebär att man inte får känna övriga spektrum av känslor? | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-01 16:06 | |
![]() | Beundransvärt att ni orkar. "vi kan väl visst ta beslut helt utan känslor? om vi måste tvingar vi oss själva att göra det och det är väl då vi fattar de mest konkreta och praktiskt bästa besluten. ofta avstår vi för att vi inte har hjärta till det eller för att vi anser det moraliskt fel. men jag tror att ett viktigt beslut kan ge ett effektivare resultat om vi tänkte förbi känslan och gick enbart på målet och syftet i beslutet. " Det är nog tur att inte så många människor tänker på det psykopatliknande viset, för då hade världen haft ännu fler mördare, envåldshärskare eller folk som bara i allmänhet gick över lik för att få vad de ville ha. sv.wikipedia.org/wik.../P sykopati | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-01 16:33 | |
![]() | Precis som le-lou skrev, tänka positivt leder till handling leder till resultat, det är varken hemligt eller det bl a jag värjt mig mot. Utan föreställningen att tankar är magnetiska pga någon mystisk kraft som förklaras med bl a starkt förenklad kvantfysik, och att man t ex kan tänka bort cancer. Att inte inse att hjärnorna bakom LOA (och inte vanligt, hederligt positivt ohemligt tänk) är ute efter att profitera på osäkra, lata och framgångskåta människor är bara dumheter. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 16:54 | |
![]() | le lou - Det verkar som om att du bortser ifrån att handlingar är _allt_ vi gör. Varje dag utför vi tusentals handlingar. Sättet vi säger hej till den första personen på jobbet T.ex innehåller i sig många handlingar: tonfallet, kroppspråket, ögonkontakten, tankarna osv. de flesta av dessa handlingar är omedvetna -_men_ de har stor inverkan på hur vi blir bemötta. den andre är ofta lika omedveten, och i denna lilla interaktion ingår ett väldigt komplext utbyte. vi handlar i varje ögonblick - det är inte hemligt, men dock osynligt för många. då ser det ut som om att saker "bara händer". faktiskt är verkligheten så komplex att vårt sinne omöjligen kan uppfatta mer än en bråkdel av allt som händer omkring oss. men medvetenhet om våra tankar kan skapa en sorts magnetism för att använda föregående talares uttryck. | |
| corlini | 2012-08-01 16:58 | |
![]() | men jonisk, man måste vara allt annat än lat och och osäker för att våga och orka ta klivet till att acceptera att endast man själv är ansvarig och avgörande för sitt eget liv. både negativt och positivt, man formar själv framtiden och vardagens kvalitet. allt annat påstående är ursäkter och undanflykter för att bara göra halvhjärtade ansträngningar. det krävs styrka och mod, det krävs järnkontroll på känslor, praktik, sorterande osv. inget för lata och osäkra. förövrigt anser jag att carlmartin har en väldigt stor poäng och sund inställning i sina inlägg. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 16:58 | |
![]() | och ja, ursäkta att jag inte har läst hela tråden, jag upprepar säkert mycket som sagts här förut. och jag benämnde tankar som handlingar - det står jag fast vid, eftersom tankar ofta kan läsas av andra i vårt ansiktsuttryck (mer eller mindre korrekt, naturligtvis) och under alla omständigheter påverkar vårt egen känsloliv. | |
| Måns_E | 2012-08-01 17:00 | |
![]() | Absolut visst har du rätt carlmartin, och det är ju just precis det också de flesta av LOA-kritikerna påpekar här i tråden. Men det är ju ingen tankekraft och kan definitivt inte förklaras med kvantmekanik eller magnetism. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 17:03 | |
![]() | ibland (ofta) står begreppen i vägen för förståelsen. om man ser tankekraft enbart som kinesi t.ex så blir det ju lite roligt :) | |
| Måns_E | 2012-08-01 17:03 | |
![]() | Visst måste man själv emellanåt ta ett eget initiativ och även ta risker ibland för att nå olika mål man kan ha satt upp för sig själv. Och visst, om man inte tar ansvar för saker så finns det en uppenbar risk att saker går åt helvete för eller senare. Men för egen del så vet jag att tillfälligheter, tur och otur också i stor utsträckning har format mitt liv. Jag tror inte att jag är unik på något sätt. | |
| le-lou | 2012-08-01 17:19 | |
![]() | "Det verkar som om att du bortser ifrån att handlingar är _allt_ vi gör. " Öh nej? Förstår inte hur du får det till det. Det jag däremot förstår är att du inte riktigt hängt med i tråden, för en hel del av det du skriver är sånt som både jag och andra skrivit förr. "faktiskt är verkligheten så komplex att vårt sinne omöjligen kan uppfatta mer än en bråkdel av allt som händer omkring oss." Nje, faktiskt är inte verkligheten så jättekomplex, däremot är vår hjärna det - såpass att vi uppfattar bra mkt mer än en bråkdel - dock tar perceptionen in det mesta omedvetet, det är mao inget man själv reagerar över. Det finns en skillnad i vad DU uppfattar och vad din HJÄRNA uppfattar och behandlar. Det är en mäktig sorteringsmaskin vi har och att som många LOA-anhängare verkar tro : att vi helt enkelt tar in det vi bestämmer oss för, precis som att utsorteringsprocessen sker medvetet och utanför oss själva, att vi liksom kan besluta oss för vad vi ska ta in och fatta beslut på - är lite naivt. Vi fattar heller inte samma typ av beslut på samma stimuli, erfarenheter och känslor spelar stor roll i den processen. Där är också en anledning till att jag blir lack på LOA-principen - den likställer människor och människor till att vara något som fungerar på samma sätt, statiskt och med exakt samma utgångspunkt. Det är helt enkelt bara en otrolig massa rappakalja. | |
| le-lou | 2012-08-01 17:20 | |
![]() | "men medvetenhet om våra tankar kan skapa en sorts magnetism för att använda föregående talares uttryck." vilken magnetism pratar du om? Kan du utveckla tack? | |
| xMatrix | 2012-08-01 18:40 | |
![]() | Nähä, så verkligheten är inte så jättekomplex??? Så hur hela vår fantastiska natur, djur människor, haven, vädret ja allt är inte så komplext... , Hmmm , det var nog inte så smart skrivet le-lou....du som har koll på precis allt. Kan det vara så att precis allt är helt fantastiskt komplext?? | |
| le-lou | 2012-08-01 19:05 | |
![]() | xMatrix, här spårar vi glatt ur och börjar prata om naturen och haven, säger mig en del om läsförståelse och sammanhang, kontext osv :D.. Du befinner dig i fel tråd tror jag. Eller vänta nu, LOA var det ja. Du är nog i helt rätt, ska vi ta och prata om magin i ett grässtrå nu ? Tänd rökelsen, here we go! | |
| corlini | 2012-08-01 19:31 | |
![]() | vi sorterar ut olika saker beroende på hur våra tankebanor utvecklat våra personligheter le-lou. du kanske sorterar bort att en norrman vann skid vm för du bryr dig helt enkelt inte och det passerar revy i din hjärna och du minns inte ens att du någonsin hört talas om guldmedaljen tex. jag sorterar bort att det finns byar i afghanska bergen som far illa av talibanernas framfart för det rör mig inte i röven medans jag verkligen registrerar att sverige tog os silver i en hässportgren osv. vi sorterar inte lika det har du rätt i. men vi väljer faktiskt visst vad och hur vi sorterar eftersom vi själva format våra personligheter till vad de är idag. och visst fattar vi inte samma beslut heller av precis samma skäl. ev pga personlighet ev pga känslor och då pga hur mycket vi tillåter våra känslor att styra över eller påverka våra beslut. då handlar det om att separera taktisk, konkret, saklig, effektiv tanke från känlomässigt påverkad tankebana. avväga och göra en bedömning - hur viktigt är beslutet? jämka = blanda in känslor i beslutet och nöja sig med ett ganska ok resultat. alt bortse från känslor och besluta för optimerat resultat. detta sker dagligen inom affärsvärlden. och LOA då. jodå tolka det hur man vill och kalla det vad man vill men vår tanke och det vi väljare att utforma vår tankebana till är vad som skapar vårt liv och i detta attraherar man och exkluderar man. mao resultatet blir att tanken leder till attraktion vare sig du vill eller inte. = din tanke och ditt sätt att tänka attraherar olika personer, händelser och möjligheter till ditt liv. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 19:37 | |
![]() | hehe - verkligheten är inte komplex? hmm. är inte vår hjärna en del av verkligheten förresten? nej, vi tar inte bara in det vi bestämmer oss för - men ändå kan man välja vart man riktar sin uppmärksamhet. det man ger sin uppmärksamhet påverkar hjärnan - det är bevisat. allt man företar sig påverkar förvisso hjärnan, men ändå, man har ett val angående vad man fokuserar på. det tar tid att lära sig spela piano - på samma sätt kan man öva sig på att iaktta sina tankar genom meditation t.ex. då får man chansen att i någon mån välja vad man fokuserar på rent tankemässigt. människor fungerar på vissa plan nästan exakt likadant. våra behov är någorlunda de samma. visst finns det avvikelser och personliga quirks - men i allt väsentligt är vi ganska lika. ang. magnetism - jag menar att man attraherar positiva människor genom att vara positiv (enkelt sagt) | |
| xMatrix | 2012-08-01 19:42 | |
![]() | Jag läser som du le-lou., det som passar.. Det man utstrålar attraherar man. Så jag är nog i rätt tråd och jag anser fortfarande att verkligheten är otroligt komplex och ja, magisk. Du har inte ensamrätt till sanningen och finns inget som du skriver som ger dig mer rätt än andra andra skribenter. . | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-01 19:43 | |
![]() | säg om det där med att verkligheten inte är så komplex till en vetenskapsman om du törs! :) jag trodde att universum var en del av verkligheten. och i och med det människokroppen. känslor är också en del av verkligheten. luktar det rökelse nu? | |