Spelrum
Giraffen | 27 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 693 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-22 10:41 | |
![]() | Är de demokratiska vägarna stängda.? Hur då? | |
Rhotheta | 2015-12-22 11:22 | |
![]() | Jag tror att mz_lzrd menade att det inte finns någon verksam demokratisk väg att påverka placering av asylboenden i ens närhet. Inte ens kommunstyrelsen har något att säga till om längre. Protestera kan man ju alltid göra och det är ju demokratiskt, så tillvida att det inte är odemokratiskt. Men det är också fullkomligt meningslöst. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-22 11:27 | |
![]() | Jag tycker friskolor är ett jävla påfund. Ingen lyssnar på mig. Tycker ni det är förståeligt om jag eldar upp dem? Eller hur menar ni? | |
micro113 | 2015-12-22 11:35 | |
![]() | Nora1 Förekomsten av friskolor går att påverka - om inte annat så genom att väcka opinion och få folk att bojkotta dem. Motsvarande går inte att göra med asylboenden. Vem har sagt att det är förståeligt att någon eldar någonting? Jag har väldigt låg förståelse för asylsökande som tuttar eld på de egna boendena t ex. | |
Rhotheta | 2015-12-22 11:38 | |
![]() | Om du är allvarligt oroad för dina näras säkerhet kan jag förstå det. Om det bara rör sig om en allmän oro för skolan i stort tror jag inte att du ens skulle överväga det. Det låter för övrigt som om du tillhör just dem som inte lyssnar eftersom du väljer en så konceptuellt olik parallell. | |
MickelRav - Ej medlem längre | 2015-12-22 11:39 | |
![]() | Jag tror nog också att det var själva asylboendena som ansågs omöjliga att påverka på vanlig, demokratisk väg. Många kommuner har ju också valt att hålla planerade boenden hemliga just med tanke på risken för attentat. Men det strider mot det demokratiska systemet (som alltså sätts ur spel) där varje kommuninvånare har rätt att överklaga ett beslut om asylboende på en viss plats. | |
janne121212 | 2015-12-22 11:56 | |
![]() | Som du säger locomondo, låt oss se på sannolikheten. "Det är NOA som har ett samordningsansvar för misstänkta attentat mot asylboenden runt om i landet. Sedan den första juli till i dag har polisen 43 förundersökningar på sitt bord och i åtta av fallen finns det misstänkta. I vissa fall är det boende som misstänks, i andra fall rör det sig om utomstående personer. För cirka en tredjedel av händelserna har olyckor varit brandorsaken." Vore förstås skönt för dig att förenkla allt till att alla bränder utförs av SDare, tror dina förhoppningar grusas. Finns säkert gott om vanliga "hederliga" pyromaner. Tänk vilken kick för en sådan idiot att se sitt verk beskrivas i tidningar, det är ju sånt som driver dom. Tutta eld på en förläggning och du får garanterat stora rubriker. Tutta eld på en skola och det blir på sin höjd en notis i lokalblaskan. | |
liminal - Ej medlem längre | 2015-12-22 12:09 | |
![]() | "Är din tes att asylinvandringen inte ökar på brottsligheten i samhället? [...] Annars förstår jag inte resonemanget. [...] Tycker du att den är för låg i dag?" Jag har skrivit en hel del i tråden vid det här laget, så vilket resonemang tänker du på nu? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-22 12:19 | |
![]() | Är det ok om jag eldar upp SDare? Asså som en protest som jag inte tycker jag får fram på något annat sätt? Och att jag därmed kan säga att det är SDarna själva som är orsaken till att jag känner mig tvingad att elda upp dem? | |
micro113 | 2015-12-22 12:22 | |
![]() | Locomondo Vem har eldat upp flyktingar? Och vem har sagt att det är flyktingarna som får skylla sig själva i så fall? Du svävar verkligen iväg på infantila stickspår. | |
Rhotheta | 2015-12-22 12:32 | |
![]() | Jag vet inte om detta kan hjälpa dig: Jag förstår dem som ljuger sig in i Sverige och utnyttjar vår idioti. Det är ett rationellt beteende. Jag tycker inte att det är OK. Att bränna ett lokalt tilltänkt boende är inte en protest. Det är närskydd. Att resa långt bort och bränna något tilltänkt boende vore en protest. Om det möjligen kan ha hänt i något enstaka fall har jag ingen aning om. Det är en rätt värdelös protest eftersom den ökar sympatin för motståndarna. Elda du några SD:are så får du se hur saker utvecklar sig. | |
Rhotheta | 2015-12-22 12:46 | |
![]() | Liminal just det. Du har skrivit en massa som inte hör till saken. Är din tes att asylinvandringen inte ökar på brottsligheten i samhället? Det är en ja/nej-fråga. Du får gärna svara. Om du skulle välja att svara nej, dvs att du är medveten om att asylinvandring ökar brottsligheten följer nästa fråga: Tycker du att brottsligheten i dag är för låg? (Ja/nej) Om du svarar nej även på denna kommer sista: Förstår du att asylinvandringen är negativ för Sverige ur ett brottslighetsperspektiv, även om det skulle vara så att det finns andra motverkande krafter som sänker det totala antalet brott, som t.ex. bokföringsbrott, eller andra former? Enda skälet att inte svara på dessa enkla raka frågor är ren ovilja. De är inte uppbyggda på pest-eller koleraform. Däremot tar de inte den minsta hänsyn till om det finns någonting annat i tillvaron man också kan ha synpunkter på, utan bara aspekter som är relevanta när man skall fundera på nivån på asylinvandringen och bara ur ett rent brottslighetsperspektiv. Att väga fördelar mot nackdelar kommer senare i processen. Först skall man bena ut för-och nackdelarna. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-22 12:58 | |
![]() | Det är ett lagbrott att elda upp andras egendom. Att ta lagen i egna händer bryter mot de demokratiska reglerna. Jag finner det lite lustigt att de här i forumet som alltid fördömer och alltid är så högljutt kränkta över flyktingars eventuella brottslighet är så lågmälda just i den här frågan. Här läser man mellan raderna att man tvärtom har lite överseende med denna brottslighet. | |
micro113 | 2015-12-22 13:15 | |
![]() | Nora1 1/3 av bränderna har anlagts inne i boendena av flyktingar själva. Hur stor andel som är anlagda utanför av flyktingar framgår inte. Det är ju inte otänkbart att en del visar sitt missnöje med placeringen genom att försöka elda ner byggnaden. Räknas inte de bränder flyktingar själva anlägger? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2015-12-22 13:17 | |
![]() | Rhotheta: Du menar alltså att asylinvandringen får brottsligheten att öka pga att fascister begår fler brott? Korrekt uppfattat? | |
micro113 | 2015-12-22 13:19 | |
![]() | Locomondo Varifrån har du fått att fascister begår fler brott? Det finns inget i det NOA gruppen säger som ger stöd för det.. "– När man förtätar och tar in fler boende, asylsökanden, in på de här boendena, så är det stort tryck. Många har ingen sysselsättning, de får ingen utbildning, och det skapar lätt konflikt, stök och bråk. I vissa fall har det tyvärr lett till att man sätter eld på filtar och så vidare. Säpo uppger för Ekot att de ännu inte vill dra några slutsatser, men att det inte finns något som just nu talar för att den så kallade vit makt-miljön eller brottsaktiva aktörer som Säpo följer ligger bakom attackerna." sverigesradio.se/sid...el =6321955 Läs sista stycket. | |
janne121212 | 2015-12-22 13:22 | |
![]() | Kan nog tänkas vara så loco, eftersom en hel del av invandrarna hyser fascistiska/nazistiska7ra sistiska åsikter. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-12-22 13:26 | |
![]() | micro. Om någon eldar upp andras egendom så är det rättsväsendet som utreder och delar ut straff. Ingen ska ta lagen i egna händer. Varför ens tänka den tanken? Nästa gång tycker de kanske att det är ok att elda upp ditt hus om du retar dem på något sätt. Brottsliga handlingar ska alltid starkt beivras oavsett vem som utför dem. | |
micro113 | 2015-12-22 13:29 | |
![]() | Nora1 Vilka är "dom"? Och vem har sagt något annat än att det är rättsväsendet som utreder och delar ut straff? Det är företrädare för rättsväsendet som anger att 1/3 av bränderna sker inomhus - och startas av flyktingar själva. Jag har hittills inte läst om någon vigilanteklan som stått utanför och krävt att döma dem på gatan. | |
janne121212 | 2015-12-22 13:29 | |
![]() | Då kan det ju vara intressant Nora att kolla upp om några av flyktingarna som bränt ner sina förläggningar blivit dömda, tror faktiskt inte det, trots att man har en gärningsman. | |