Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 92 |
Mobilspel
| Pågående | 19 561 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2012-08-03 20:19 | |
![]() | corlini 19:22 da master of kliché. väl rutet. | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-03 20:23 | |
![]() | xmatrix: jag kan fortfarande lära mig saker, men jag påstår inte saker som jag inte vet något om. Det är väl ändå en ganska stor skillnad? Om jag lär mig något nytt så kan jag använda det i en diskussion, men bara först efter jag har kollat upp saken, dvs införskaffat mig kunskap om det. LOA går inte kolla upp, eller skaffa sig kunskap om, för det finns inga vetenskapliga metoder som kan bevisa dess existens eller effekt på våra liv. Man kan bara tro. Corlini: Ok, så det är jag som är omöjlig nu? Kan du då berätta för mig vart gränsen går mellan ett omöjligt LOA-uppdrag och ett möjligt? Fungerar LOA bara om man bara ber om små saker nu? Om LOA är så otroligt så att vi inte ens kan förstå det, varför skulle vi inte kunna flyga med tankekraft? Om man tror riktigt RIKTIGT genuint, nästan så man kan tro att personen är lite galen, borde det inte funka då? Kanske sväva lite iallafall. Jag menar vart går gränsen för vad som är logiskt och vad som är ologiskt med LOA? Vart går den gränsen för dig Corlini? Flyga är no-no, ok. kan man önska sig frisk från sjukdomar? Kan man önska sig vinst på lotto? kan man önska sig att hitta en parkeringsplats nära ingången till snabbköpet? | |
| corlini | 2012-08-03 20:25 | |
![]() | matturka, du får leta efter dina äkta känslor själv. förstår du inte vad jag menar är det ingen ide att diskutera vidare ämnet gring "genuin". svältande barn i indien? barn utvecklas, barn är nog inte starka och kapabla att hantera den tunga process det kan vara att bli så vän med sig själv, sina känslor, sina tankebanor och vad det kan leda till. detdär med svältande barn är föräldrarnas fel, har man inte mat på bordet och inget hopp, ingen framtid där man är skaffar man inte unge på unge på unge på unge på unge tills man själv tappat räkningen där man sitter på sitt arsle och självömkar. man reser på sig och går långt innan först barnet kommit. man går tills man får det bättre och ser ett mål om det så ska ta hela livet. men sätter man ned röven och väntar på mirakel från andra blir man sittandes och regionen blir inte direkt mer produktiv av det. | |
| corlini | 2012-08-03 20:31 | |
![]() | jesusg, vi kan inte flyga det är fysiskt omöjligt. inser man inte ens det kanske man inte ska spekulera mera kring sina egna tankars förmåga :) sjukdomar kan drabba alla, men en deppig, negativ typ blir ju knappast friskare och gladare fortare eller mera produktiv under sjuktiden. allt blir vad man gör det till och hur man hanterar det. du attrahera även under sjukdom parkeringsplats :) du skapar en där det finns yta att ställa bilen och tänker positivt. inga böter idag heller. | |
| Sote | 2012-08-03 20:53 | |
![]() | Ja jisses corlini- din världsbild och uppfattning om människors situation i u länder är ju helt fantastisk. Moder Theresa vänder sig i sin grav och ett gäng andra människorättskämpar också. Däremot så hörs nog ett o annat tillfredsställt mummel från vissa andra gravar....... Det är sällan jag önskar andra människor olycka men oj oj oj vad jag skulle vilja se hur du skulle tillämpa dina idéer om dina barn dog i en olycka eller svår sjukdom eller om din rika man dumpade dig och du fick flytta till en etta i förorten. Inte alls snällt att tänka så jag vet men jag kan inte hjälpa att den tanken kommer för mig när man läser dina inlägg om mindre memedlade människor, inlägg som andas både förakt och en fundamental okunskap, och som framställer sig själv som nån sorts idealmänniska som alla borde ta efter. Det är faktiskt bara synd om dig egentligen som vet så lite om så mycket samtidigt dom du är övertygad om motsatsen. | |
| BornAgain - Ej medlem längre | 2012-08-03 21:02 | |
![]() | Det där var lite osmakligt, Sote. | |
| le-lou | 2012-08-03 21:04 | |
![]() | haha jag viker mig dubbel snart. Barn är nog inte starka och kapabla till. ... haha. .. Svältande barn är föräldrarnas fel. :D Man reser sig och går långt. Yada yada yada. | |
| BornAgain - Ej medlem längre | 2012-08-03 21:06 | |
![]() | Men skaffa barn när man har tappat kontakten med verkligheten går bra? | |
| xMatrix | 2012-08-03 21:11 | |
![]() | Jesus, klart du kan lära dig nya saker och visst är det skillnad som du skriver....däremot kan man lära sig om Loa...om du sen måste ha allt vetenskapligt så beklagar jag bara. Du kan visst lära dig och skaffa kunskap om det är det du vill. Jag tror riinte på Loa som andra tror på Gud...jag testar mig fram och lär mig under resans gång. Tycker det är rätt fascinerande fenomen och jag får en kick av det....särskilt när folk säger at t något är omöjligt. Hade jag lyssnat på dem skulle jag inte varit där jag är nu | |
| BornAgain - Ej medlem längre | 2012-08-03 21:15 | |
![]() | Det är omöjligt att flyga, säger corlini. Hade jag lyssnat på henne hade jag aldrig åkt på charterresa. | |
| Mattouka | 2012-08-03 21:18 | |
![]() | xMatrix Tror du att rymden hör önskningar och uppfyller dem? Tror du att grupper av människor som hamnar i svältkatastrofer har tänkt fel? När det blev svält på artonhundratalet i Sverige pga dåligt väder ett par år så tänkte alltså människor fel? Tror du så? | |
| BornAgain - Ej medlem längre | 2012-08-03 21:21 | |
![]() | Jag rekommenderar corlini en grundkurs i orsak och verkan. | |
| Sote | 2012-08-03 21:39 | |
![]() | Håller med om att mitt inlägg var osmakligt men det fattar säkert vem som helst att jag inte skulle vilja det på riktigt men alla som har följt tråden vet hur otroligt okunnigt och naivt TS ser på människor som inte har lyckats i livet enligt hennes sätt att se det. Det är nog fler än jag som ärligt undrar hur TS skulle hantera en allvarlig livskris. Jag är tämligen övertygad om att man i ett svårt lägga inte bara biter ihop och ser det positiva med det som hände. Som jag ser det så är det mest snack utan någon som helst verklighetsförankring. | |
| Mattouka | 2012-08-03 21:58 | |
![]() | Är man lätt sinnesförvirrad på gränsen till psykiskt sjuk så är det nog lättare att tro på LOA men jättesvårt att hantera en kris. En kris för en sån person skulle nog innebär ett psykotiskt genombrott. Psykisk sjukdom skulle bryta ut och frågan är om det skulle gå att bota? | |
| nyckelpigan_ | 2012-08-03 22:01 | |
![]() | Har följt tråden och den har givit mig så mycket om bla logik, inte ge upp och människors synsätt. Jag har inte flera andras uttryckssätt och klarsynthet men är tacksam att det finns de som har så. Det som skrämmer mig är att TS och troligen liknande människor tar hand om unga människor som är trasiga för rehabilitering. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2012-08-03 22:05 | |
![]() | carl-martin - ta och koppla själva begreppet verkligheten till det vi diskuterar. Nej, verkligheten är inte särskilt komplex för människan, det vi inte förstår söker vi en menuing till och förståelse för, alltid och ständigt. Rättare sagt, hjärnan gör det. Vad exakt och på vilket sätt menar du att verkligheten är så komplex för oss? På vilket sätt yttrar det sig? Förstår vi inte vad vi ser och hör eller vad? Vad gäller uppmärksamheten så är det både rätt och fel det du skriver. Vi selekterar den till viss mån, långt i från allt däremot. Och välja att rikta? Hur menar du med att välja då? Det är def inget medvetet val vi gör. Är du ute och cyklar och ser en olycka så är det inte något DU väljer att uppmärksamma. Att du ens ser den är i sig att du uppmärksammar den och det är inget medvetet "val" i sig. Sen kan du klart välja om du vill stanna och fortsätta glo men det är en annan femma. Vår hjärna klarar för övrigt alldeles utmärkt av att uppmärksamma flera stimuli på en gång, det är när den ska behandla dessa som det kan bli kaos. Det där du skriver om magnetism nu, menar du att det är en given lag att man faktiskt 100% igt kommer göra det? Träffa andra glada människor? Eller menar du att om jag är glad hela dagen så kommer glada människor komma till mig? Fungerar det med spelad glädje eller måste den vara genuin? Vad innebär positivitet? Tänka utanför lådan? Kan det vara positivt? Det var nån här i tråden som rekomenderade en bok av en amerikanska i just det här ämnet. Ska vi? förresten : "människor fungerar på vissa plan nästan exakt likadant. " Vilka plan menar du? ska försöka svara på några av dina frågor: "Vad exakt och på vilket sätt menar du att verkligheten är så komplex för oss? På vilket sätt yttrar det sig? Förstår vi inte vad vi ser och hör eller vad?" vi förstår det som vi har kapacitet till. om jag talar med ett femårigt barn om mjölk till exempel, så förstår denne en bråkdel om just mjölk jämfört med en mejerist. detta är självklart och kan inte motbevisas om man har den minsta välvilja att förstå mitt resonemang. varför är det viktigt att framhäva denna banala sanning? därför att det berättar något grundläggande om erfarenhetsbaserad vetskap. människor har olika erfarenheter. därför förstår vi inte samma saker även om vi ser eller hör samma saker. enbart att förstå detta skulle för många vara en oerhörd förbättring (och helt klart påverka tonen i den här debatten ;) verkligheten är komplex om man tittar närmre - alltså den är ju uppbyggd av atomer - hur många har egentligen sett en atom? detta är ett lite överdrivet sätt att säga det, men allt vi upplever (ser, hör, tar på) rör på sig och är i ständig förändring - vetenskapen stöttar detta påstående. du kanske inte tycker att det är komplext - isåfall hänvisar jag till att du och jag har olika erfarenheter med verkligheten ;) "Och välja att rikta? Hur menar du med att välja då? Det är def inget medvetet val vi gör. Är du ute och cyklar och ser en olycka så är det inte något DU väljer att uppmärksamma. Att du ens ser den är i sig att du uppmärksammar den och det är inget medvetet "val" i sig. Sen kan du klart välja om du vill stanna och fortsätta glo men det är en annan femma." jag behöver inte säga mycket om detta, du uttrycker det jag vill säga. jag har inte sagt att vi väljer vad vi upplever eller uppmärksammar - men vad vi fokuserar på. man väljer ju till exempel om man om man vill promenera i skogen eller gå på cafe (hoppas att du kan anv¨nda analogin till att tänka dig andra sammanhang där man har ett eget val). det är viktigt vad man glor på, eftersom det påverkar en erfarenhetsmässigt. detta är lite kärnan i det hela tycker jag. exempel: jag tycker att olyckan är otäck - därför väljer jag att gå därifrån. genom detta val har jag varit med och best¨mt lite om vad som fick ta plats i mitt inre. jag tror definitivt att såna saker spelar roll. sen är det inte säkert att det var det bästa valet för mig - kanske var det bättre att stanna och få det avmystifierat? där får man gå på magkänslan:) summa summarum i den frågan: det spelar roll vad vi tänker - vi kan inte välja tankar, men vi kan i viss mån välja vad vi fokuserar på - jag tror att detta spelar en stor roll för vårt välbefinnande. (och man kan träna sig till att bli bra på att fokusera) det där med glädjen är intressant. faktiskt är det bevisat att man genom att fejka ett leende aktiverar centra i hjärnan som administrerar kemiska reaktioner som gör att vi känner glädje. men det är inte så viktigt. har du inga erfarenheter av att glädje smittar? Jag har massor. om jag möter en riktigt glad person blir jag ofta glad. och i ännu högre grad blir jag smittad av dåligt humör. jag vill påstå att fenomenet existerar - inte så ofelbart som tyngdlagen - men nog konsekvent att kalla det regelmässigt. vi behöver alla mat, vatten, värme, vänskap, beta och att bli av med vår avföring;) | |
| xMatrix | 2012-08-03 22:08 | |
![]() | Nej usch Sote, sånt fattar inte jag hur man kan önska en okänd person olycka på det sättet. Det är just detta som är Loa...du kastar ur dig sådana tankar om en annan person så riskerar du själv att bli drabbad av det du önskar.... Man ska vara försiktig med sina önskningar för de kan bli sanna. Inte alltid på det sättet man först trodde.. | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-03 22:14 | |
![]() | Jag har tänkt som du, Mattouka. Bara grejen att _tvinga_ sig att tänka positivt och förtränga det som plågar både en själv och människor i nöd bäddar för ett sammanbrott förr eller senare. Och hur kan nya användare attraheras till den här tråden om de aldrig har sett forumet förut? | |
| Sote | 2012-08-03 22:16 | |
![]() | Matrix- men det är ok att ha den synen på fattiga och svältande människor som TS har menar du? Mitt inlägg var rent hypotetiskt just pga den trångsynta och hårda syn TS själv har på andra människor i svåra situationer. Hon har själv uttryckt sin brist på empati och sitt förakt för människor som i hennes ögon inte är lyckade. Inlägget om svältande barn lite tidigare talar för sig själv. Den människosynen är osmaklig om något. Och resonerar man som du att man själv riskerar att drabbas av olycka om man " kastar ur sig sådana tankar" vad innebär då corlinis inlägg för hennes del? | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-03 22:18 | |
![]() | Jag förstår hur du menar, Sote. | |